Vi har precis köpt ett hus byggt år 2000. Betongplatta, värms idag via frånluft med återvinning och vattenburen golvvärme. Finns även en kamin men inga radiatorer.
Nästan hela nedervåningen är klinkers och min fråga är kring effektförlusten om vi skulle lägga ett parkettgolv ovanpå?
Någon som gjort detta, är det en märkbart skillnad? Behövs det sättas in andra värmekällor?
Tacksam för all hjälp jag kan få:)

J
J Jotre skrev:
Vi har precis köpt ett hus byggt år 2000. Betongplatta, värms idag via frånluft med återvinning och vattenburen golvvärme. Finns även en kamin men inga radiatorer.
Nästan hela nedervåningen är klinkers och min fråga är kring effektförlusten om vi skulle lägga ett parkettgolv ovanpå?
Någon som gjort detta, är det en märkbart skillnad? Behövs det sättas in andra värmekällor?
Det är inga problem med att ha vanlig parkett på en sådan platta, det är någ det vanligaste i nybyggda villor..

Läste en tråd u ett annat forum där de hade parkett med golvvärme i ett run om ca 60 kvm och det var otroligt svårt att hålla temp, de behövde sätta in radiatorer. Medan rummen med bara klinkers höll en jämnare värme.
Min rädsla är att rummet kommer ha svårt att värmas upp om vi lägger på ett parkettgolv om ca 14mm ovanpå klinkersen. Dock är det golvvärme och parkett i de andra rummen, vilket är standard som du nämner.

BirgitS
Det beror t.ex. på hur väl det är isolerat under golvvärmen. Parkettgolvet kommer nog att fungera som ett till isolationslager ovanpå och om det då inte är tillräckligt isolerat under så kommer mer av golvvärmen gå nedåt.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror t.ex. på hur väl det är isolerat under golvvärmen. Parkettgolvet kommer nog att fungera som ett till isolationslager ovanpå och om det då inte är tillräckligt isolerat under så kommer mer av golvvärmen gå nedåt.
Det är en isolerad betongplatta som huset står på.

BirgitS
Okej, men hur mycket isolering neråt är det jämfört med hur det blir ovanför med 15 mm parkettgolv + klinker?

I nybyggda hus gjorda för golvvärme är det väl 30 cm isolering under för att säkerställa att minimalt av värmen går nedåt.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
J Jotre skrev:
Läste en tråd u ett annat forum där de hade parkett med golvvärme i ett run om ca 60 kvm och det var otroligt svårt att hålla temp, de behövde sätta in radiatorer. Medan rummen med bara klinkers höll en jämnare värme.
Min rädsla är att rummet kommer ha svårt att värmas upp om vi lägger på ett parkettgolv om ca 14mm ovanpå klinkersen. Dock är det golvvärme och parkett i de andra rummen, vilket är standard som du nämner.
Golvvärmen är inte hel okomplicerad då det finns en inbyggd tröghet som radiatorer inte har. På gott och ont. Värst med betongsula. Har man bjälklag borde det inte vara lika stora problem.

Skulle du lägga parkett på befintlig klinker med golvvärme så skapar du som Birgit skriver en liten isolation som riskerar att skjuta mer värme neråt. Hur mkt är kanske försumbart beroende på isolationstjockleken under plattan. Men jag tänker också på att det skapar ytterligare tröghet i systemet.

Jag hade antagligen gärna haft golvvärme i huset men jag märker också VÄLDIGT stor skillnad på när Solen tittar fram mot att den går i moln.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
J
J Jotre skrev:
Nej det behövs inga radiatorer det kommer att fungera..
När man bygger hus så tar man inte hänsyn till vilket golv man tänker lägga utan det dimensioneras för att klara parkett..

J Jansson69 skrev:
Nej det behövs inga radiatorer det kommer att fungera..
När man bygger hus så tar man inte hänsyn till vilket golv man tänker lägga utan det dimensioneras för att klara parkett..
Nu är det ju golv på golv så frågan är ju befogad.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J
Absolut ingett att oroa sig för..

H
J Jotre skrev:
Det är som Birgit skriver. Ska du ha en skön golvvärme så skulle jag knacka bort klinikerna först och se till att det är isolerat undertill så att det mesta av värmen stiger uppåt.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
J
Ja det kan vara en god idé att ta bort klinkersen först för att inte komma för högt med det nya parketten.
Men ur värme synpunkten som TS tog upp så är klinkersen försumbar då den leder värme väl..

Spontant är jag inte sugen att knacka upp den om jag ska vara ärlig. En rejäl kostnad

J
Det är ett omfattande jobb att bila upp klinkersen och sedan slipa bort all fix..
Har du kollat golven så att dom är tillräckligt plana så att du kan lägga parketten direkt på?

H
J Jotre skrev:
Spontant är jag inte sugen att knacka upp den om jag ska vara ärlig. En rejäl kostnad
Det är värre om du lägger golvvärme och där du inte får ut den värme som du har tänkt dig. Då är det bättre att vänta tills du är beredd att lägga de pengarna.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.