883 läst ·
25 svar
883 läst
25 svar
Parkett på klinkers med vattenburen golvvärme - effektförlust?
Sida 1 av 2
Vi har precis köpt ett hus byggt år 2000. Betongplatta, värms idag via frånluft med återvinning och vattenburen golvvärme. Finns även en kamin men inga radiatorer.
Nästan hela nedervåningen är klinkers och min fråga är kring effektförlusten om vi skulle lägga ett parkettgolv ovanpå?
Någon som gjort detta, är det en märkbart skillnad? Behövs det sättas in andra värmekällor?
Tacksam för all hjälp jag kan få
Nästan hela nedervåningen är klinkers och min fråga är kring effektförlusten om vi skulle lägga ett parkettgolv ovanpå?
Någon som gjort detta, är det en märkbart skillnad? Behövs det sättas in andra värmekällor?
Tacksam för all hjälp jag kan få
Det är inga problem med att ha vanlig parkett på en sådan platta, det är någ det vanligaste i nybyggda villor..J Jotre skrev:Vi har precis köpt ett hus byggt år 2000. Betongplatta, värms idag via frånluft med återvinning och vattenburen golvvärme. Finns även en kamin men inga radiatorer.
Tacksam för all hjälp jag kan få![]()
Läste en tråd u ett annat forum där de hade parkett med golvvärme i ett run om ca 60 kvm och det var otroligt svårt att hålla temp, de behövde sätta in radiatorer. Medan rummen med bara klinkers höll en jämnare värme.
Min rädsla är att rummet kommer ha svårt att värmas upp om vi lägger på ett parkettgolv om ca 14mm ovanpå klinkersen. Dock är det golvvärme och parkett i de andra rummen, vilket är standard som du nämner.
Min rädsla är att rummet kommer ha svårt att värmas upp om vi lägger på ett parkettgolv om ca 14mm ovanpå klinkersen. Dock är det golvvärme och parkett i de andra rummen, vilket är standard som du nämner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det beror t.ex. på hur väl det är isolerat under golvvärmen. Parkettgolvet kommer nog att fungera som ett till isolationslager ovanpå och om det då inte är tillräckligt isolerat under så kommer mer av golvvärmen gå nedåt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Okej, men hur mycket isolering neråt är det jämfört med hur det blir ovanför med 15 mm parkettgolv + klinker?
I nybyggda hus gjorda för golvvärme är det väl 30 cm isolering under för att säkerställa att minimalt av värmen går nedåt.
I nybyggda hus gjorda för golvvärme är det väl 30 cm isolering under för att säkerställa att minimalt av värmen går nedåt.
Golvvärmen är inte hel okomplicerad då det finns en inbyggd tröghet som radiatorer inte har. På gott och ont. Värst med betongsula. Har man bjälklag borde det inte vara lika stora problem.J Jotre skrev:Läste en tråd u ett annat forum där de hade parkett med golvvärme i ett run om ca 60 kvm och det var otroligt svårt att hålla temp, de behövde sätta in radiatorer. Medan rummen med bara klinkers höll en jämnare värme.
Skulle du lägga parkett på befintlig klinker med golvvärme så skapar du som Birgit skriver en liten isolation som riskerar att skjuta mer värme neråt. Hur mkt är kanske försumbart beroende på isolationstjockleken under plattan. Men jag tänker också på att det skapar ytterligare tröghet i systemet.
Jag hade antagligen gärna haft golvvärme i huset men jag märker också VÄLDIGT stor skillnad på när Solen tittar fram mot att den går i moln.
Nej det behövs inga radiatorer det kommer att fungera..J Jotre skrev:Läste en tråd u ett annat forum där de hade parkett med golvvärme i ett run om ca 60 kvm och det var otroligt svårt att hålla temp, de behövde sätta in radiatorer. Medan rummen med bara klinkers höll en jämnare värme.
När man bygger hus så tar man inte hänsyn till vilket golv man tänker lägga utan det dimensioneras för att klara parkett..
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Det är som Birgit skriver. Ska du ha en skön golvvärme så skulle jag knacka bort klinikerna först och se till att det är isolerat undertill så att det mesta av värmen stiger uppåt.J Jotre skrev:Vi har precis köpt ett hus byggt år 2000. Betongplatta, värms idag via frånluft med återvinning och vattenburen golvvärme. Finns även en kamin men inga radiatorer.
Tacksam för all hjälp jag kan få![]()
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg