Har ett ekparkettgolv 3-stavs tror jag.

Det har rest sig på ett antal platser, det är mellan de olika golvskivorna inte i en skiva.

Kan detta åtgärdas utan att ta isär och byta delar i golvet?

Det är snart dags för 2 årsbesiktning därav min fråga.

• Ekparkettgolv med uppvälvd skiva som reser sig mellan golvplankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JHolmqvist
  • Laddar…
Tror det måste bytas. Jag skulle nog bli lite fundersam över skälet till felet. Det kan givetvis vara fråga om tillverkningsfel. Men annars skulle jag tänka fukt. Bör kanske mätas.

H hempularen skrev:
Tror det måste bytas. Jag skulle nog bli lite fundersam över skälet till felet. Det kan givetvis vara fråga om tillverkningsfel. Men annars skulle jag tänka fukt. Bör kanske mätas.
Det har varit sen början i princip, jag tror inte det är fukt utan snarare dåligt montage eller ej helt plant under. Ska dock ha det i åtanke inför besiktningen.

Kan tillägga att ett de platser det rest sig är i samma område av bottenplan.

Det är alltså en av stavarna som rest sig i själva plankan och det är på fler ställen än ett? Det borde inte ha med montage eller ojämnt underlag att göra då alla stavarna gemensamt sitter fast ovanpå en planka, det bör vara ordentligt ojämnt om plankan ska vika sig såpass att staven reser sig på det viset tycker jag. snarare fukt som tidigare nämnts eller tillverkningsfel?

P pki1980 skrev:
Det är alltså en av stavarna som rest sig i själva plankan och det är på fler ställen än ett? Det borde inte ha med montage eller ojämnt underlag att göra då alla stavarna gemensamt sitter fast ovanpå en planka, det bör vara ordentligt ojämnt om plankan ska vika sig såpass att staven reser sig på det viset tycker jag. snarare fukt som tidigare nämnts eller tillverkningsfel?
Nej det är tvärtom, i plankskarven,

Aha, jag uppfattade också det som att det gällde mitt på plankan.

• Gilla
AntonAnimalen
  • Laddar…
Fler bilder.

Orsaken till min fråga är vad som är rätt åtgärd med tanke på tvåårsbesiktingen. Behöver allt lyftas är det ett stort ingrepp.

• Trägolv med lyft träplanka som kan kräva åtgärd inför besiktning.
    Skapa konto
  • Trägolv med synliga skarvar under ett bord, potentiellt relaterat till tvåårsbesiktning.
    Skapa konto
  • Trägolv med skarven mellan två brädor upphöjd, nära ett köksskåp och en stol.
    Skapa konto
  • Trägolv med synlig skarv mellan plankorna, troligen relaterad till ett byggfel.
    Skapa konto
lamellsläpp är aldrig godkänt speciellt inte på ett 2 år gammalt golv.
Ditt enda problem är hur mycket tillverkarens hantverkare kommer stöka till när de skall fixa till det.

• Gilla
AntonAnimalen
  • Laddar…
Ja alltså som jag ser det är det en av stavarna i plankan som släpper, inte hela brädan av 3 stavar i bredd som reser sig, då skulle du ha stora skarvar även vid kortsidan plankan.
Eller menar du när du säger skarven att det är hela långsidan av brädan/orna som är drabbade, ser nästan ut så på senaste bilderna. Då kanske det kan vara extremt oförsiktig montering som skulle kunna vara orsaken, Att man slagit sönder plankans not med våld så staven får tryck uppåt, släpper och till sist reser sig. Alternativt att det varit massor av skit i noten typ träflis och annat och man ändå fått ihop kopplingen med våld.

Jag har haft turen att bara behöva laga problem närmare vägg men då har jag fått pussla upp golvet till den punkt där det blivit fel/trasigt, byte ut den plankan och sen lägga om det jag tog upp igen. Vet faktiskt inte om det går att göra på något annat sätt och risken är att ni får en viss nyanskillnad om golvet redan har 2 år på nacken och endast vissa plankor ska bytas ut.

Hantverkarna får ett gediget arbete att göra, köket är liksom i vägen.

Sen undrar man ju vilken garanti har man efter ett sånt här byte som sker i och med tvåårsbesiktningen? Det kan ju hända igen med de utbytta delarna.

Du kan inte kräva att man byter golvet. Det man kommer att göra är att limma ner staven eventuellt byta staven.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan inte kräva att man byter golvet. Det man kommer att göra är att limma ner staven eventuellt byta staven.
Det är inte staven, det är skarven mellan plankorna.

Varför kan jag inte kräva att man byter skadade delar?

Jo självklart ska dom fixa det som är fel men dom kan göra det utan att bryta upp golvet

sunnis
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja precis, alla klickparkett kan man laga på detta viset. Enklast är att fräsa ur hela brädan och lyfta ur den utan att påverka brädorna runtom, sedan fräser man bort undre delen av noten och fjädern och presslimmar ner allt. Att göra så är en korrekt lagning som Kährs mfl rekommenderar.

Se bara till TS att de inte bryter upp allt golv för att lägga om och byta vissa plankor. Det blir aldrig bra igen. Ska de göra det så är det ett helt nytt golv de får lägga tillbaka.

sunnis sunnis skrev:
Ja precis, alla klickparkett kan man laga på detta viset. Enklast är att fräsa ur hela brädan och lyfta ur den utan att påverka brädorna runtom, sedan fräser man bort undre delen av noten och fjädern och presslimmar ner allt. Att göra så är en korrekt lagning som Kährs mfl rekommenderar.

Se bara till TS att de inte bryter upp allt golv för att lägga om och byta vissa plankor. Det blir aldrig bra igen. Ska de göra det så är det ett helt nytt golv de får lägga tillbaka.
Hur menar du att de ska presslimmas det, det är ett flytande golv på gjuten betongplatta, det får väl inte fixeras?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.