Har en vindslägenhet i ett 100 år gammalt hus. Det ursprungliga grangolvet har slipats någon gång men har torkat och släppt på några ställen i not/spont. Dessutom sviktar golvet på några ställen. Hela golvet lutar några cm men problemet är lokala svackor på upp till 25 mm. Att riva ut golvet, 85 kvm är knappast möjligt.
Innan jag lägger 15 mm parkett funderar jag på att rikta svackorna med remsor av board i grangolvets längdriktning och lägga parkett på tvären. Alternativt att spackla sprickorna och fylla på dammfri sand i svackorna.
Vad rekomenderas?

Ett alternativ är om du inte tänkt göra något åt lutningen är att slipa av golvet lite grovt så du får bort dom värsta svackorna och sedan lägga en tjock lumppapp och på det parketten.

Alt 2 är om det inte spelar någon roll hur mkt det byggs på höjden är att lägga min 16mm spån (limma och skruva) över ytan och sedan parkett.

bocaj skrev:
...rikta svackorna med remsor av board i grangolvets längdriktning och lägga parkett på tvären...
Är det inte bättre att lägga remsorna tvärs grangolvet för att låsa där sponten har släppt?

/V

Att slipa topparna är uteslutet. Då blir det inget kvar av grangolvet. Att "skiva" upp går inte p.g.a trösklar och ytterdörr.
Någon som har erfarenhet av dammfri sand i svackorna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.