38 932 läst ·
32 svar
39k läst
32 svar
Parkeringsregler för personbil med släpvagn?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur menar du?charta77 skrev:
Mikael_L skrev
Fordon
Frågeställningen är naturligtvis om rullatorn är ett fordon eller inte.
Kow: Det som skrevs var att alla fordon som var registrerade kan få böter. Om du kallar svärmors rullator för fordon eller inte är alltså ointressant ur denna tråds synvinkel om du inte hävdar att rullatorn är ett registrerat fordon. I övrigt tycker jag att du kan öppna upp en ny tråd i lämpligt forum om du vill spekulera mer i rullator-frågan, då den är klart off topic.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Bolaget i fråga är "Göteborgs stads parkeringsaktiebolag" som i sin tur lejer ut bevakningen på Hojab. Hittar ingen info i denna fråga på deras hemsidor, därför funderar jag på vad praxis säger.
Göteborgs Stads Parkerings AB säger dock på sin hemsida:
Vi följer Svenska Parkeringsföreningens etiska regler.
Läs mer på www.svepark.se
Frågan är så klart i slutändan om jag ska överklaga. Att bilen måste böta nör jag glömt betala biljett är självklart. Om jag gjort fel även för släpvagnen så känns det bara löjligt att klaga på boten, men om praxis i branchen säger annorlunda så är det åtminstone värt att försöka. Hojab är inte direkt kända för att vilja hamna i rätten, så konsumenter som orkar stå på sig brukar de inte orka tjafsa med. (om man nu har rätt i sakfrågan vill säga). För övrigt är det detta de lever på, konsumenter som inte orkar ta striden.
Göteborgs Stads Parkerings AB säger dock på sin hemsida:
Vi följer Svenska Parkeringsföreningens etiska regler.
Läs mer på www.svepark.se
Frågan är så klart i slutändan om jag ska överklaga. Att bilen måste böta nör jag glömt betala biljett är självklart. Om jag gjort fel även för släpvagnen så känns det bara löjligt att klaga på boten, men om praxis i branchen säger annorlunda så är det åtminstone värt att försöka. Hojab är inte direkt kända för att vilja hamna i rätten, så konsumenter som orkar stå på sig brukar de inte orka tjafsa med. (om man nu har rätt i sakfrågan vill säga). För övrigt är det detta de lever på, konsumenter som inte orkar ta striden.
Ja precis, registrerade fordon är det som gäller:
2 § Med fordon avses i denna lag
1. fordon som är upptagna i vägtrafikregistret eller motsvarande utländska register,
2. fordon som är upptagna i det militära fordonsregistret, eller
3. fordon som brukas med stöd av saluvagnslicens.
Och som fordon gäller definitionen jag tidigare länkade till.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag-1984318-om-kontrollavgi_sfs-1984-318/
Man ser också att det inte står något nämnt om släpfordon i lagen. Så antagligen är det helt inom lagens råmärken att lappa alla registrerade fordon var för sig i en fordonskombination.
Så att det är P-bolagets interna regler som bestämmer ifall släp inte ska lappas.
Vad det gäller felparkeringsböter på kommunal mark eller gatumark så gäller en annan lag.
2 § Med fordon avses i denna lag
1. fordon som är upptagna i vägtrafikregistret eller motsvarande utländska register,
2. fordon som är upptagna i det militära fordonsregistret, eller
3. fordon som brukas med stöd av saluvagnslicens.
Och som fordon gäller definitionen jag tidigare länkade till.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag-1984318-om-kontrollavgi_sfs-1984-318/
Man ser också att det inte står något nämnt om släpfordon i lagen. Så antagligen är det helt inom lagens råmärken att lappa alla registrerade fordon var för sig i en fordonskombination.
Så att det är P-bolagets interna regler som bestämmer ifall släp inte ska lappas.
Vad det gäller felparkeringsböter på kommunal mark eller gatumark så gäller en annan lag.
Och jag krigade mig blodig när jag fick en p-bot när jag tog upp fyra rutor förut.
Trots att jag hade betalat för 4 rutor. (hade fyra biljetter liggandes i rutan).
Varför undrar ni säkert? Ja för att jag hade en bil jag inte ville att någon skulle parkera nära. Så jag stod nästan längst bort på en halvfull parkering. Ställde mig mitt i fyra rutor och betalade för mig.
Efter mycket bråk så fick jag faktiskt rätt. De kunde inte motivera varför jag inte skulle få stå i fyra rutor, när jag de facto betalat för fyra rutor.
Trots att jag hade betalat för 4 rutor. (hade fyra biljetter liggandes i rutan).
Varför undrar ni säkert? Ja för att jag hade en bil jag inte ville att någon skulle parkera nära. Så jag stod nästan längst bort på en halvfull parkering. Ställde mig mitt i fyra rutor och betalade för mig.
Efter mycket bråk så fick jag faktiskt rätt. De kunde inte motivera varför jag inte skulle få stå i fyra rutor, när jag de facto betalat för fyra rutor.
Vet inte om det hjälper och kanske inte direkt jämförbart, men då jag har Göteborgs parkeringstillstånd för miljöfordon så ringde jag trafikkontoret (eller vilka det nu var som hade hand om dessa frågor) i Göteborgs kommun och frågade om miljöparkeringsförmånerna gällde även ett kopplat släp och en "Klas" där bekräftade den 090911 kl 15.05 att om dragfordonet har miljöparkeringstillstånd så gäller det även för släpet.martinradbo skrev:
Miljöparkeringstillståndet gäller ju även vissa parkeringar som Göteborgs parkeringsAB innehar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Fick svar idag:
Avgift ska erläggas för den plats som fordonet upptar. Står bilen + kopplats släpp på två rutor ska två biljetter finnas i bilens framruta.
Parkerar du endast ett släpfordon rekommenderar vi att du tar med dig biljetten så att du kan uppvisa den senare, om det eventuellt skulle vara så att en kontrollavgift utfärdas på släpfordonet.
Avgift ska erläggas för den plats som fordonet upptar. Står bilen + kopplats släpp på två rutor ska två biljetter finnas i bilens framruta.
Parkerar du endast ett släpfordon rekommenderar vi att du tar med dig biljetten så att du kan uppvisa den senare, om det eventuellt skulle vara så att en kontrollavgift utfärdas på släpfordonet.
Tja, med släp kan du nog t.o.m. få fortkörningsböter med en gammal risig 240 utmed motorvägen. Kvalifikationerna blir lägre för boten på en del vägar, inte riktigt samma sak som dubbla böter men det kanske går under samma rubrik?jkarlberg skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressanta frågeställningar, alltså det med fortkörning och hastighetsgränser.
Tror att jag aldrig har sett en personbil med släp som håller hastighetsgränsen 80 km/h på motorväg eller 90-väg.
Möjligen undantagandes någon enstaka hästtransport.
Har någon någonsin fått fortkörningsböter med bil + släp?
Tror att jag aldrig har sett en personbil med släp som håller hastighetsgränsen 80 km/h på motorväg eller 90-väg.
Jag brukar ligga på 85 på landsväg med släp, på motorvägen lika med lastbilarna (så man slipper bli omkörd av dom).
Flertalet gånger jag jag klockat in andra som kör 110-115 med sina släpar på motorvägen.
Undrar om de vet att körkortet blir återkallat om Farbron är framme.
Flertalet gånger jag jag klockat in andra som kör 110-115 med sina släpar på motorvägen.
Undrar om de vet att körkortet blir återkallat om Farbron är framme.
Jepp, motorväg 95km/h, 2500kr.KnockOnWood skrev:Intressanta frågeställningar, alltså det med fortkörning och hastighetsgränser.