3 591 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Parkeringsplats
Sida 1 av 2
Uppställningen ska göras minst 4,5 meter från gräns
Uppställningen ska göras minst 4,5 meter från gräns. Det är dock möjligt att placera båten, husvagnen eller husbilen närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det. Vilken gräns som avses kan vara olika, det kan till exempel vara tomtgräns eller fastighetsgräns.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
Uppställningen ska göras minst 4,5 meter från gräns. Det är dock möjligt att placera båten, husvagnen eller husbilen närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det. Vilken gräns som avses kan vara olika, det kan till exempel vara tomtgräns eller fastighetsgräns.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
Är det uppställning eller parkering?
Det är nämligen inte samma sak...i en tråd härnånstans nyligen reddes ut att parkering inte kräver några bygglov eller dylikt, men uppställning kräver/kan kräva det.
Låt bli att ställa av husbilen och kör en runda mellan varven så behöver du inga lov.
Det är nämligen inte samma sak...i en tråd härnånstans nyligen reddes ut att parkering inte kräver några bygglov eller dylikt, men uppställning kräver/kan kräva det.
Låt bli att ställa av husbilen och kör en runda mellan varven så behöver du inga lov.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kolla med grannen så det inte blir som i denna tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/husbilsparkering-pa-egen-tomt.319095/
Protte
https://www.byggahus.se/forum/threads/husbilsparkering-pa-egen-tomt.319095/
Protte
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Den hårdgjorda parkerinsytan behöver dock inte något lov.
S Spartryck skrev:
Det är rörigt. Vid uppställning av husvagn/husbil/båt krävs inte bygglov för säsongsförvaring men grannens tillstånd om det är mer än 4,5 m från gräns. Sen vet jag att det i forumet diskuterats kring vad som är uppställning kontra parkering och att man ska kunna parkera närmare gräns än 4,5 m utan grannens tillåtelse. Hur det skulle lösas vet jag inte.
Att anlägga en hårdgjord yta på din fastighet är okej, likväl som gräs kan du ha plattor eller asfalt. Tänk på att du inte får ställa husbilen hur nära gatan som helst, du får inte skymma någon sikt eller hindra underhåll inom vägområdet.
Jag rekommenderar att du kollar med din kommun samt att du pratar med grannen.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg