Vi tänkte anlägga en stenlagd parkeringsplats för vår husbil, precis i hörnet av vår tomt, som gränsar mot gata och granne. Måste vi ha bygglov och / eller godkännande av granne för detta?
 
  • Gilla
Pontiq
  • Laddar…
Uppställningen ska göras minst 4,5 meter från gräns
Uppställningen ska göras minst 4,5 meter från gräns. Det är dock möjligt att placera båten, husvagnen eller husbilen närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det. Vilken gräns som avses kan vara olika, det kan till exempel vara tomtgräns eller fastighetsgräns.


https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
 
Aha, tack för svar, trodde att det inte gällde 4,5 för parkering. Då ställer vi frågan till grannen, vilket jag ju tänkt ändå. Den gräns som då är mot gatan, ska det även där vara 4,5m?
 
Är det uppställning eller parkering?
Det är nämligen inte samma sak...i en tråd härnånstans nyligen reddes ut att parkering inte kräver några bygglov eller dylikt, men uppställning kräver/kan kräva det.
Låt bli att ställa av husbilen och kör en runda mellan varven så behöver du inga lov.
 
  • Gilla
Spartryck
  • Laddar…
Tänk dig in i grannen situation, vad skulle du tycka om en husbil vid din tomtgräns ??
Om din granne tycker det är OK, glöm inte fråga ev ny granne om den tidigare flyttar.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Kolla med grannen så det inte blir som i denna tråden
[länk]

Protte
Ojojoj, nej sååå långt ska det inte gå :-) ville bara kolla lite regler mm. Tack för tipset om hur det kan gå
 
Isakare Isakare skrev:
Tänk dig in i grannen situation, vad skulle du tycka om en husbil vid din tomtgräns ??
Om din granne tycker det är OK, glöm inte fråga ev ny granne om den tidigare flyttar.
Jag tänker absolut på min granne, och skulle absolut inte göra något som kunde förstöra vår goda relation.
 
Den hårdgjorda parkerinsytan behöver dock inte något lov.
 
  • Gilla
Spartryck och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Den hårdgjorda parkerinsytan behöver dock inte något lov.
Tack för svaret, så det är när jag ställer dit fordonet, parkerar eller som säsongsuppställning som det kommer i olika lägen?
 
S Spartryck skrev:
Tack för svaret, så det är när jag ställer dit fordonet, parkerar eller som säsongsuppställning som det kommer i olika lägen?
Ja, det stämmer.
 
M MetteKson skrev:
Ja, det stämmer.
Så parkering ok, dvs kort tid mellan resor. Hur är det då med säsong, för jag läste nånting i "lagen" om att det var ändrat och inte räknades som permanent. Men kommer då 4,5 m in? Känns som att risken att göra fel är stor :-)
 
S Spartryck skrev:
Så parkering ok, dvs kort tid mellan resor. Hur är det då med säsong, för jag läste nånting i "lagen" om att det var ändrat och inte räknades som permanent. Men kommer då 4,5 m in? Känns som att risken att göra fel är stor :-)

Det är rörigt. Vid uppställning av husvagn/husbil/båt krävs inte bygglov för säsongsförvaring men grannens tillstånd om det är mer än 4,5 m från gräns. Sen vet jag att det i forumet diskuterats kring vad som är uppställning kontra parkering och att man ska kunna parkera närmare gräns än 4,5 m utan grannens tillåtelse. Hur det skulle lösas vet jag inte.

Att anlägga en hårdgjord yta på din fastighet är okej, likväl som gräs kan du ha plattor eller asfalt. Tänk på att du inte får ställa husbilen hur nära gatan som helst, du får inte skymma någon sikt eller hindra underhåll inom vägområdet.

Jag rekommenderar att du kollar med din kommun samt att du pratar med grannen.
 
Redigerat:
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla du för värdefull info! Jag gör det så ska man väl vara på den säkra sidan sen! :-)
 
M MetteKson skrev:
grannens tillstånd om det är mer än 4,5 m från gräns
Du menar mindre än i den andra meningen?
 
  • Gilla
Spartryck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.