Göran.W
Jag för en daglig kamp mot lapplisorna.
Kör i Malmö med en lätt lastbil med liftbrygga och behöver nästan en 10 meters ficka för att kunna lasta av och det är så där lagom lätt att hitta.
Önskade dom var mer flexibla när man försöker parkera så "rätt" man kan.
Ett exempel.

Parkerade 8-9 meter innan en korsning vilket iof inte är korrekt för lagen säger 10 meter men finns det ingen plats någonstans innan 200-300 meter vad ska man göra.
Hur som p lisan var där direkt och högg som en kobra och kände sig jätte duktig och det spelade ingen roll alls vad man sa.
Hon såg ut att mysa när hon tvingade iväg oss tills hon såg jag dubbel parkerade efter Korsningen istället.
Hon fram som en kobra igen men hon fick förklarat för sig att nu var det inte hennes problem utan polisens och att dom skiter i vilket för dom bötfäller inte lastbilar som lastar och lossar dubbelparkerade för dom har viktigare saker för sig än att straffa hederliga arbetare som inte kommer in i någon parkeringsficka med en lastbil.
Hennes min var obetalbar.
Lite flexibla borde dom allt vara när man har stort ekipage och parkerar så "rätt" man kan.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
men det är av andra anledningar ja inte gillar lapplisor. Många av dem har trist inställning på sitt jobb och människorna de träffar. har även svårt för poliser, dörrvakter och väktare av samma anledning.
Om du så ofta finner anledning att bli upprörd över parkeringsvakter, poliser, dörrvakter och väktare undrar jag vems inställning som egentligen är trist? Nej, skaffa lite fantasi och fundera över varför du anser att du vet bättre hur dessa fyra yrkeskategorier ska sköta sitt jobb. :rolleyes:

Ja det är ju inte direkt parkeringsvakternas fel att lastbilsförare inte hittar lämpliga platser att stanna på? Det är ju snarare tvärtom, fanns inte parkeringsvakterna skulle lastbilsförarna ha ännu större problem att hitta lämpliga platser att stanna på.

Jag har rätt svårt för den där inställningen att "jag måste bryta mot reglerna för att kunna göra mitt jobb".

Göran.W
Det är ju så klart inte bra att bryta mot reglerna men jag menar du kan ju vara lite flexibla om man faktiskt parkerar så gott det går ut efter förutsättningarna och inte ställer sig helt regelvidrigt på tex ett övergångställe.
Menar mer att om man står 1-2 meter för nära en korsning så är det ju iof inte rätt att stå så men finns det ingen parkeringsplats på flera hundra meter så borde dom faktiskt släppa det för man står inte där för skoj skull och dessutom kan man backa bak den biten när man fått godset på trottoaren så man står rätt.
Prova själv hitta en parkeringsficka på 10 meter så förstår du dillemat.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Som sagt var, det är inte parkeringsvakternas problem. Antingen får speditörerna bita i det sura äpplet eller så får de kräva att mottagaren ordnar avlastningplats. Svårare än så är det inte.

Bara att anpassa sin verksamhet efter de regler som gäller.

Ja, när vi var nere i Hamburg häromveckan och hade parkerat minibuss med långt släp helt korrekt i en ficka inne i stan hade en lätt lastbil dubbelparkerat utanför oss. Som tur var åkte bilen bakom och som tur var var det en stor bred trottoar som jag lyckades backa upp på mellan träd, lyktstolpar och annat så till sist lyckades vi krångla oss ut.

Det finns avlastningszoner och parkeringsplatser, och de gäller lika för alla oavsett om man är på en shoppingrunda eller ska göra sitt jobb. Att man inte får parkera i korsningar har med framkomlighet och trafiksäkerhet att göra, en olycka händer på bråkdelen av en sekund.

Höll för övrigt på att bli påkörd av en lätt lastbil från en budfirma i stan en dag för en tid sedan. Kom gående på trottoaren ledandes min cykel när det helt plötsligt kommer en lätt lastbil i full karriär rätt upp på trottoaren och ställer sig på tutan. Eftersom jag inte flyttade på mig var det tur att han stannade. Fick mig en utskällning för att jag inte flyttat på mig, men jag hade ju ingen aning om att trottoarer i första hand är rallycrossbana för budbilar ... Idioten bakom ratten fick sig en avhyvling tillbaka.

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Carl_Elvis skrev:
Om du så ofta finner anledning att bli upprörd över parkeringsvakter, poliser, dörrvakter och väktare undrar jag vems inställning som egentligen är trist? Nej, skaffa lite fantasi och fundera över varför du anser att du vet bättre hur dessa fyra yrkeskategorier ska sköta sitt jobb. :rolleyes:
Ja, det är ganska vanlig inställning i detta land att våra poliser är helgon. Jag har dock inte stött på dem.

Sist jag hade ett möte med polisen var för några sommrar sedan. Vi var på väg mot debaser Humlan men det var rätt sent på säsongen så vi visste inte om det var öppet. Mötte två patrullerande poliser som kom från riktningen debaser. Så frågade dem om det var öppet. Fick ett aggressivt svar att de minsann inte vara några betjänter.

Självklart var stället stängt, något som patrullerande snutar i Humlegården självklar känner till. Ett ganska oskyldigt exempel av många

Redigerat:
Ingen har väl sagt att de är helgon, de är människor precis som alla andra. Som försöker göra sitt jobb. Ett jobb som är rätt viktigt för att ett civilt samhälle ska fungera.

Hindrar dem inte från att sköta sitt jobb professionellt. Bara för att de stöter på massor med rövhål och kriminella kan de inte förutsätta att alla de stöter på i jobbet är det.

Jag stöter på massor med okunniga kunder, tänk om jag förutsatte att alla kunder var okunniga. Även om jag anser att en kund är okunnig så visar jag det för övrigt inte utåt.

Redigerat:
De befann sig alltså på platsen och hade inte memorerat öppettider för alla etablissemang inom en femhundra meters radie. Verkligen dåligt! Vad går våra skattepengar till egentligen? ;)
Du baserar din åsikt om fyra olika yrkesgrupper på att du pratar med enskilda representanter med sisådär tre-fyra års mellanrum... Andas och tänk efter lite hur rationellt det tankesättet är.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Tror nog poliser runt Stureplan har väldig koll på vilka ställen som är öppet. Rätt strategiskt smart att ha det (Inte för att poliser är ingenjörer direkt). Och även om de inte har det så tycker du inte de kunde skött det lite snyggare? Eller brukar du bli otrevlig när du inte inte kan svaret på en trevligt ställd fråga? Speciellt när du är i tjänst

Jag har blivit dåligt bemött personligen flera ggr av samtliga nämnda yrkesgrupper. Sedan läser man ju dagligen om iallafall poliser, väktare och dörrvakter.

Det handlar oftast inte så mycket om vad man säger, utan om hur man säger ...

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Riktigt anfall av nageltrång i denna tråd...

AndersMalmgren skrev:
Inte för att poliser är ingenjörer direkt.

...

Jag har blivit dåligt bemött personligen flera ggr av samtliga nämnda yrkesgrupper.
Du ser inget samband mellan din egen inställning till andra människor och hur du blir bemött?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Och nu lämnar jag den här tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.