KnockOnWood skrev:
Ja att fingrarna dansar över tangentbordet utan kontakt med högre nervcentra nu är rätt tydligt.
Vet du ens själv vad du vill ha sagt :wow:

Att du orkar!
Ja visst. Frågan är kanske snarare vems högre nervcentra som inte hänger med i svängarna ... ;)
Vad var det som du tyckte var så konstigt med det du citerade?

Det är visst fler än jag som orkar, en hel del mer än jag orkat därtill, av tråden att döma ;)

Jag vill ju inte bråka, men läs igenom vad du har skrivit och fundera över vem och vad du argumenterar mot.

Vad vill du ha sagt med den meningen jag citerade:
Vilken som är min personliga uppfattning och ifrågasättanden jag framför kring vilka regler som ska gälla om gällande regler inte ska gälla är nödvändigtvis inte samma sak
Vet du det ens själv?

Och vad är det för halmgubbe du försöker bekämpa här:
thomasx skrev:
...Jag tror då inte att t.ex. en budbilsförare plötsligt blir en allvetare inom allsköns fordons- och transportområden bara för att densamme plötsligt får jobb som budbilsförare...
Vem har påstått att någon som "plötsligt får jobb som budbilsförare" är allvetare?

Skall vi tolka det som att du tycker att de som skriver här utifrån ett yrkesförarperspektiv plötsligt fått sitt jobb och inte skriver utifrån lång erfarenhet?

Som sagt, mot vem och vad argumenterar du?

PS
Nur blir det väl överhettning i popcornmaskinerna :)

Redigerat:
Mitt inlägg är ett svar på några av de inlägg som skett i tråden under kvällen. Kanske borde citerat lite, men tänkte att de som skriver i tråden har lite koll på det som sagts. Jag tänker inte sitta och leta upp inläggen igen bara för din skull, de finns där, leta själv ;) Tycker du att de är ett slag i luften, så ignorera dem, tycker du de är fel, så motargumentera. De som skrivit inläggen jag argumenterar emot borde i alla fall reagera, om de sen skriver ett svar återstår att se ;)

Om man menar att yrkeschaufförer har sådan koll på vilka fordon som ska komma fram att de kan parkera lite som de vill, så måste ju det gälla alla yrkeschaufförer (eller är det bara vissa som får parkera som de vill?), och det är ju då rätt enkelt att inse att det är ett argument som inte håller, eftersom alla yrkeschaufförer faktiskt inte har lång yrkeserfarenhet, och de som har det ändå inte nödvändigtvis har den blekaste aning om vilka ytor t.ex. en brandbil kan tänkas behöva, och så tillkommer då de där fordonen som fått dispens.

Och du undrar hur jag orkar ... !?!?

Edit: Kort kan man väl säga så här, om du inte hänger med på vilka inlägg jag argumenterar emot, så är det i alla fall inte till mitt högre nervcentra det saknas kontakt denna sena timme ... ;)

Redigerat:
thomasx skrev:
Mitt inlägg är ett svar på några av de inlägg som skett i tråden under kvällen. Kanske borde citerat lite, men tänkte att de som skriver i tråden har lite koll på det som sagts...

Om man menar att yrkeschaufförer har sådan koll på vilka fordon som ska komma fram att de kan parkera lite som de vill...
Nej, vet du inte själv vilka du argumenterar mot så är det ju inte lätt för oss andra att veta, det får du väl förstå!

Och sedan gällde det inte att parkera, utan om att stanna för att lasta av gods, eller hur?

Håll ut... svar kommer, det finns så många fel i thomasx inlägg så jag kan inte hålla mig... ska bara ta mig till en dator

Keep the popcorns warm

För de som skummar tråden kan jag ju rekommendera att räkna antalet personangrepp i debattörernas inlägg. Personangrepp är ett bra bevis på att man har har brist på vettiga argument.

• Gilla
Göran.W
  • Laddar…
Tog popcornen slut? :p

Nerre skrev:
För de som skummar tråden kan jag ju rekommendera att räkna antalet personangrepp i debattörernas inlägg. Personangrepp är ett bra bevis på att man har har brist på vettiga argument.
Ett annat bra bevis på avsaknad av argument är när någon (läs du) hasplar ur sig drösvis av löst förankrade kommentarer om varför lagen skall följas till punkt och pricka i alla situationer men sedan konstant vägrar svara på motfrågor som snabbt stack hål på tidigare nämnda kommentarer.

Jag syftar givetvis på avsaknaden av svar på vad du har emot utländska långtradare, varför du anser att dessa sliter mer på svenska vägar än vad svenska fordon gör, vad vi ska göra åt svenska lastbilar i utlandet (vi blir ju utländska där) och till sist vill jag ha svar på om jag får dränera om mitt hus eftersom tippning inte kan ske utan lagbrott....

Varför ska jag svara på frågor som bara syftar till att försöka löjliggöra mig?

Duger den här länken eller ska jag gräva mer?
http://www.trailer.se/news.php?id=9360

Jag anser inte att de sliter mer, jag anser att de sliter mer än vad de betalar för. Det var ju det som var hela poängen med mitt argument, man "utnyttjar" det allmänna skattefinansierade för att tjäna pengar.

Sen när det gäller dräneringen så finns det som jag redan har pekat på regler för hur man får göra avsteg från andra regler, ska du dränera om så kan du kontakta kommunens gatukontor och se till att lastbilen kan tippa utan att bryta mot reglerna.

Det GÅR. Sen att du tycker det är för krångligt är en annan femma.

Som flera har påpekat i tråden: Vem ska avgöra vilka regler som är ok att bryta mot och inte?

Att skriva lagar är väldigt komplext, du menar alltså att du som yrkesförare är så pass insatt i lagstiftning att du ahr hundra procent koll på vilka regler du kan bryta mot? Har du ens tittat på förarbetet till reglerna?

Nerre skrev:
Varför ska jag svara på frågor som bara syftar till att försöka löjliggöra mig?

Duger den här länken eller ska jag gräva mer?
[länk]

Jag anser inte att de sliter mer, jag anser att de sliter mer än vad de betalar för. Det var ju det som var hela poängen med mitt argument, man "utnyttjar" det allmänna skattefinansierade för att tjäna pengar.

Sen när det gäller dräneringen så finns det som jag redan har pekat på regler för hur man får göra avsteg från andra regler, ska du dränera om så kan du kontakta kommunens gatukontor och se till att lastbilen kan tippa utan att bryta mot reglerna.

Det GÅR. Sen att du tycker det är för krångligt är en annan femma.

Som flera har påpekat i tråden: Vem ska avgöra vilka regler som är ok att bryta mot och inte?

Att skriva lagar är väldigt komplext, du menar alltså att du som yrkesförare är så pass insatt i lagstiftning att du ahr hundra procent koll på vilka regler du kan bryta mot? Har du ens tittat på förarbetet till reglerna?
Du har i mina ögon redan löjliggjort dig själv innan du svarade så det bör inte spela någon roll. (Se det som ett personangrepp om du vill, själv ser jag det son ett presenterade av fakta kring vad jag tycker om ditt sätt att argumentera i frågan).

Nej den länken räcker inte, 2200 lastbilar är en väldigt liten del av alka utländska lastbilar. Det nämns tillochmed i artikeln att dom inte har räknat med intermodala transporter mm. så din generalisering är inget annat än ett slag i luften. Hur mycket av svensk vägskatt tror du Sverige skänker till exempelvis Italien för att vi hämtar gods där nere?

Så att gå via kommunen och störa dom med en transport grus till mitt hus är bättre än att tippa två minuter och åka igen? Som tidigare påpekat, laglydigt är inte alltid bäst ;)

Frågan om vem som avgör vilka regler som är ok att bryta mot i syfte att lasta och lossa är avhandlad för länge sen... ALLA transporter / trafikanter som har möjlighet att ta sig fram på platsen i dess originalskick ska kunna ta sig fram även efter regelbrottet har trätt i kraft, är dessa krav uppfyllt så ska en bil som lastar eller lossar inte bli bötfälld. Är detta verkligen så fantastiskt svårt att förstå för alla er som frågar?? Ska jag ta fram färgkritorna och måla för er?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Generella-trafikregler/Stanna-och-parkera/

Din åsikt om vem som avgör vilka regler man får bryta mot lär inte hålla i domstol, så dina färgkritor kan du behålla själv i din sandlåda.

Nerre skrev:
Din åsikt om vem som avgör vilka regler man får bryta mot lär inte hålla i domstol, så dina färgkritor kan du behålla själv i din sandlåda.
Jag har ingen sandlåda för jag har inte orkat ringa kommunen och be om tillstånd för att tippa av sanden till den :D

Jag säger inte att det håller i domstol heller, jag för en diskussion om huruvida beteendet från p-vakter borde vara kutym. Vilket det i dagsläget inte är, GöranW påstod detta i inlägget där han skrev "jag driver en daglig kamp mot lapp-lisor"

Du pratar om parkeringsregler eftersom det är nåt som du råkar på i ditt jobb, men varför stanna där?

Visst är det ok att resturangen sköljer riset inne på toa? Det är ju ingen avföring i handfatet på toa.

Och om de råkar tappa maten på golvet är det väl helt ok att de lägger upp den på din tallrik igen innan de serverar den? Du fattar ju vilket jobb det skulle bli om de måste göra om din mat. Ibland är den bästa lösningen att tänja lite på reglerna.

Och på ICA gör det väl inget om de mal ner grytbitarna som passerat bäst före-datum till köttfärs och märker om? Annars skulle ju svinnet bli så stort att de måste höja priserna. Det har ju ändå legat i kyldisken och tidsgränserna är satta med marginal.

KnockOnWood skrev:
Nej, vet du inte själv vilka du argumenterar mot så är det ju inte lätt för oss andra att veta, det får du väl förstå!
Jag vet! Gör inte du?

KnockOnWood skrev:
Och sedan gällde det inte att parkera, utan om att stanna för att lasta av gods, eller hur?
Var det ditt bästa motargument? Ordet parkera har nämnts mer än 250 gånger i olika former i tråden. Börjar sakargumenten tryta? Ja, att sakargumenten byts mot personangrepp brukar tyda på det. ;)

thomasx skrev:
Vad gäller förmågan att förutse alla typer av transporter som kan tänkas företas på en viss plats tror jag man ska vara ganska försiktig med att påstå att man kan förutse det eller att en yrkeschaufför skulle ha någon särskild förmåga till det. Jag tror då inte att t.ex. en budbilsförare plötsligt blir en allvetare inom allsköns fordons- och transportområden bara för att densamme plötsligt får jobb som budbilsförare.
Jag talar för mig själv och ingen annan, jag har varit verksam i yrkestrafikbranschen tillräckligt länge för att veta hur stor plats våra fordon i Sverige tar. kan ett sådant fordon ta sig fram på vägen så som den ska se ut så måste vi chaufförer se till att detta går även under tiden vi lossar och lastar. Är man osäker så räknar man med marginaler eller så stannar man inte där.

thomasx skrev:
Att försöka vända upp och ner på debatten till det enda fall där man tror sig kunna vinna framgång är ju mest bara ... (välj ord själv). Eller har det blivit någon form av konsensus kring dubbelparkering och andra former av hindrande felparkering i tråden, hänvisa mig gärna till de inläggen i så fall för då har jag missat det!?
Även här kan jag enbart tala för mig själv och hävda att jag aldrig har pratat om någon form av hindrande parkering, jag har alltid pratat om parkeringar som inte är rätt enligt gällande regelverk men ändå inte hindrar annan trafik, exempelvis 9,5 meter från en korsning.

thomasx skrev:
Om man menar att yrkeschaufförer har sådan koll på vilka fordon som ska komma fram att de kan parkera lite som de vill, så måste ju det gälla alla yrkeschaufförer (eller är det bara vissa som får parkera som de vill?), och det är ju då rätt enkelt att inse att det är ett argument som inte håller, eftersom alla yrkeschaufförer faktiskt inte har lång yrkeserfarenhet, och de som har det ändå inte nödvändigtvis har den blekaste aning om vilka ytor t.ex. en brandbil kan tänkas behöva, och så tillkommer då de där fordonen som fått dispens.
Givetvis bör detta enbart gälla i de fall man kan... en icke van chaufför kan säkert inte avgöra hur mycket plats ett annat fordon tar och bör därför inte heller stå närmre en korsning än vad som är regelrätt, han kan ju däremot backa upp på en trottoar för oavsett hur många minuter du har haft körkortet så vet väl alla hur stor plats en barnvagn tar?

Nu säger jag inte ATT det är så, men jag tror nog att du har stannat i syfte att släppa av / hämta något / någon på ett ställe som inte faller helt i smak med gällande regelverk fler ggr än den du har nämnt. Om så är fallet bör du kanske inte argumentera mot detta beteende... Man ska alltid sopa framför egen dörr först.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.