Byggahus.se
Hej!
Vi har köpt ett vanligt 70:tals fritidshus med plintgrund.
Ingen fukt, inga problem.
Men, de vi köpt huset av har förmodligen rökt inomhus och skaffade flera doftspridare, små manicker inkopplade i eluttagen som diffuserar ngn parfymerad olja av något slag, för att maskera röklukten vid visningarna.
Vi tycker lukten är vidrig parfymig, lite som torkad frukt, lite som tuttifrutti-exotic bläh något, det är överallt, även inne i skåp.
Det är träpaneltak överall, lackat äkta trägolv, bilhandlarpanel i vardagsrum o kök (i ett) och för övrigt papperstapet, dvs väldigt bra ytor (som mest inte går att torka av) för lukter att fastna i.
Ozonmanick har jag köpt från Kjell någon gång till ett förråd och det lämnade ännu värre doft av bränd plast, långt efteråt, är lite tveksam till metoden nu.
Vi har inte hunnit vädra jättemycket än men vi undrar över era bästa tips, alltså ni som själva fått bukt med något liknande. Jag har redan googlat ;-) TACK!

När vi flyttade till vårt gamla hus bestod Ett rum (den fina punchverandan/matsal) av träpanel i taket, nån oljad smalare plankgolv (gran/tall) samt gammal ”bilmekaniker”-panel i imiterad jakaranda. Inrökt såklart, men stank inte längre då det var ägaren före han vi köpte av som rökt, men allt hade ju blivit nikotinbrunt. Vi började med att tvätta taket med nån nikotin-tvätt (blev helt brunt och gult), kvistlackade och målade vitt. Väggarna tvättades också och rollades vita. Golvet slipande vi rent och betsade. All lukt och missfärgning försvann!

S Solskensbonden skrev:
När vi flyttade till vårt gamla hus bestod Ett rum (den fina punchverandan/matsal) av träpanel i taket, nån oljad smalare plankgolv (gran/tall) samt gammal ”bilmekaniker”-panel i imiterad jakaranda. Inrökt såklart, men stank inte längre då det var ägaren före han vi köpte av som rökt, men allt hade ju blivit nikotinbrunt. Vi började med att tvätta taket med nån nikotin-tvätt (blev helt brunt och gult), kvistlackade och målade vitt. Väggarna tvättades också och rollades vita. Golvet slipande vi rent och betsade. All lukt och missfärgning försvann!
Ja, rök o nikotin kräver dessa åtgärder, skönt att ni fick till det. Det dumma i vårt fall är att de har försökt maskera en förmodligen svag rökdoft som skulle gått att vädra (brukar smygröka massor i vårt andra hus när jag är där o jobbar, vädrar, min fru märker inget) med något som har satt sig överallt, förmodligen ngt ganska fett. Vi vill inte måla över något utan vi behålla huset exakt som det är.

• Haha
  • Gilla
Solskensbonden och 1 till
  • Laddar…
Om man inte är beredd att måla och tapetsera om så återstår nog bara ozon, även om det luktar lite efteråt så borde det gå att vädra bort.
Är det riktigt nikotinskadat så brukar det krävas barriärfärg för att inte doften ska komma tillbaka.

M Maximarcus skrev:
Om man inte är beredd att måla och tapetsera om så återstår nog bara ozon, även om det luktar lite efteråt så borde det gå att vädra bort.
Är det riktigt nikotinskadat så brukar det krävas barriärfärg för att inte doften ska komma tillbaka.
Nikotinet är inget problem här. Det är parfymen/parfymoljan de använt för att fixa den lilla röklukten. Har du lyckats vädra bort lukten efter ozonmaskinen? Tog det lång tid?

Mekatronikbruno Mekatronikbruno skrev:
Hej!
Ozonmanick har jag köpt från Kjell någon gång till ett förråd och det lämnade ännu värre doft av bränd plast, långt efteråt, är lite tveksam till metoden nu.
Jag har testat Kjelles ozonmanick. Den har som du beskriver en väldigt stark plastig doft som tar över.
Jag har även testat "riktig" ozonmanick, och den tar bort lukter och lämnar istället en ozondoft som i sig försvinner efter 1-3 dagar. Kvar finns då i regel "inget".

Så om du vill testa ozonspåret igen, kör på riktiga saker och släng Kjellprylen i återvinningen.

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Se över ventilationen samtidigt, sitter det ventiler i varje rum? Fläkt i kök, badrum?

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag har testat Kjelles ozonmanick. Den har som du beskriver en väldigt stark plastig doft som tar över.
Jag har även testat "riktig" ozonmanick, och den tar bort lukter och lämnar istället en ozondoft som i sig försvinner efter 1-3 dagar. Kvar finns då i regel "inget".

Så om du vill testa ozonspåret igen, kör på riktiga saker och släng Kjellprylen i återvinningen.
Intressant, nu finns billiga och effektiva maskiner med 30 dagars öppet köp såg jag. Bör vara ofarligt att testa. Kjellprylen fick de tillbaka ganska snart ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.