Bulben mäter gastemperatur utanpå gasröret efter förångaren.

Så för att ge 12,9kw behöver du runt 15grader ute.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Okej så detta är en sommar pryl då? För ska jag ha 35 vattentemp ut så ska bulben va max 6 grader varm då och det får man från 15 plus utetemp ungefär då? Bara att montera till poolen alltså.

Tror dom menar så.

Bulb sitter det på expansionsventilen och den mäter efter att man plockat upp värmen på kalla sidan. Om det inte är en elektronisk men den gör ju samma jobb fast med givare.

Ja, men kompressorn kanske kan ge lite värme då om utedelen är isfri. Men är bättre att köra elpatron då. Så det kanske finns en teoretisk möjlighet att den kan avge lite värme då.

Får se hur den funkar efter tekniker besöket i morgon.

Kompressorvärme = inmatad effekt.
Som min luft/luft mitsubishi fd25 som ger 1till 1 vid - 25 men är godkänd för drift ned till - 30

Hade du värmekabel i tråget?

E Emanuel01 skrev:
Hade du värmekabel i tråget?
Japp

Jag hade fel med bulb, de menar nog bulb termometer. Så 7 grader utetemp.

E Emanuel01 skrev:
Jag hade fel med bulb, de menar nog bulb termometer. Så 7 grader utetemp.
Okej låter bättre d.

den klarar säkert -30 grader, men har de skrivit hur mycket effekt den ger vid den temperaturen? Du kanske har 1/1 effekt då! då är den lika effektiv som ett elelement. vid 15+ grader behövs knappt någon värme.

För luftvärmepumpar anges normalt effekten vid +7 gr utetemperatur, vid minskad utetemperatur minskar även effekten, grovt räknat en halvering vid 15 gr. lägre (-8 gr.) men även vid -30 ger tar dom värme ur luften, men det kan bli problem med driften eftersom de inte är optimerade för den driften. (poolmaskiner är helt annorlunda, de måste ha lågt tryckfall på vattensidan och tåla klor;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.