Har ett antal små pollare som avses bli parallellkopplade, men medföljande kopplingsplint är en liten rackare som inte har plats för förgreningskoppling. Stolpens rör har rätt liten dimension, så en kopplingsdosa för utomhusbruk får får inte plats inuti röret. Alltså hur löser man detta smidigast så att inkommande kabel + utgående till nästa stolpe skarvars på ett säkert sätt?

Kopplingsplint inuti ett litet pollarrör, problematisk för förgreningskoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
tommib
Du menar nog parallellkoppling. Jag kan inte tänka mig att pollarna faktiskt ska seriekopplas, dvs att ingången på en pollare tas från föregående pollares utgång.

Tyvärr är det inte så enkelt att lösa ditt problem på ett bra sätt om du redan lagt ner rör. Det bästa är att dra ett dedikerat rör till varje armatur när det ser ut så här. Den där lilla dosan kommer du inte få in två vettiga kablar i. En variant är att lägga kopplingsdosor i mark med gjutharts/gel i och dra upp ett stick till varje armatur. Hurpass möjligt det är beror på dina förutsättningar.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Det är inte lätt att vara konsument idag. Man kan inte lita på att få lyktor som faktiskt fungerar i praktiken utan extra arbete och kostnader...

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du menar nog parallellkoppling. Jag kan inte tänka mig att pollarna faktiskt ska seriekopplas, dvs att ingången på en pollare tas från föregående pollares utgång.

Tyvärr är det inte så enkelt att lösa ditt problem på ett bra sätt om du redan lagt ner rör. Det bästa är att dra ett dedikerat rör till varje armatur när det ser ut så här. Den där lilla dosan kommer du inte få in två vettiga kablar i. En variant är att lägga kopplingsdosor i mark med gjutharts/gel i och dra upp ett stick till varje armatur. Hurpass möjligt det är beror på dina förutsättningar.
Ja korrekt, behöver fylla på med mer kaffe, men det är alltså någon form av T-koppling jag har googlat efter hela förmiddagen.

Det närmaste jag har hittat är denna, men även den är för bred för att rymmas inuti stolpen;
https://www.elbutik.se/product.html/kabelskarv/gren-gel

Däremot fungerar det kanske med lillebrorsan, dvs den blå kabelskarvboxen med gel som är inte är V-formad utan rak.

tommib
Jag menade att du skulle lägga förgreningen i marken utanför stolpen men om du kan klämma in den i är det bättre. Du kanske inte kan förgrena utanför?

tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte lätt att vara konsument idag. Man kan inte lita på att få lyktor som faktiskt fungerar i praktiken utan extra arbete och kostnader...
Jag håller delvis med men detta hade kunnat undvikas genom att kolla om plinten i armaturen tillåter överkoppling. Eftersom den inte gör det hade man kunnat dra ett rör per stolpe. Ja, det är en dummare installation och en korkad konstruktion av stolpen. Ja, det innebär merjobb. Det är dock inte bara leverantörens fel. Kunden borde kollat noggrannare. Troligen finns det bra pollare också med överkopplingsbara anslutningar mm. De kostar sannolikt mer också... Precis som t.ex. lysrörsarmaturer med anslutningar i bägge ändar och möjlighet till femledare rakt igenom.

L
Mycket vanligt på sådana stolparmaturer , inget får plats i den smala stolpen
Är det ingjutna rör upp till armaturfoten ? så backa kablarna ut och dra i en ny till den och skarva gren i mark på utsidan
PS Får du ihop det på elsidan , tänk på att täta ordentligt med något mellan fot och fundament Svartmyror har en förkärlek att bygga i stolpar , och dom är små . behövs inte mycket till hål ,
för dom att ha som entredörr ,

tommib tommib skrev:
Jag håller delvis med men detta hade kunnat undvikas genom att kolla om plinten i armaturen tillåter överkoppling. Eftersom den inte gör det hade man kunnat dra ett rör per stolpe. Ja, det är en dummare installation och en korkad konstruktion av stolpen. Ja, det innebär merjobb. Det är dock inte bara leverantörens fel. Kunden borde kollat noggrannare. Troligen finns det bra pollare också med överkopplingsbara anslutningar mm. De kostar sannolikt mer också... Precis som t.ex. lysrörsarmaturer med anslutningar i bägge ändar och möjlighet till femledare rakt igenom.
Jo skarva i mark går fortfarande, det finns det plats för. Dock trist med en skarv intill varje stolpe så att säga, det blir ju inte den snyggaste lösningen om än dold.

L Liteavvarje skrev:
Mycket vanligt på sådana stolparmaturer , inget får plats i den smala stolpen
Är det ingjutna rör upp till armaturfoten ? så backa kablarna ut och dra i en ny till den och skarva gren i mark på utsidan
PS Får du ihop det på elsidan , tänk på att täta ordentligt med något mellan fot och fundament Svartmyror har en förkärlek att bygga i stolpar , och dom är små . behövs inte mycket till hål ,
för dom att ha som entredörr ,
Än så länge är allt löst, så det är möjligt att skarva i marken också, dock känns det som att rätt plint inne i stolpen hade varit ett bättre alternativ. Bra input om myrorna där. Rubbet förläggs i makadam, så förhoppningsvis håller det lite kryp borta det med.

L
Är det makadam ända upp och inte jord , gräs mot stolpen kanske du klarar dig från hyresgäster , dom använder jorden och bygger med den ,
Som info : har sett högstolpar med bon upp till en meter i , då blir det kortis i plinten

L Liteavvarje skrev:
Är det makadam ända upp och inte jord , gräs mot stolpen kanske du klarar dig från hyresgäster , dom använder jorden och bygger med den ,
Som info : har sett högstolpar med bon upp till en meter i , då blir det kortis i plinten
Jepp i gamla stora lyktstolpen var hela kopplingsplinten insmetad efter myrornas jobb, men nu är all förläggning i en fåra fylld med makadam. :)

Det får nog bli en kopplingsdosa avsedd att grävas ner (fylls med gjutharts), så får det bli en sådan nedsänkt i makadamet vid varje stolpe. Verkar bli på tok för pilligt även med de där blåa kabelskarvsdosorna med gel.

L
Klart det går att använda dosor med gjutharts ,finns olika påsar , så räkna ut cm3 på dosan så du inte köper för lite , ska fyllas upp över alla tampar bara att du ska se till att ha en halv meter extra kabel invikt i stolpen , om det blir sönderbränt i kopplingsdosan , så finns det kabel att koppla om med ,Med gjutharts kan du inte öppna och byta kabel , tvärnit för detta
Provkör lyset innan du slår igen dosorna

Kör med gel, säger jag också. Betydligt pilligare med gjutharts.
Vill du tvunget ha en stel massa finns även 2-komponents gel, men som sagt, den traditionella gel-skarven blir enklast och bäst här, går ju även att öppna och dela, vilket är guld värt vid en eventuell framtida felsökning.

Var köpte du pollarna och vad ska du skarva med?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.