Skulle det fungera och vara tillåtet att koppla enligt bilden nedan.

84324712.gif

Kabeln som kommer in ovanifrån är vanlig 230V.
Funktionen jag vill ha är att kunna tända lampan med en vanlig brytare om sensorn inte är tillslagen.

Bilden är lite märklig, men det fungerar som du tänkt. Parallellkoppla.

//Patrik

finns även vissa detektorer som inte gillar att skicka in ström bakvägen.

Och att koppla så är tillåtet.

Är det en 2-trådssensor eller 3-tråds med reläutgång ska det inte vara några problem, 3-tråds kan vara ett problem om den har elektronisk utgång.

Förstår inte riktigt vad du menar med 2-tråd och 3-tråd.
Den har 2 ingångar (L och N) från strömmen och 2 utgångar (L och N) till lampan.

Då är det en 3-trådsmodell.

snaggletooth skrev:
Är det en 2-trådssensor eller 3-tråds med reläutgång ska det inte vara några problem, 3-tråds kan vara ett problem om den har elektronisk utgång.
Nu blev jag lite nyfiken... skulle du vilja utveckla dig lite mer?

//Patrik

Det betyder väl endast att sensorn vill ha nolla för att fungera. Parallellkoppling fungerar fortfarande. I alla fall på de modeller jag använt.

Beroende på konstruktion givetvis, men generellt kan man väl säga att elektroniska utgångar ogillar att spänningssättas bakvägen.

• Gilla
mounk
  • Laddar…
japp, vart med om det.

snaggletooth skrev:
spänningssättas bakvägen.
Att den får spänning genom strömställaren på någon vänster eller vadå?

//Patrik

Ja, den får spänning "bakvägen" när du slår till strömbrytaren.

Är det inte bara att använda en trappbrytare då och låta den växla mellan sensorns styrda utgång och fast fas?

Dom som tar skada kan jag tänka mig är sådana som fungerar utan nolla, dvs tjuvar ström genom tändtråden från lampan.

Övriga sensorer som har nolla bör absolut klara spänning från både fram och bakvägen, det är ju faktiskt växelspänning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.