Provade med att parallell koppla en Nexa LCMR-1000 med en vanlig strömbrytare för spottar (3 x 20W).
Den fungerar ett tag, men sen ger den sig. Dvs, den vill inte slå till och från efter ett tag.
Den vanliga strömbrytaren fungerar som den skall.

Har kopplat bort den helt och kört den helt utan last ett tag och då fungerar den perfekt

Nån som provat liknande?
Bifogar en enkel paint skiss...

• kitchenlight.JPG
hmmm... LCMR verkar inte vara samma som CMR.
http://www.nexa.se/LCMR1000.htm
LCMR-1000 har ett mekaniskt relä, så den borde ju bryta vad som helst. Verkar inte som att CMR har det.

Jag tror nog att det blir konstigt i sändaren om du skickar in FASén på utgången .

den får tupp juck då...

el_richard, misstänker det också... Har kört nu hela dagen utan last och den funkar utan problem.

Hur löser man det bäst? Använda en 2polig brytare?

<edit>
Trappomkopplare menar jag nog...

Redigerat:
Men så länge du inte använder den manuella brytaren ska det fungera, om inte lär det vara fel på LCMR'n .

LCMR'n funkade ett tag.. sen ville den inte mer... men nu när jag kopplat loss den helt och haft den inkopplad utan last hela dagen så har den funkat perfekt.

en trapp brytare. typ elko.

fas in på PIL

tändtråd från fjärr klump in på PIL

matning till trafo från L.

d.v.s vänder på en strömbrytare och "skickar strömmen åt "fel" håll...

Hajar du hur jag tänker?

snaggletooth: hmm ok... men det klickar rent mekaniskt i den ju?

el_richard: jopp, tror jag fattar

Ja, klickar det från den så är det ju med största sannolikhet reläutgång. Men då borde det funka som du har kopplat. Har du möjlighet att belasta med vanliga glödlampor så går det ju att undanröja alla tvivel om det. Och som sagt, är inte "bypass"-brytaren till så påverkar den ju ingenting.

Skall prova lite till. Tack för all hjälp! :)

LCMR 1000 har ett enpoligt relä som sluter fas in till fas ut aktiverat läge. Nolla in och nolla ut är sammankopplade under skruvplinten. Det finns ingen elektronik i den delen. För övrigt drivs dosan av 24 volt som tas ned av en kondensator och en diodbrygga för spolspänning till reläet. Därefter sörjer zenerdioder för att elektroniken ska få rätta låga drivspänningen. Det går för övrigt bra att byta relä till tolv volt och mata med tolv volt likström efter enkel ombyggnad. Användbart för larm mm.

En termosäkring sitter limmad på 24 voltsreläet. Kan det vara den som spökat i trådarna ovan? Den säkringen bryter ingående fas och därmed matning både av elektronik och fas ut. Ledningarna till termosäkringen är påtagligt tunna ör de fem ampère som ska kunna gå igenom.

Det finns elektriskt sett ingen anledning att dosan skulle trassla om det kommer spänning via den yttre brytaren till den reläpol som strömsätts vid reläpåslag. Den delen har inget med elektroniken att göra.

PS det länkas till denna tråd, därav kommentaren.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.