Hej!

Har precis införskaffat mig en ny Lcd tv. Och tänkte byta bort boxer med tanke på hd utbudet = 0 än så länge.

Det jag funderar över är vilket som ger bäst bild alltså om man ser skillnad på bild/ljud att köra t.ex Canal digitals utbud via parabol

Eller

Telia bredbands tv.

Har idag 24mbits bredband från Telia även dem som vanlig telefoni. Så en vissa rabatt kanske man kan få om man sen även skaffar deras tv utbud.

Prisskillnaden är rätt så stor iallafall i början. tecknar man 24mån hos Telia får man en Motorola Inspelningsbar hd box och basutbudet med 1,2,3,4,5 osv ihop med alla canal+
299:-/mån först 12 sen 349:-/mån

Tar man Canal digital så kostar det 448:-/mån dessutom får man betala boxen på 1995:- om man ska ha deras inspelningsbar hd box.

Bara lite info.

men är mest ut efter vilket som ger bäst bild och om det verkligen är ngn skillnad.

tack på för hand.

• Gilla
Melva
  • Laddar…
Vilka HD-kanaler har du egentligen via Telia-alternativet?

Canaldigital har ju familjepaketet för drygt 200kr per månad och då har du ju alla deras HD-kanaler vilket är rätt många nu. Sättet att distribuera tv-kanalen påverkar inte nämnvärt bildkvaliteten vad jag vet - DiscoveryHD ser lika bra eller dåligt ut oavsett hur du får det skickat till dig.

En bra HD-sändning är en fröjd att titta på - jag tittar inte på "vanlig" tv längre. Så stor är skillnaden.

Ok, jag HD sändning ska vara helt suverän. Har inga själv pga Boxer Men har ju vänner som har det, Och suverän bild.

Telia har dessa HD kanaler om man väljer Kanalpaket Stor med canal+ total
* Canal+ Film Hd
* Canal + Sport Hd
* Svt Hd
vad jag kan se. Sen tillkommer ju de vanliga kanalerna från canal+ drama,komdei m.m i vanlig sändning

Canal+ har ju fler hd kanaler men en dyrare månad kostnad.
Är det värt det för de extra hd kanalerna?

Ingår det så som i Telia on-demand och kunna hyra filmer genom tv hos canal Digital också?

Det låter lite snålt vad gäller HD. Familjepaketet via parabol är ju bättre i det avseendet, till en lägre kostnad antar jag.

TV4hd, Eurosporthd, discoveryhd, nationalgeographicshd, animalplanethd, rushhd, EPSNAmericahd, bbchd, och ett par till jag glömt bort. PlattTV från 40tum och uppåt utan hd är sorgligt tycker jag.

Hade tv via bredbandet en gång i tiden, riktigt dåligt. Min far hade det för ett halvår sedan, sade upp det för att det var riktigt dåligt, dålig kvalité och störningar, lika så min syster.

Har aldrig behövt klaga på Canal Digital, min far har även bytt till det och är supernöjd han med.

Så jag skulle föreslå CD även om det kostar lite mer! :)

Ok. Låter som bra argument. Har man köpt en bra Sony 46" med full hd, så vill man ha så bra bild å ljud som möjligt utan störningar å dels med en del Hd kanaler.

CD it is :)
Tack för tipsen....

Ett annat förlag som är något billigare är Viasat, men det är förstås en smaksak vad man gillar för program. Själv kör jag Viasat via parabol och det är klart bra, saknar dock bara Elitserien, men det tar jag via nätet på datorn de få matcher som verkligen är sevärda. Viasat ligger lägre i pris och Canal digital är svindyrt när jag senast kollade.

Vi har precis förnyat oss och skaffat Canal Digital med HD-box. Vi fortsätter med Familjepaketet för det är ett helt suveränt kanalutbud för oss. Bildkvalitén är jättebra på HD-kanalerna och även på de vanliga kanalerna tycker jag. Steget från analog Canal Digital till Canal Digital HD var helt klart värt pengarna även om HD-boxen kostar 1.995:-

analog canal digital?
Du menar icke HD hoppas jag :)

Tycker själv att CD är vettigast för pengarna. Men en sak jag inte förstår med deras HD-box är att jag får bättre bild med scart än med HDMI när jag tittar på kanaler som inte är HD. Nu har jag lärt mig det men det är ju inte fel med så få kablar som möjligt. Nån som vet varför det är så?

Kjell G

Det låter skumt. Vad använder du för TV? Har du provat olika uppskalningsalternativ?

Angående ursprungsfrågan så anser jag personligen att IPTV endast är ett alternativ om du:
1) Har fiber, dvs minst 10, helst 100Mbit "äkta" i kåken.
2) Kan få någon annan leverantör än Telia.

Har en Grundig Vision 37". Uppskalning? Är inte säker på vad du menar men har inte ändrat på några grundinställningar tror jag, iaf inte mellan de olika ingångarna. Tvn har 2 HDMI och 2 scart samt ett VGA. De används alla.
HDMI till CD HD-box och Philips hembio.
Scart till Boxer och CD HD-box.
VGA till datorn.

Har alltså både HDMI och scart från CD boxen. Kan det vara där problemet ligger? Finns det inställningar på boxen som borde ändras?

Kjell G

funderade på samma sak för några månader sedan.
Valde bort IPTV eftersom vi bara hade koppar och inget fiber.

Valde sedan Canal digital eftersom jag tyckte att det var ett bättre utbud/pris mot Viasat.
Blev tillslut en inspelningsbar hd box till det hela och både tjejen och jag anser att just inspelningsfunktionen är det absolut bästa med hela grejen :)

Canal digital har en uppsjö av hd kanaler. Dock är inte de vanliga kanalerna kassa på något sätt. Håller allså inte med MathiasS där ;-) Sitter på en 46 tums samsung.

Generellt sätt är jag väldigt nöjd med Canal digital förutom två saker.
Dels så hänger sig boxen ibland, vilket är lite jobbigt eftersom man får dra strömmen.

Sen så är Canal Digitals kundtjänst en total katastrof, de 2 gånger jag varit i kontakt med dem så har det BARA varit problem för mig. nötter hela bunten.

Bowman
Jag har fundat på länge nu hur jag skall lösa samma utbud på flera tv-apparater (2)
Jag har telia digitaltv nu, men dom klarar inte leverera dubbelt (tvilling) till mig pga stationen, bara en tv tyvärr.

Jag skall nog ta och köpa en lös parabolantenn med dubbla huvuden, och två dreamboxar. Sen är man hemma till ett ganska lågt pris i förlängningen.

Lite högt inköpspris, men snabbt avskrivet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.