21 112 läst ·
33 svar
21k läst
33 svar
Pappremsa på gips
henke, det spricker lättare.
Glasfiber klarar inte skjuvriktning men är stark vertikalt/horisontellt.
Papp håller för skjuvning som jag förstått det.
Vad jag inte riktigt har klart för mig är om det funkar att limma remsan och sen spackla eller måste man grovspackla innan om man limmar (som Mathias beskriver). Gäller det endast om man har stora glipor? Om man inte har det kan man bara limma och sen spackla?
Vad limmar man med? Vävlim?
Glasfiber klarar inte skjuvriktning men är stark vertikalt/horisontellt.
Papp håller för skjuvning som jag förstått det.
Vad jag inte riktigt har klart för mig är om det funkar att limma remsan och sen spackla eller måste man grovspackla innan om man limmar (som Mathias beskriver). Gäller det endast om man har stora glipor? Om man inte har det kan man bara limma och sen spackla?
Vad limmar man med? Vävlim?
Grova sprickor spacklas med fördel för att få en hel yta med 828 eller liknande innan den limmas dit med vävlim eller spacklas in.
Sen skall man komma ihåg att om det blir stora förskjuvningar(vissa nybyggen) kan pappremsan komma att"skjuta"ut och då kan ju hellre en spricka vara att föredra som är lättare att åtgärda i framtiden.
Sen skall man komma ihåg att om det blir stora förskjuvningar(vissa nybyggen) kan pappremsan komma att"skjuta"ut och då kan ju hellre en spricka vara att föredra som är lättare att åtgärda i framtiden.
Hur går man bäst tillväga om man har satt upp takgips men vill spackla taket slätt? De fasade kanterna inte så breda att en normal pappersremsa passar. Ska man prova att skära till smalare remsor?

Redigerat:
Ja ... utan att egentligen veta ...
Så tror jag att man fyller alla skarvar och lite tunt extra på detta sen pappremsa.
Låt torka och sen spackla mycket brett runt skarv och remsa, typ i princip bredspackla hela taket.
Ja om man ska ha perfekt resultat ...
En snabbare väg är kanske att fylla och skrapspackla skarvarna, låt torka, på med microlit över hela taket.
Så tror jag att man fyller alla skarvar och lite tunt extra på detta sen pappremsa.
Låt torka och sen spackla mycket brett runt skarv och remsa, typ i princip bredspackla hela taket.
En snabbare väg är kanske att fylla och skrapspackla skarvarna, låt torka, på med microlit över hela taket.
Det funkar bra! Som sagt, skrapspackla med finkornigt gipsspackel, limma pappersremsa med KP4, spackla över remsan två gånger med fina övergångar och bredspackla. Microlite är särskilt att rekommendera eftersom det bara är fråga om remsor som inte ligger i försänkning (vilka enligt min erfarenhet är de som enklast krackelerar).Mikael_L skrev:Ja ... utan att egentligen veta ...
Redigerat:
Mycket möjligt. Men nu var det inget alternativ att dra 120x250 gips i snipan till ön för vidare transport genom att bära gipsen 300 meter längs en stig och sedan slita med att få den på plats utan skivlyft.byggare henke skrev:
Enda gipsen som fanns att tillgå i behändigt format var det du kallar plank.
Det är inga problem alls att få ditt tak slätt!joflopp skrev: