Hej,
Har en fråga, renoverar ett rum med snedtak och som ni ser på bilden ligger inte gipsskivorna dikt an (ihop) utan mellanrummet har tidigare dolts av lister.
Jag vill köra utan smyglister och vill limma fast pappersremsa och sedan spackla etc. Nu till frågan, hade ni lagt spackel först för att täcka i hålet bakom eller endast limmat på remsan direkt och sedan (efter torkning) spacklat på som vanligt? Det blir ju ett litet utrymme för luft att samlas (bubblor) och dessutom risk att det sjunker in?
Har en fråga, renoverar ett rum med snedtak och som ni ser på bilden ligger inte gipsskivorna dikt an (ihop) utan mellanrummet har tidigare dolts av lister.
Jag vill köra utan smyglister och vill limma fast pappersremsa och sedan spackla etc. Nu till frågan, hade ni lagt spackel först för att täcka i hålet bakom eller endast limmat på remsan direkt och sedan (efter torkning) spacklat på som vanligt? Det blir ju ett litet utrymme för luft att samlas (bubblor) och dessutom risk att det sjunker in?
Fast har redan gjort ett annat rum enligt detta som hållt (+8mån) gillar inte alla dessa lister , tänkte dock genväga och försöka skippa spacklat i "hållet" men då kör jag som vanligt.Stefan N skrev:
Filler/snabbspackel om det är tiden du är ute efter.
Jag brukar använda våtrumslim för pappret MEN detta handlar mer om själva "hålet" eftersom skivorna ej ligger rätt. (Se bild) men du kanske menar att du ändå lagt spackel och sedan remsa direkt? (Istället för att först fylla hållrummet och låta torka så att säga)K kniv skrev:
Om man gör så kommer spacklet sjunka i evigheter tror jag.
Korrekt, hade fyllt med vått spackel sen remsa. Oavsett hur du gör, så kommer spacklet sjunka in och minska när det torkar. Lägger du spackel först, sen låter det torka så kommer du säkerligen vilja lägga till mer innan du kör ditt våtrumslim. Därav hade jag bara kört med vått spackel och sen remsa. Det som troligen händer då är att du går på två gånger ovanpå remsan snarare än under. Men det är ju också det som syns som jag tycker är värt att lägga tiden påD Duston skrev:
Klicka här för att svara