167 684 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Problem med läsförståelsen? Harry skrev "hade säkert kunnat".P Putte 9497 skrev:
Ojdå, där fick jag så jag tegP Putte 9497 skrev:
Klart det har. En påse mindre i naturen är en påse mindre oavsett om den slängts av en Kines eller Svensk person. Dessutom blir det en påse mindre i vår närmiljö vilket jag faktiskt ser som ännu mer bra.P Putte 9497 skrev:
Claes Sörmland skrev:
Låt oss inte hamna i moralistfällan där folk ska delas in i rättroende och kättare. Den typen av mobbarkultur har vi redan för mycket av i Sverige. Det är i sak ointressant vad jag tycker om plastförbrukningen och hur jag källsorterar.
Låt oss fokusera på verkligheten istället för att moralisera och posera!
Men det är extremt många moraliserande och tyckande inlägg från båda håll redan så vad gör att det i detta fallet inte var lämpligt?
Det slängs ut att invandrare ( oklart vad det betyder, 1 generation, 5 generationer eller är det kanske sista åren med visst utseende?) är dåliga på att sortera och slänga i soptunnor. Att sedan de flesta ”svenska” (priviligierade vita människor?) sedan fimpar rakt ner och inte slänger har inget samband.
Att det sedan är samma vita medelålders (eller äldre) män som gnäller på bensinpriset, kärnkraften, skattenivån eller vilket annat ämne som gör att deras världsbild och självinsikt kanske kanske raseras eller skrapas i kanten är komiskt. Ni är inte universums mitt och de flesta människor inser att våra livsmönster måste ändras.
ja, jag erkänner som medelålders man att det inte alltid är lätt, att jag är lat och bortskämd men jag har insett att vi människor på jorden inte kan leva över våra tillgångar.
Så varje löjlig kommentar att det finns fler människor på andra ställen är sista förtvivlade försöket att inte se oss som individer utan som en massa.
Varje individ i världen kan påverka, en svensk individ har lättare att få sin röst hörd i världen både på gott och ont. Så kom inte och säg att vi inte har en påverkan, ni gnäller ju som f-n över vad Greta påverkat.
+1,Tycker att ev.skatt på påsarna med återvunnen plast skulle vara lägreP Putte 9497 skrev:
isåfall.Många av fruktpåsarna på rulle kommer från andra sidan jordklotet
och att kalla dessa miljövänliga med den långa transporten från Kina är
väl en överdrift av stora mått.Dessutom kanske tillverkade utan återvunnet
material också.
Har själv sett containers med dessa påsar komma från Göteborgs hamn och
sen transporteras med lastbil till företag i Sverige och sen packas om utan
tillverkningsland angivet.
Oj, du har läst in en massa eget i det jag skrev. Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar för. Citerar du fel inlägg?mathiash77 skrev:
Men det är extremt många moraliserande och tyckande inlägg från båda håll redan så vad gör att det i detta fallet inte var lämpligt?
Det slängs ut att invandrare ( oklart vad det betyder, 1 generation, 5 generationer eller är det kanske sista åren med visst utseende?) är dåliga på att sortera och slänga i soptunnor. Att sedan de flesta ”svenska” (priviligierade vita människor?) sedan fimpar rakt ner och inte slänger har inget samband.
Att det sedan är samma vita medelålders (eller äldre) män som gnäller på bensinpriset, kärnkraften, skattenivån eller vilket annat ämne som gör att deras världsbild och självinsikt kanske kanske raseras eller skrapas i kanten är komiskt. Ni är inte universums mitt och de flesta människor inser att våra livsmönster måste ändras.
ja, jag erkänner som medelålders man att det inte alltid är lätt, att jag är lat och bortskämd men jag har insett att vi människor på jorden inte kan leva över våra tillgångar.
Så varje löjlig kommentar att det finns fler människor på andra ställen är sista förtvivlade försöket att inte se oss som individer utan som en massa.
Varje individ i världen kan påverka, en svensk individ har lättare att få sin röst hörd i världen både på gott och ont. Så kom inte och säg att vi inte har en påverkan, ni gnäller ju som f-n över vad Greta påverkat.![]()
Jag är inte säker på att du förstod vad jag skrev. @BirgitS ville lämna sakdiskussionen och börja diskutera vad jag tyckte/kände och hur jag levde. Jag reagerade mot det för det är en typisk illasinnad strategi att angripa personen istället för argumenten. Det ställer jag inte upp på.mathiash77 skrev:
Kanske lever jag en långt mer miljövänligt liv än du gör. Kanske gör jag inte det. Kanske är jag en bättre person än du är. Kanske är jag inte det. Det är ointressant, låt oss fokusera på verkligheten och inte på min moral.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Det var inte menat som ett angrepp i alla fall.Claes Sörmland skrev:
Verkligheten är oftast inte så lätt och moralen är oftast det som påverkar vad man VERKLIGEN gör .Claes Sörmland skrev:
Jag är inte säker på att du förstod vad jag skrev. @BirgitS ville lämna sakdiskussionen och börja diskutera vad jag tyckte/kände och hur jag levde. Jag reagerade mot det för det är en typisk illasinnad strategi att angripa personen istället för argumenten. Det ställer jag inte upp på.
Kanske lever jag en långt mer miljövänligt liv än du gör. Kanske gör jag inte det. Kanske är jag en bättre person än du är. Kanske är jag inte det. Det är ointressant, låt oss fokusera på verkligheten och inte på min moral.
Om man tittar på hur det ser ut IDAG
Det finns det en lönsamhet för återvinning och återanvändning av pappersprodukter till nya pappersprodukter. Tyvärr finns inte systemen för insamling och återvinning på alla ställen men papper är en av de första materialen man återvinner (efter metall) då det relativt lätt finns pengar att hämta. Sverige har en fantastisk låg CO2 profil på papper/kartong, något som vi ska vara stolta över och något som våra svenska fabriker säkert kommer få stor nytta av i framtiden.
När det gäller polymerer så har/är det i de flesta fall inte lönsamt att återvinna polymererna till nya polymerer utan istället gör man om om det till nya typer av produkter eller eldar upp det. Kostnaden för att kemiskt eller mekaniskt återvinna polymererna tillbaka till råämnen för att kunna skapa nya samma polymerer har varit för höga och totalt ointressant för de flesta stora tillverkare. Jag tror att @Nötegårdsgubben har god erfarenhet kring detta
Med högra priser och förståelse kring att naturens resurser inte är oändliga kommer intresset och incitamenten för att faktiskt inte slänga plast i naturen eller elda upp den att öka.
förhoppningsvis hittar man effektiva innovationer som skapar ett ekonomiskt sig i hela världen att återvinna även polymerer.
Om Sverige är skickliga kan vi vara med och utveckla och exportera tekniker för att göra detta. En typisk win-win för ett litet land som ligger i framkant på miljö fronten.
Det finns det en lönsamhet för återvinning och återanvändning av pappersprodukter till nya pappersprodukter. Tyvärr finns inte systemen för insamling och återvinning på alla ställen men papper är en av de första materialen man återvinner (efter metall) då det relativt lätt finns pengar att hämta. Sverige har en fantastisk låg CO2 profil på papper/kartong, något som vi ska vara stolta över och något som våra svenska fabriker säkert kommer få stor nytta av i framtiden.
När det gäller polymerer så har/är det i de flesta fall inte lönsamt att återvinna polymererna till nya polymerer utan istället gör man om om det till nya typer av produkter eller eldar upp det. Kostnaden för att kemiskt eller mekaniskt återvinna polymererna tillbaka till råämnen för att kunna skapa nya samma polymerer har varit för höga och totalt ointressant för de flesta stora tillverkare. Jag tror att @Nötegårdsgubben har god erfarenhet kring detta
Med högra priser och förståelse kring att naturens resurser inte är oändliga kommer intresset och incitamenten för att faktiskt inte slänga plast i naturen eller elda upp den att öka.
förhoppningsvis hittar man effektiva innovationer som skapar ett ekonomiskt sig i hela världen att återvinna även polymerer.
Om Sverige är skickliga kan vi vara med och utveckla och exportera tekniker för att göra detta. En typisk win-win för ett litet land som ligger i framkant på miljö fronten.
Just för att verkligheten inte är så lätt att förstå bör vi hålla fokus på den i trådar som denna. I bästa fall lär sig någon något.
Moraliserande och poserande då? Berätta om vad som är de rätt valen och vilket föredöme du är? Nej, andras moral lär du inte lyckas rucka på med den metoden.
Men nu är vi bra off topic.
Moraliserande och poserande då? Berätta om vad som är de rätt valen och vilket föredöme du är? Nej, andras moral lär du inte lyckas rucka på med den metoden.
Men nu är vi bra off topic.
Plastpåse av sockerrör eller majsstärkelse, varför är den nu beskattad?
Vi har alltså gått från helt petroleumbaserade plastpåsar till petroleumfria sådana utan inblandning av politiker.
Nu kommer de skattas bort och produktutveckling bli olönsam eftersom skatten kommer styra helt vad vi väljer och det kvittar om jag tar en vanlig plastpåse istället för en gjord av majsstärkelse.
Vi har alltså gått från helt petroleumbaserade plastpåsar till petroleumfria sådana utan inblandning av politiker.
Nu kommer de skattas bort och produktutveckling bli olönsam eftersom skatten kommer styra helt vad vi väljer och det kvittar om jag tar en vanlig plastpåse istället för en gjord av majsstärkelse.
Förklaringen är att skatten syftar till att följa ett EU-direktiv. Detta EU-direktiv har en högst oklart syfte förutom det uppenbara att minska EUs plastpåsekonsumption. En del av detta oklara syfte är ett fokus på nedskräpning över andra miljömål som t ex koldioxidutsläpp. Och de icke oljebaserade polymererna skräpar ned lika mycket som plast menar regeringen.N Noseone skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg