167 655 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
I Thailand får man INGA plastkassar längre när man handlar ( 1:a Januari ). Vill man inte bära maten i famnen kan man dock köpa en flergångskasse för 6krgalento skrev:
Ja de allra flesta man pratar med tycker skatten är helt idiotisk,varför ska
vi i lilla Sverige försöka rädda världen när vi har ett bra återvinningsystem.
Länderna i bl.a Asien spyr väl ut lika mycket skit i haven ändå och det är
väl där resurserna skulle behöva sättas in om man vill uppnå nån
förbättring.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
De som slänger skit i naturen bryr sig inte. Så man kan helt enkelt plocka upp det lilla som dessa idioter lämnar efter sig, så vi andra inte behöver se det nästa gång. Så svårt är det inte.P Putte 9497 skrev:
Lite fakta om den omtvistade plastpåsen som har svenskt ursprungoptimum skrev:
https://europakommentaren.eu/2019/04/29/den-omtvistade-plastpasen/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
optimum skrev:
Det verkliga problemet med öl- och läskburkarna, som folk slänger ut i diket genom bilfönstren,P Putte 9497 skrev:
är vad som sedan händer med burkarna.
De är lätta, och blåser ut på fälten där det växer fodervall.
Sedan kommer bonden med sitt klippaggregat och klipper burkarna i vassa småbitar.
Och därefter kommer ensilagepackaren, sopar upp hö, gräs och plåtbitar och packar in det hela i plast till ensilagebalar.
Varefter djuren får äta ensilage med rakknivsvassa plåtbitar i, vilka skär sönder deras magar och tarmar.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6704948
Pga denna tråden har jag börjat leta efter plastpåsar i vattnet eller i naturen. Och visst hittar man många pantburkar och flaskor och annat skräp, men idag i hamnen hittade jag en fin ansamling med skräp. Man ser många burkar och flaskor, lite byggskräp, men på förgrunden ser man även en plastpåse som svävar lite under vattenytan. Den ser man såklart bara från rätt vinkel när det inte finns för många vågor på vattnet.
Det är ett verkligt problem för Sverige.KnockOnWood skrev:
Det verkliga problemet med öl- och läskburkarna, som folk slänger ut i diket genom bilfönstren,
Sedan kommer bonden med sitt klippaggregat och klipper burkarna i vassa småbitar.
Och därefter kommer ensilagepackaren, sopar upp hö, gräs och plåtbitar och packar in det hela i plast till ensilagebalar.
Varefter djuren får äta ensilage med rakknivsvassa plåtbitar i, vilka skär sönder deras magar och tarmar.
[länk]
Plastkassar är inte ett problem för oss.
Därför borde åtgärderna vara att få bort alla plåtburkar som slängs.
Malmö.... Det är ju som att va i Kabul.harry73 skrev:
Pga denna tråden har jag börjat leta efter plastpåsar i vattnet eller i naturen. Och visst hittar man många pantburkar och flaskor och annat skräp, men idag i hamnen hittade jag en fin ansamling med skräp. Man ser många burkar och flaskor, lite byggskräp, men på förgrunden ser man även en plastpåse som svävar lite under vattenytan. Den ser man såklart bara från rätt vinkel när det inte finns för många vågor på vattnet.
Att det finns idioter som inte bryr sig ett skit om miljön bekräftas bara av ovanstående filmer. Själv köper jag inga kassar av plast och väljer även bort varor som är överdrivet inpackade i plast om det finns andra alternativ.
JappStefan N skrev:
Den övre filmen är från Göteborg
Den i mitten från Malmö
Och den nedre är från Stockholm
Ja så vill miljömupparna få oss tro att det ligger till.
Jag tar hand om mina sopor och källsorterar väl.
När skitländerna är 1/100 del ifrån vad jag gör lovar jag att sluta köpa plastkassar.
Köpte en idag när jag handlade på ICA.
Ren och fin så den inte kontaminerar min mat jag lade i påsen.
Sitter nu redan som soppåse, perfekt.
Nästa vecka går den med sopbilen och bränns i vår fina sopförbränningsanläggning och blir till fjärrvärme.
I andra länder eldar man kol för att värma husen.
Räkna på det.optimum skrev:
Har vi blivit blåsta?
"För att matcha plastpåsen som det miljövänligaste alternativet, sett till alla 15 kategorier, skulle en tygkasse i ekologisk bomull behöva användas 20 000 gånger och en tygkasse i ”vanlig” bomull 7 100 gånger, enligt studien."
Det är nog få tygkassar som används mer än 1000 gånger.
[länk]
Jag hävdar att plastkassar inte är ett svenskt problem. Men vi har blivit påprackade det och missar samtidigt de verkliga miljöproblemen. Jag håller med om det som skrivits i tråden att det är helt åt helvete med skräp som sedan djuren får i sig när de äter. Plåtburkar som slängs ut på gärden där mat till djuren odlas och kommer med i deras mat. Fruktansvärt.
4.7 miljoner hushåll i sverige. Snitt 80 påsar om året blir 376000000 påsar om året. Och då säger artikeln per person så enligt den är det betydligt mycket mer.
Om alla i sverige går och köper låt oss säga 4st tygkassar, eller flergångskassarna du kan köpa i tjockare material så är vi nere på 18800000 på ett år.
vår äldsta flergångskasse har hållt i säg typ 4 år, för jag vet inte hur länge. Vi har 3 st idag men klarar oss på 2 oftast per vecka.
På riktigt måste en sådan flergångskasse vara betydligt bättre än en påse som du oftast använder en gång och sen slänger.
Istället för att köpa 80 påsar per år köper man 4 per 4-5e år. Visst ibland köper man ju påsen men det är ju aldrig när man planerar inköpen.
Vi har ju problem med skräp, inkl påsar. Öppna ögonen bara.
Nä, plocka på.T tompaah7503 skrev:
Jag tänker inte plocka skit efter andra obegåvade, räcker att ta reda på skiten efter sig själv
Här borde bönderna ta mer ansvar och ha detektorer som känner av plåtburkarKnockOnWood skrev:
Det verkliga problemet med öl- och läskburkarna, som folk slänger ut i diket genom bilfönstren,
[länk]