Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hon är numera förbundssekreterare för Grön ungdom så hon har klättrat i partiet till toppen. Är det inte klokare att se henne som just den politiker hon är? Och därmed ta det väldigt försiktigt med hennes försök att undanröja argument som ligger i vägen för hennes rörelses agenda?
Kanske det. Men du kan väl åtminstone föregå med gott exempel och inte agera precis så som du beskyller henne för att agera.

Claes Sörmland
A Avemo skrev:
Kanske det. Men du kan väl åtminstone föregå med gott exempel och inte agera precis så som du beskyller henne för att agera.
Förstår ej vad du vill säga. Jag företräder ingen politisk organisation och dess agenda.

(Utan att blir för personlig kan jag t o m deklarera att jag inte känner mig särskilt entusiastisk inför det förestående valet.)

Redigerat:
Saknar folk verkligen flergångspåsar så att det är en fråga om vad som är bäst, köper nån en flergångspåse bara för att? Vi har säkert 50 som man fått genom åren som vi ändå har, borde man ändå köpa plastkassar istället för att slita ut dom man redan har för att jag måste handla 20 000 ggr innan det lönar sig, detta gånger 50 blir en del, typ 40 000 miljarder?

På Cajsa Warg får man påsen gratis. Föredömligt.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På Cajsa Warg får man påsen gratis. Föredömligt.
Inget här i livet är gratis. Möjligtvis tidningen metro när den fanns.

På Cajsa betalar du påsen med det höga priset på basvaror.

A atomlab skrev:
Inget här i livet är gratis. Möjligtvis tidningen metro när den fanns.

På Cajsa betalar du påsen med det höga priset på basvaror.
Köper inte basvaror där dock de kommer med matkasse hem. Köper grönsaker, kött, ost...

Köper inte basvaror där dock de kommer med matkasse hem. Köper grönsaker, kött, ost...
Kassen är fortfarande inte gratis i den bemärkelsen.

En ganska så för övrigt medioker butik som inte erbjuder speciellt mycket mer än någon annan större etablerad butik i området. Bor i huset brevid över vägen mot Vasaparken men går hellre till Hemköp eller Ica Sabbatsberg.

A atomlab skrev:
Kassen är fortfarande inte gratis i den bemärkelsen.

En ganska så för övrigt medioker butik som inte erbjuder speciellt mycket mer än någon annan större etablerad butik i området. Bor i huset brevid över vägen mot Vasaparken men går hellre till Hemköp eller Ica Sabbatsberg.
Cajsa är mycket bättre på grönsaker. Samt de har udda saker som nässlor. Hemköp har helt okej charkdisk men de har tex inte iberico eller hängmörad högrev. Charken på Hemköp har pendlat genom åren. Den var bra runt 2013 när vi köpte lgh, sedan i många år var den rent av kass och nu är den helt okej igen.

Ostdisken är också bättre på Cajsa.

Cajsa är mycket bättre på grönsaker. Samt de har udda saker som nässlor. Hemköp har helt okej charkdisk men de har tex inte iberico eller hängmörad högrev. Charken på Hemköp har pendlat genom åren. Den var bra runt 2013 när vi köpte lgh, sedan i många år var den rent av kass och nu är den helt okej igen.

Var nog ett tag sedan du var på Hemköp Torsplan. Har nog aldrig sett att det saknas hängmörad högrev i disken och iberico finns alltid fryst. (Cajsas är också fd. Fryst) kvalitén på grönsakerna är också högst jämförbar om man har lite god syn och känsla.

Ost skulle jag inte få för mig att köpa på varken Cajsa eller Hemköp då det finns betydligt bättre alternativ mindre än 4min gångväg.

Ostdisken är också bättre på Cajsa.

Magnus E K
Problemet med flergångskassar är att man inte alltid går runt med dem i fickan. Använder dessa vid alla planerade köp, men ibland kommer man på att man vill handla något när man egentligen var ute i annat ärende.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Problemet med flergångskassar är att man inte alltid går runt med dem i fickan. Använder dessa vid alla planerade köp, men ibland kommer man på att man vill handla något när man egentligen var ute i annat ärende.
Är det ett problem att man någon gång ibland köper en påse? Behöver ju inte vara "svart eller vitt" i allt man gör!

• Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
[media]
@10:35
Hur uträkningen är gjord kan jag inte svara på, men klimatmässigt lönsam blir textilkassen först efter att ha använts 20.000ggr om den köps in som bärkasse. Starkt jobbat MP...
Jag fortsätter köpa lokalt producerade plastpåsar utan plastpåseskatt och är mer miljövänlig än en MPare (mind blowing)
Nu är man lite sen på bollen men den där siffran 20000 är ju inte så självklar.
Den danska undersökningen där siffran nämns har ju en del svagheter som att de två påsarna -tyg respektive plast- har olika storlekar (har för mig det är 22 och 20 liters påsar man jämfört) och sedan finns ju frågan om man skall jämföra volym eller vikt. Samt en del annat. Man har som exempel inte tagits med effekterna av koldioxidutsläpp eller effekterna av nedskräpning. När man gjort andra beräkningar har man kommit fram till allt från 100-5000 användningstillfällen i skillnad.
20000 är bara en siffra -av många- hämtad från undersökningen i Danmark

grejen med att plastpåsen är på 22 liter och tygpåsen på 20 liter är att i undersökningen medför det att man räknar två tygpåsar i undersökningen per plastpåse för att nå samma volym som referens.
Redan där blir 20000 fel.

Redigerat:
richardtenggren
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är bara (ej rostfritt) stål som är magnetiskt, så mycket metall går inte att få upp med den metoden.
Där har du fel, alla rostfria stål som inte är austenitiska är magnetiska, men även dessa kan bli lätt magnetiska vid kalldeformation. :)

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Där har du fel, alla rostfria stål som inte är austenitiska är magnetiska, men även dessa kan bli lätt magnetiska vid kalldeformation. :)
I praktiken är de rostfria stålen som används till köksutrustning och till båtutrustning av hyfsad kvalitet och till rör och tankar i kemiska industrin antingen omagnetiska eller extremt svagt magnetiska med ytterst få undantag.
Riktigt billiga kinesiska kastruller och bunkar kan ibland vara magnetiska men de är av den kvaliteten som rostar i vanlig hemanvändning.
Rostfria köksknivar och saxar är magnetiska medan kirustisk utrustning kan vara antingen magnetiska eller omagnetiska.

Vanlig allmänbildning för skrotsamlare och skrothandlare.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
harry73
Men även ickemagnetiska metaller kan separeras med elektramagneter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.