167 653 läst ·
2 460 svar
168k läst
2,5k svar
Papperspåse eller plastpåse när ni handlar ?
Absolut inte, jag använder själv postorder då och då men många gånger köper folk onödiga saker bara för att det är billigt plus då att det fraktas över halva jorden.MultiMan skrev:
Amazon säljer till stor del exakt samma varor som du kan köpa i svenska butiker. Har du ens tittat på någon av deras sidor? Senast köpte jag kattmat av samma märke och förpackning som i Sverige, fast 1/3 av priset. Kom direkt från kattmatmärkets egna europeiska lager (etiketter kvar).
Vill du stötta enbart svenska butiker, bra, men inget blir bättre av svepande och felaktiga generaliseringar.
Amazon är väl absolut mycket bättre än wish om man nu ser till frakt och återigen mängden skräp.
Det var länge sen men ett gäng vänner köpte minimotorcyklar från kina. Jag tror det var tio stycken som gjorde en sambeställning och de kostade väl 1500kr styck. De flesta av dessa kom aldrig ens utanför garaget då de aldrig gick att få igång, det saknades delar, saker var trasiga osv.
Billigt skräp kallar jag detta för och hade säkerligen inte ens köpts om det inte var för att det var billigt.
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Pappkassar är ju kanon om man handlar mycket på internet... bara att skära ner all kartong man får hem och packa tätt i kassen och ta till åvc. Jag har inte köpt pappkassar på ett par år och har fortfarande ett lager som jag återanvänder för att frakta bort källsorterat skräp.
Köpte icas egna flergångskassar (10kr st) för kanske 1½ år sedan och dom är fortfarande i bra skick trots frekvent användning. (Går inte att handla matvaror med leverans där jag bor tyvärr så man får maskera sig och bege sig ut.)
Men får medge att jag saknar plastpåsen då jag alltid återanvänt dom till att sortera plast, till diverse papperskorgar, att tömma kattlådan i osv. Får nu köpa plastpåsar på rulle istället för att användas en gång och hur smart är det?
Köpte icas egna flergångskassar (10kr st) för kanske 1½ år sedan och dom är fortfarande i bra skick trots frekvent användning. (Går inte att handla matvaror med leverans där jag bor tyvärr så man får maskera sig och bege sig ut.)
Men får medge att jag saknar plastpåsen då jag alltid återanvänt dom till att sortera plast, till diverse papperskorgar, att tömma kattlådan i osv. Får nu köpa plastpåsar på rulle istället för att användas en gång och hur smart är det?
Domen: Plastfria påsen ser ut som en plastpåse – ska beskattas
Gaia överklagade beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen som går på Skatterättsnämndens linje och anser att Gaia-kassen är skatteskyldig.
https://www.tn.se/naringsliv/domen-...urce=Strossle&utm_medium=cpc&utm_campaign=ipa
Gaia överklagade beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen som går på Skatterättsnämndens linje och anser att Gaia-kassen är skatteskyldig.
https://www.tn.se/naringsliv/domen-...urce=Strossle&utm_medium=cpc&utm_campaign=ipa
Att de inte förstod att den brett formulerade lagen omfattade även deras plastpåsar är förunderligt. Det har ju stått klart för oss amatörer i denna tråd redan från start.blackarrow skrev:
Jag tyckte det var intressant att man drog det så pass långt.Claes Sörmland skrev:
Ett sista desperat försök att rädda produktionen av en produkt som marknaden tappat intresset för?
Det är inte alltid lätt att förstå sig på modern miljöteknik (eller politik).
Jag minns första gången jag skulle slänga en påse baserad på majs. Skulle den sorteras som plast eller matavfall?
Jag uppfattade det som att EU hade delfinansierat produktutvecklingen. Det var ett argument som företaget drog upp för att den nya lagen inte var rätt.Jonatan79 skrev:
Men så här är det med politiska nycker. Ena dan ger den politiska klassen, nästa tar den. Det är ett spel som ger dessa effekter, det finns ingen rationalitet i utfallet och ingen statsorganism med ett medvetande eller riktning.
Inte riktigt, bolaget fick EU-stöd mm för själva blandningen som man tex kan använda för att producera påsar, bestick, muggar, flaskor och diverse engångsprodukter till vården mm. Själva påsarna utgör en mindre del av omsättning om jag får gissa, gjorde det under 2017 iaf när jag besökte deras fabrik.
Då var ju inte subventionen från skattebasen helt i sjön denna gång.Jonatan79 skrev:
Inte riktigt, bolaget fick EU-stöd mm för själva blandningen som man tex kan använda för att producera påsar, bestick, muggar, flaskor och diverse engångsprodukter till vården mm. Själva påsarna utgör en mindre del av omsättning om jag får gissa, gjorde det under 2017 iaf när jag besökte deras fabrik.
Papprör va väl fint och obrukbart, tydligen bara plast som fungerar som förpackning...
Fick en behållare med vaniljsås till ett bakverk för ett tag sedan. hela behållaren var i papp inkl. lock som inte satt fast på nått sätt annat än gravitaionen... Blir ju bara larvigt när "råvarorna" går till spillo pga. behållarna = allt bortkastat och då enbart miljöförstöring hur miljövänligt materialet än va...

Fick en behållare med vaniljsås till ett bakverk för ett tag sedan. hela behållaren var i papp inkl. lock som inte satt fast på nått sätt annat än gravitaionen... Blir ju bara larvigt när "råvarorna" går till spillo pga. behållarna = allt bortkastat och då enbart miljöförstöring hur miljövänligt materialet än va...