Emilen skrev:
Nu har jag blivit momsregistrerad (tror jag) men hittar inget momsregistreringsnummer någonstans varken på mina sidor på skatteverket eller verksamt. Jag står under företag under verksamt.se som näringsverksamhet men med A-skatt. Mycket förvirrande detta. Är jag en enskild firma eller inte?
Du är momsregistrerad inte näringsidkare!

Ansök om FA skatt om du avser att sälja elen, samt att du kan behöva det i framtiden, vem vet!

Momsregistreringsnummer är:
SE[personnummer]xx
Där xx gissar jag är ett löppnummer för antalet momsregistreringar på personen (om man har flera firmor).

Försökte teckna ett produktionsavtal nyss men det är tydligen olika anläggnings-id för själva produktionsanläggningen och konsumtionsanläggningen! Det missade jag.

Pratade med Telge Nät och för att få ett anläggnings-id krävs en för- och färdiganmälan från installatören.

Därför behöver jag nu invänta det och också komplettera ansökningarna om elcertifikat och ursprungsmärkning.

Så lägg till:
7: för- och färdiganmälan från installatören till nätleverantören för att få anläggnings-id
8: teckna produktionsavtal med nätleverantör

9. Representantansökan gäller ett sk enkelt bolag som momsen registreras på. Då ansöker man om att bli representant för båda delägarna i fastigheten för momsregistreringen och behöver inte vara momsregistrerad själv på sitt eget personnummer.

4. Istället för momsregistrering kan man starta ett enkelt bolag om man är fler än 1 gemensamma ägare på fastigheten.

Liten uppdatering. Äntligen är för- och färdiganmälan klar (7) och ansökan om anslutning som mikroproducent (5). Tydligen får elen kopplas in innan färdiganmälan men inte "slås på".

Vi har fått ett enkelt bolag med momsregistreringsnummer (4) och jag står som representant och kan registrera momsen (9).

Mätaren i det nybyggda huset hade redan stöd för produktion och behövde inte bytas ut.

Återstår alltså bara själva fysiska inkopplingen till nätet av elektrikern, få godkännande på elcert och ursprung (2-3) och därigenom koppling till cesar och att teckna ett produktionsavtal (8). Sedan ska allt vara klart.:)

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
Nu har vi fått godkänt för ursprungsmärkning och elcertifikat (2-3).

Tydligen behöver man även ansöka om att få ett konto hos Cesar, det sker inte automatiskt.
https://cesar.energimyndigheten.se/Lists/PublicPages/AboutElCertificates.aspx

Så lägg till:
10. Ansökan om konto hos Cesar. Det kan man bara ansöka om via pappersbrev. Dessutom krävs ett bank-id installerat på själva datorn man ska logga in på Cesar med. Det går alltså inte att använda mobilt bank-id här. Denna blankett är det man ska fylla i och skicka in:
https://cesar.energimyndigheten.se/PublicDocuments/Anmalan om certifikatkonto skrivbar.pdf

Förhoppningsvis ska det inte behövas fler ansökningar eller papper nu, men man vet ju aldrig.

Nu är vi på gång att uppgradera anläggningen till det dubbla.

Antar att det behövs för- och färdiganmälan och ansökan om anslutning som mikroproducent även för detta?

Är det lagligt att fråga hur mycket anläggningen med allt utanom har kostat?
Och då hur stor den blir nu som du uppgraderar?

Raptor50 Raptor50 skrev:
Är det lagligt att fråga hur mycket anläggningen med allt utanom har kostat?
Och då hur stor den blir nu som du uppgraderar?
Den blir på ca. 9kW och kommer ge ungefär 10000kWh/år. Den kommer ha kostat ungefär 100’ med solcellsbidrag men då har vi gjort en hel del av monteringsjobbet själva.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
H
Det är bra att det är krångligt så det förhoppningsvis avskräcker någon att koppla in sig på elnätet.
El ska göras i stora anläggningar som KÄRNKRAFT eller vattenkraft.
Allt annat är bara ett slöseri med pengar som vi andra måste betala för eran hobbyverksamhet.

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Jag är väl kanske inte helt enig i H-Thomasson, men till dels så är det ju ganska otroligt att man skall lägga ut 100 000 tusner av kronor för att börja spara pengar om 12-15 år..
Plus då som igen H-Thomasson antyder, alla andra som inte har en solcellsanläggning betalar skattepengar för att täcka upp bidragen.
Jag tycker det är bra att många installerar, och har pengar till det. Men jag kommer fortfarande att göra som jag gör. Off-grid :)

Fast man börjar ju faktiskt att spara/tjäna pengar på sin anläggning redan från dag 1 då den kopplas in! En normal avkastning på investerat kapital med solceller är 5-10% efter att man amorterat och betalat ränta på ev lån.

Det är alltså direkt dumt att avstå från att installera solceller om man nu har möjlighet till att göra det!
lite samma tänk som när alla installerade bergvärmepumpar för 150000kr utan att blinka.... lägre driftskostnader vilket även höjer värdet på fastigheten.

• Gilla
Emilen
  • Laddar…
Ja, kanske det är så att du sparar pengat från dag ett. Men du måste ju fortfarande ta med i betraktning att du har lagt ut 100 000 på det. Så du börjar inte tjäna pengar på det före anläggningen är betalad. Vilket efter alla möjliga uträkningar man gör börjar tjäna efter, i bästa fall, efter 8-10 år.
Samma är det med värmepumpar.

Jag köpte en "anslut" luft til vatten värmepump tidigare i år, absolut inte den bästa att köpa självklart, men jag fock den för 9999 kr. Så det skall lite kortare tid till att tjäna in den. Men motsvarande min pelletsförbrukning förra året så ligger den ungefär det samma i pris att värma upp med.
Men då skall det vara sagt att jag inte använde mer är 121 säckar pellets totalt från november till april.
Gammalt hus 2 glas fönster, källare och 2 våningar, gammal ctc panna, med en roslagsbrännare.
Hittade ett sätt att kontrollera brännaren utanom den vanliga styrningen som följde med. Funkade jättebra.

Man kan ju vända och vrida på detta, fel av mig att säga att man tjänar pengar....

Däremot så är solcellsanläggningen lönsam redan från år 1

Månadskostnaden/driftskostnaden för boendet blir ju oxå lägre ditekt första året med solceller och minst 25 år framåt i tiden, göra att man lånar pengar till hela investeringen.

(om man nu har möjlighet att låna ytterligare 100' på sitt huslån vilket inte torde vara något problem för de flesta idag)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.