Jag värmer upp 40 gradiga tankar (1300 + 1800 liter) till 90 grader på ett inlägg barrved i min Innova 50.Fricke skrev:
Hur stor energiförbrukning har du, i vilket uppvärmningssystem så kan jag räkna, men så här spontant rekommenderar dig en 50 kW och minst 4 kubikmeter vatten.
Mina 3100 liter går precis, med i vissa lägen kan jag inte ladda vedutrymmet fullt.
Appropå SYR-ventilens vara eller icke vara.
I dag hade jag brandinspektion av min nya anläggning. Sotaren konstaterade att anläggningen hade sluten expansion och gladdes därför åt att det fanns såväl säkerhetsventil som SYR-ventil. Att det var den billigare varianten tyckte han inte spelade någon roll, det var tillfylles ändå.
Tvärtom tyckte han att den dyrare var onödig -det finns ju ändå bara en begränsad mängd av tillgängligt kylvatten om ventilen löser ut vid strömavbrott, var hans kommentar.
I dag hade jag brandinspektion av min nya anläggning. Sotaren konstaterade att anläggningen hade sluten expansion och gladdes därför åt att det fanns såväl säkerhetsventil som SYR-ventil. Att det var den billigare varianten tyckte han inte spelade någon roll, det var tillfylles ändå.
Tvärtom tyckte han att den dyrare var onödig -det finns ju ändå bara en begränsad mängd av tillgängligt kylvatten om ventilen löser ut vid strömavbrott, var hans kommentar.
De senaste månaderna har jag också varit i valet och kvalet angående mitt system. Jag har ca 300 m² uppvärmt i ett hus från 40-talet.Fricke skrev:
Jag har valt Innova 50 med ca 5100 liter i ackvolym, fördelat på två tankar.
Mvh Martin
Välj 50 kW och komplettera med minst 4 m3 tank så kan du elda två ilägg även när det inte är så kallt.Fricke skrev:
Anläggningen på bilden ska nu kompletteras med antagligen 6,6 m3.
OK, så du tror att en total ackvolym på 4 m3 är lagom?
Det optimala är ju att ha volym så att det räcker i ca 2 dygn vid några minusgrader, så man slipper att elda varje dag på vinterhalvåret.
Har som sagt 2 m3, har nu på g en 2m3 tank till. Man kanske skall slå till på den och anse att det skall vara bra med det.
Kommer du nu ha 6,6 m3 totalt?
MVH
Tobias.
Det optimala är ju att ha volym så att det räcker i ca 2 dygn vid några minusgrader, så man slipper att elda varje dag på vinterhalvåret.
Har som sagt 2 m3, har nu på g en 2m3 tank till. Man kanske skall slå till på den och anse att det skall vara bra med det.
MVH
Tobias.
Nej jag tror att 4 m3 är lagom för att kunna elda ett ilägg med lite marginal. Han som har anläggningen retade sig på att inte kunna göra 2 fulla ilägg och ville därför öka totala volymen till minst 6 m3. Men han tycker att kostnaden för några m3 till inte var så stor i förhållande till totalkostnaden. Han kompletterar därför med 6,6 m3 (anpassat efter utrymmet) så totalen blir 11,1 m3.Fricke skrev:OK, så du tror att en total ackvolym på 4 m3 är lagom?
MVH
Tobias.
Jag värmer 3100 liter med ett inlägg blandved i Innova 50.Fricke skrev:
Hej!
Håller på och färdigställer pannrummet, har kommit till att jag skall mura upp skorstenen.
Då slog det mig att jag vill ju inte ha pannan i golvnivå, utan jag vill ha den högre upp för att slippa o krypa på golvet.
Förstör man självcirukaltionsmöjligheterna genom att höja panna såpass mkt att returen från ack. till panna lutar uppåt? Från pannan till ack. kommer det ju fortfarande luta uppåt. Är det något mer som man kan få problem med?
Det blir en Solo Innova 50 med 4000 liter. Fördelat på 2 st tankar.
MVH
Tobias.
Håller på och färdigställer pannrummet, har kommit till att jag skall mura upp skorstenen.
Då slog det mig att jag vill ju inte ha pannan i golvnivå, utan jag vill ha den högre upp för att slippa o krypa på golvet.
Förstör man självcirukaltionsmöjligheterna genom att höja panna såpass mkt att returen från ack. till panna lutar uppåt? Från pannan till ack. kommer det ju fortfarande luta uppåt. Är det något mer som man kan få problem med?
Det blir en Solo Innova 50 med 4000 liter. Fördelat på 2 st tankar.
MVH
Tobias.
Ok!
Och med 2,75 så finns det änn mer plats, skorstenen blir desto kortare, men det gör ju inget...
Då höjer jag den nog iaf en leka block rad ytterligare, 20cm.
För att få självcirkulation så är det bara viktigt med lutningen på det övre röret alltså ?
Har letat lite på det, men inte fått några bra svar.
MVH
Tobias.
Och med 2,75 så finns det änn mer plats, skorstenen blir desto kortare, men det gör ju inget...
För att få självcirkulation så är det bara viktigt med lutningen på det övre röret alltså ?
MVH
Tobias.
Lutningen är inte så viktigt för självcirkulationen. Däremot är det viktigt att det lutar så att luft kan gå ur själv. Skulle tro att ungefär 90% av alla anläggningar är mer eller mindre felaktiga i luftavseende vilket ger problem innan vattnet är urkokat och när temperaturen i tanken börjar närma sig 90-100 grader.Fricke skrev:Ok!
MVH
Tobias.
Ska du ha självcirkulation så att du kan elda utan pump med en effektiv panna krävs mycket åtgärder. För att hindra kok på efterglöden vid strömavbrott räcker det med grova korta rör utan tvära böjar och framförallt fungerande avluftning.
Rita upp en noggrann ritning på rördragningen innan du sätter igång!
Mycket intressant tråd. Har klurat ett bra tag på vad jag skall välja för storlek och märke på min vedanläggning. Har kommit fram till att jag skall välja en Baxi Solo 50 kW och en rektangulär acktank på 4 kubik som jag tänkt "superisolera" själv, med ca en halvmeter isolering.
Kul att se att man inte verkar helt ensam i sitt val !
Ni som har samma anläggning, kan ni redovisa på ett ungefär hur ofta ni behöver elda vid olika utomhustemperaturer / årstider ?
Har ni några andra tips och synpunkter kring Solo Innova 50 kW och en tank på 4 kubik. Förstår att många föredrar ännu större tank, och skulle nog få plats med en på 5-6 kubik, men kräver rätt så mycket jobb med att riva en vägg osv. Är det det värt det tro ?
Ni som har samma anläggning, kan ni redovisa på ett ungefär hur ofta ni behöver elda vid olika utomhustemperaturer / årstider ?
Har ni några andra tips och synpunkter kring Solo Innova 50 kW och en tank på 4 kubik. Förstår att många föredrar ännu större tank, och skulle nog få plats med en på 5-6 kubik, men kräver rätt så mycket jobb med att riva en vägg osv. Är det det värt det tro ?
Ja, utan tvekan!Impala59 skrev:Mycket intressant tråd. Har klurat ett bra tag på vad jag skall välja för storlek och märke på min vedanläggning. Har kommit fram till att jag skall välja en Baxi Solo 50 kW och en rektangulär acktank på 4 kubik som jag tänkt "superisolera" själv, med ca en halvmeter isolering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden