Jag har sökt på forumet här och hittat en del matnyttiga svar på mina funderingar, men hoppas på mer kunskap och ideer genom en egen tråd. Vi är inte riktigt färdiga med inköpen av panna och övrigt än, men det ser ut som det blir affär på en begagnad Effecta inom det närmaste. Gamla pannan åker naturligtvis ut, men funderingen är att behålla tankarna (2x500 liter "tomma") och komplettera med 2x500 liter till, varav en med vvb och elpatron. Hur det nu blir med just de detaljerna återstår, men det är grundfunderingarna och då måste jag försöka reda ut om jag är på rätt spår med lokaliteterna som grejorna ska hålla hus i.

Idag står pannan och tankarna i samma rum på ca 250x250cm och rummet är längst in från dörren i källaren med bara en meter framför själva pannan att jobba på. Det är med andra ord trångt och att jobba med pannan. Det gör att jag hellre sätter nya pannan på andra sidan skorstenen och gör ett helt nytt pannrum där och har gamla pannrummet som tankrum istället.

Fråga 1 är: Hur litet pannrum får man göra?

Såsom de bärande väggarna står i källaren och för att korridor till hydroforrum och elcentral ska bli bra så har jag 120 cm bredd och två meter längd att göra "ideal-pannrummet" på. Detta inklusive de nya väggarna, så pannrummet i sig blir så mycket mindre som väggarna måste vara grova. Såsom nybliven eldare inbillar jag mig att på sidorna behöver man inte komma åt nämnvärt och pannan kan enligt min åsikt vara sidoförskjuten så att man kan krångla sig in bakom utefter ena sidan. Alternativt kan jag sätta en dörr på sidoväggen så att baksidan blir åtkomlig från korridoren.

Fråga 2 är: Hur gör man tilluftkanal till pannrummet?

Källaren är kall nog ändå och det kommer inte bli bättre när jag nu isolerar tankarna å det grövsta istället för som de gamla tankarna som bara har tunn isolering. Därför skulle jag vilja ha en luftkanal från yttervägg in till pannrummet istället för att suga in luften från källardörren via utrymmet framför pannrumsdörren. Är det tillåtet med kanal? Kanalen kan vara ganska stor, en halvmeter i fyrkant uppe i taket utefter en vägg mot nya tankrummet är inga problem. Alternativt kan egentligen kanalen vara ett par decimeter bred från golv till tak, "dubbelvägg".

Fråga 3: Hur tillåtet är det att isolera värmerör med vanlig mineralullsisolering?

Tankarna och rören i tankrummet isolerar jag gärna med vanlig byggisolering och de kranar, termometrar och annat som behöver vara åtkomligt kan vara omringade med smygar på nåt enklare vis. Stålreglar och gips, är detta ok eller är jag ute och cyklar? Källaren är bara pannrum, vedförråd, hydroforrum och elcentral. Här gäller bara funktion, och färg är bara trevligt i så motto att det är enklare att hålla målade ytor rena.

Tacksam för input!

Redigerat:
Jag hittade förresten den här länken i nån annan pannrumstråd http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406 och funderar på vad av det som jag bör kika på i mitt fall. Pannan är 30-35kW om jag minns rätt. Jag gör hellre en lite stöddigare brandcell än en för klen, det blir ju inte MYCKET material om jag nu kan göra det så litet jag vill.

Mitt pannrum är på 2.4x2.1m!

Mitt pannrum är 10m², men jag kör med pallar till veden, annars hade jag gjort det betydligt mindre.
Om du får tag på en installationsbeskrivning till pannan, så brukar det finnas med en skiss som anger hur mycket utrymme som bör vara fritt runt pannan. Om du har nån sotlucka och kanske dragbegränsare på skorstenen kan det ju vara fiffigt att kunna komma åt dessa tex. Ett bra tips som jag fick innan jag började var att kontakta kommunens skorstensfejarmästare och diskutera olika lösningar. De har nog sett det mesta och kan säkert komma med bra tips. Dessutom kostar det ju inget att ringa dem. Ännu bättre om du lyckas övertala honom att göra ett besök på plats. För yrkesstolthetens skull kan det ju vara bra att den som sedan ska besikta anläggningen får vara med och påverka från början, tänkte jag. :)

Det är en bra plan. Jag råkade vara hemma sist sotaren var här så jag pratade lite ideer med honom, men då hade det inte blivit sådär hundra aktuellt ännu. Jag ska ringa honom och se vad han säger, men tar gärna vidare åsikter av er tills dess så jag har nån slags färdig plan att diskutera med sotaren när det är dags på allvar. Det där med istallationsbeskrivning var bra, jag ska kolla efter det!

Då har jag kollat användarhandledningen till en Woody 35 och det finns dels instruktioner hur mycket yta det ska vara omkring pannan och dels vilka funktioner som finns på pannans olika sidor. Det ska vara minst en halvmeter till vägg på ena sidan av pannan, men vad jag kan förstå så är det för att komma åt sotluckan bak ovanpå pannan och fläkt och annat på bakgaveln. Då löser det sig med en sidodörr. Inga funktioner utom pelletsuttag på sidorna och den dan den sorgen. Det ser ut som att mitt smala pannrum ska kunna gå så långt. Fler åsikter?

Om du har plats för fler tankar, så är det ett bra sätt att öka bekvämligheten. Beggade 500L-tankar brukar vara billiga. Pannan behöver inte nödvändigtvis vara större.
Beror förstås på vad man har för krav, men tex att resa bort över en helg utan att slå över på el kan ju vara ett mål.
Att ha möjligheten att hoppa över eldningen en dag, om man har nåt viktigare för sig ett annat.
En stor tank är i regel att föredra med avseende på förluster, svårigheter med balanseringen och skiktning, men spillvärmen kommer ju huset tillgodo och dessutom har du ju möjligheten att sommartid stänga av alla tankar utom den med beredare.
Dörrar till pannrum skall vara brandklassade, men såna där bestämmelser kan sotarna bäst.

Ang tilluft.
Jag minns att sotaren av ngn anledning ville att jag skulle sätta tilluft-insläppet långt upp på väggen, just under taket. Jag köpte inte riktigt hans argument utan satte tilluften alldeles i närheten av pannans luftintag, vilket jag inte ångrat.
I en källare däremot kanske man ska vara lite försiktig med att dra direktluft till pannan, eftersom det normalt finns mer eller mindre fukt i en källare som på nåt sätt ska ventileras ut.

Majgårdarna
Det enda kravet som finns på ventilation i pannrummet som jag har hittat är att pannan skall få förbrännings luft.
Jag har satt ett motorspjäll på ventilationen som stänger när inte pannan går. Det blir ju riktigt kallt i pannrumet på vintern om man skall ha en 160mm hål i väggen.
Skall bli intressant att se vad sotarn säger

Andreas_Hansson skrev:
Det enda kravet som finns på ventilation i pannrummet som jag har hittat är att pannan skall få förbrännings luft.
Jag har satt ett motorspjäll på ventilationen som stänger när inte pannan går. Det blir ju riktigt kallt i pannrumet på vintern om man skall ha en 160mm hål i väggen.
Skall bli intressant att se vad sotarn säger
Tengte på det samme, vurderte ta strøm fra ladomatpumpa. Hva slags spjel har du brukt ? Bilde ?

Majgårdarna
Jag har kopplat mitt spjäll på laddomaten.
Funkar perfekt
4a142012932278ec0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
vedmannen och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Jag har kopplat mitt spjäll på laddomaten.
Funkar perfekt
[bild]
Inte alls dumt! Jag har ett spjäll som jag stänger manuellt men ha ett kopplat på laddomaten är ju bäst! Vart har du köpt det?

Satt nyss in en Woody 35kW. I min kommun var man tvungen att göra en bygganmälan när man böt värmekälla. Det ville dom ha 1100 spänn för dom rackarna... När jag gjort anmälan kontaktades jag av nån på sotningen varpå vi hade ett byggmöte per telefon. Efter det invänta ett startbesked för bygget. Kolla ifall du måste göra det samma. Trist om du åker på något i efterhand. Ifråga om isoleringen så har väl mineralull (glas) en antändningstemp på ca 600 grader. Vill du vara riktigt safe så kör med stenull som ligger uppåt 1000 grader:-P med andra ord: mineralull går utmärkt:-)

Majgårdarna
Åskar. Jag köpte mitt här
http://www.vvs-experten.se/index/motorspjall-415
Dyrt som f-n. Försökte hitta billigare utomlands men det var svårt.
det finns spjäll i Polen för 400 kr.Men då är dom på 24v och stänger inte när strömmen bryts.
Mitt spjäll stänger med en fjäder när strömmen bryts, dvs när laddomaten inte får någon mer ström.
Bara att koppla in

Såg en bild i någon annan tråd på en lösning. Var ett rör som ditt minus spjället men med en 180 graders böj ist som gjorde att det funkade lite som ett vattenlås. Skulle funka mot kallras.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.