Tack forumet för mycket hjälp genom åren! Nu ett problem som jag inte kunnat läsa mig svaret till:

Har en mantlad vedpanna i köket med 750L Acctank. När tjejen tände eftermiddagsbrasan så kokade pannan efter någon timmes eldning (vi brukar elda 2-4 timmar nu under vintern). Returen från pannan var hett och överst i panna var det 80 grader, ovanligt varmt efter såpass kort eldningstid brukar ligga runt 60 med mer jämn temp i hela tanken. Försökte elda lite försiktigt för att få upp en jämn värme men samma problem igen (se bilder).
Det kom även del vatten från expansionskärlet.

Cirkulationen fungerar och radiatorerna blir varma.

Värt att notera är att en röris bytte elpatron för ett par veckor sedan och fyllde på nytt vatten, hade förväntat mig mer luft men har bara fått korta pys från luftningsventilerna.

Är det något knas med laddomaten? Jag hör att pumpen går men verkar kunna kärva? Bör inte temperaturen ligga högre i den också?

Varför fördelas inte värmen i pannan? Elpatronen som sitter mitt i pannan gick igång (under 40 grader) i princip samtidigt som pannan kokade. Kan det vara en jävla massa luft?

Rörinstallation med reglerventil, isolering, kopparledningar, manometer och elanslutningar, i en vägg invid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvärmningssystem med rör, manometrar och elektronisk kontrollenhet i tekniskt utrymme.
Skapa konto
Värmesystemkomponent med mätare, rör, reglage och etiketten "LADDOMAT". Används inom VVS. Slitet, industriellt utseende.
Skapa konto
Svart rökig grill eller rökare med termometrar, reglage och handtag. Använd, smutsig yta.
Skapa konto
Värmeväxlare med mätare och rörledningar syns inne i ett tekniskt skåp.
Skapa konto
Visa bilaga 673837

Redigerat:
Jag är ingen expert, men ska inte kranen på laddomatens topp vara öppen? Den är väl retur till pannan?

Fel av mig den den har varit öppen. Försökte styra allt från pannan till tanken när det kokade så stängde den.

Efter lite ytterligare undersökning verkar det vara laddomatens pump som strular. Har öppnat pluggen på utsidan av pumpen och det kommer ut vatten och ev. lite luft men inget märkbart. Kan vrida på axeln så den sitter inte fast.

Efter detta ingrepp så går pumpen fint men så fort jag stänger och start upp så brummar den bara och pumpar inget.

Den verkar även gå varm, trodde det berodde på returvattnets temperatur men nu har jag bara 40 grader i tanken/pannan.

Pumpen blir varm om inte pumpsidan roterar.

dof dof skrev:
Pumpen blir varm om inte pumpsidan roterar.
Vad kan vara anledning till att den inte roterar? Får ju igång den kortare stunder. Verkar ha mycket skit i vattnet också. Vet inte om det är mer än vad som anses normalt dock.

Ser ut som att det finns en skruv i ändan på pumpen. Lossa den och hjälp igång den vid start med en skruvmejsel i hålet mot axeln. Startar den, så har kondensatorn sig upp sig.
Öppna locket på kopplingsplinten, under där är det en kondensastor . Läs av vad som står på den och det är det med microfarad som är viktigt. En lite lustig krumelur. syns , Köp en ny som är lika i fysiska mått

Hur gammal är den? Eftersom du skriver att pumpen går lätt att snurra är det nog så att drivsidan är trasig. Brukar gå att bara byta den.

J jonaserik skrev:
Ser ut som att det finns en skruv i ändan på pumpen. Lossa den och hjälp igång den vid start med en skruvmejsel i hålet mot axeln. Startar den, så har kondensatorn sig upp sig.
Öppna locket på kopplingsplinten, under där är det en kondensastor . Läs av vad som står på den och det är det med microfarad som är viktigt. En lite lustig krumelur. syns , Köp en ny som är lika i fysiska mått
Japp helt rätt kunde lätt dra igång den med en mejsel. Går då ett kort tag innan den stannar igen. Ska öppna locket och kika

dof dof skrev:
Hur gammal är den? Eftersom du skriver att pumpen går lätt att snurra är det nog så att drivsidan är trasig. Brukar gå att bara byta den.
Osäker, ägt huset något år bara. Tror den är max 8-10 år då senaste ägaren gjorde installationen.

Dålig bild sitter jävligt eländigt till:

Apparat med texten "LADDOMAT", del av värmesystem, kablar, industriell känsla, oskarp bakgrund, närbild.
Skapa konto

J jonaserik skrev:
Kondensator för elektrisk utrustning, specifikationer och datumstämpel synliga, trådar anslutna, delvis suddig bakgrund.
Skapa konto

Närmsta jag hittar är: Amazon

Dock 450V och +/- 10%, rätt mått dock. Fungerar det?

DLUN DLUN skrev:
[bild]

Närmsta jag hittar är: Amazon

Dock 450V och +/- 10%, rätt mått dock. Fungerar det?
Japp, den fungerar som ersättare (elektriskt).

Köp en med 25 microfarad och 400 V . i bland kan det vara knepigt att koppla in, men det går bra att kapa tamparna på den gamla ( så dom blir så långa som möjligt ) och skarva ihop med den nya, har ingen betydelse hur tamparna kopplas ihop.

Edit har du någon radio/TV-mek eller en motorlindare i närheten så har dom en . Annars sök på kondensator
25 microfarad 400 V så hittar du.

J jonaserik skrev:
Köp en med 25 microfarad och 400 V . i bland kan det vara knepigt att koppla in, men det går bra att kapa tamparna på den gamla ( så dom blir så långa som möjligt ) och skarva ihop med den nya, har ingen betydelse hur tamparna kopplas ihop.

Edit har du någon radio/TV-mek eller en motorlindare i närheten så har dom en . Annars sök på kondensator
25 microfarad 400 V så hittar du.
2.5 microfarad va eller är det något jag missar? Ska kolla med en dator-mek jag vet om annars blir det en webbeställning. Tack för hjälpen, återkommer!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.