Är det någon i Sthlm's trakten som kan tipsa mig om en rörpulare som kan göra någon form av besiktning av pannan i huset jag skall flytta till. Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som kan visa mig lite hur det funkar samt komma med förslag på eventuella förändringar/investeringar jag borde göra eller så.
Det verkar nämligen lite konstigt att det inte finns något tryck i expansions kärlet samt att förbrukningen ligger på ca: 36000 kwh/år, 150kvm samt källare 40kvm.

Finns det vatten i systemet? Det är ju första saken att kontrollera.

Inget tryck i expansionskärlet:
Är det en röd behållare brevid pannan eller står den på vinden? Om det är en behållare brevid pannan så har den en gummiblåsa på insidan som brukar paja efter 7 - XX år. Byt hela expansionskärlet så får du tryck i prylarna igen.

Om trycket sjunker har du en läcka i systemet. Krångligt att finna. Det är inte bra om trycket sjunker, för då måste du dels fylla på systemet vilket tillför syre i rören (=rostar), dessutom kan du ha en besvärlig fuktskada i värsta fall. Antagligen är det en koppling som läcker (de flesta skarvarna finns ju i källaren, börja sök där).

Jag har dock ingen rörpulare att rekommendera, utan kör på släkt och vänner.

36000 kwh!!! Byt till bergvärme direkt.

Jag har faktiskt funderingar på bergvärme, men tänkte först försöka utröna hur mycket förbrukningen är när prylarna är rätt intrimmade så att det blir rätt dimensionerat.
Kärlet sitter vid pannan, vatten i systemet finns då det är/var värme i elementen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.