Hej alla...

Har kapat en kabel o trodde det var 3 kablar i.. En strömkabel alltså..
Men nu visade det sig vara 4 kablar i...

Svart
Svart
blå
brun

Skall koppla in ett vägguttag där tänkte jag mitt på kabeln...
Huset är från 1969-70..
Om det är nå speciellt med färgerna från den tiden..

Hjälp fort som fan tack...

Finns ingen anledning till panik. Försök inte lista ut vad färgerna skulle kunna vara, utan följ kabeln bakåt för att ta reda på det, titta i kopplingsdosor, kanske hela vägen från centralen. Titta också noga på de två svarta. Den ena kan ha en vit markering eller annat för att skilja dem åt. Ska du ha ett jordat uttag blir det dock lite problem då gul/grön saknas.

• Gilla
arpanet
  • Laddar…
Med hjälp av färgerna så vet man INGET. Du måste kolla varifrån kabeln kommer och var den går och hur den är inkopplad. Det är tyvärr den enda hjälp du kan få med hjälp av din information.

• Gilla
arpanet
  • Laddar…
Det är ett jordat uttag jag har köpt så...
Kan jag inte koppla in det alltså..?

Hur långt bakot skall ajg följa den.. på vardera sida om kabeln sitter lampor.. kan jag skruva ner någon lampa o kolla eller..?

Mellan blå och någon av de andra färgerna får du ut 230 volt. Men troligtvis har du någon tändtråd till någon strömbrytare inblandad där så det kan bli lite lurigt.
Det bästa (läs säkraste) är ju att mäta.
Men om jag skulle gissa så är det den svarta du ska gå på. Den bruna och den andra svarta som det brukar finnas ett vitt streck på brukar användas för tändtrådar.
Sen mäter du ju naturligtvis upp uttaget när du är färdig.

• Gilla
arpanet
  • Laddar…
eller förlåt.. på ena sidan av kabeln sitter en lampa o på andra sidan kabeln sitter en liten fördelningsdosa skulle jag tro.. från den dosan går sen en kabel till en annan lampa o till en på o av knapp

hur skall jag koppla in uttaget då??

Enklast vore alltså o koppla den blå på en av polerna i uttaget..
en svart på en av polerna i uttaget..
den bruna på där man brukar sätta jord eller o den andra svarta med en socker bit på sidan eller..?

INTE koppla in ngn av dessa på jordplinten....

• Gilla
arpanet
  • Laddar…
Nej, kopplar gör man först när man vet vad trådarna används till, antingen genom att mäta eller söka sig utefter kabeln och undersöka hur den är inkopplad.
Och det verkar som att det saknas jord och då får man inte sätta ett jordat uttag.
Låter som att det är dags att kalla in ett proffs.

• Gilla
arpanet och 1 till
  • Laddar…
Hollade i den lilla dosan på väggen som kabeln går in i o mycket riktigt så finns det 4 kablar då..

Svart
Svart med vitt sträck
Blå
Brun

Dock är den SVARTA med VIT sträck på inte inkopplad i dosan. Den bara finns där..
Används alltså inte....

Då är det bara 3 kablar som används...

Vad skall jag köpa för uttag o koppla in där om det inte får vara jordat då???

Ajabajja nu börjar det och bli farligt.......
Med risk för att bli lite moralpolis här så får man inte utföra elarbeten utan nödig kännedom........

Man får alltså inte koppla in ett jordat uttag utan att koppla in jord och med den beskrivningen av kabeln du gjort, här har du ingen jord.
Jord är en gul grön ledare och det är ENDAST denna som får vara jord.
ALLTSÅ koppla inte in uttaget du har!

Som elmont skriver så av färgerna så vet du inget utan man måste reda upp vad det går till och sen mäta eller titta sig fram till vad det används som för att vara säker.
Och är man inte säker ska man absolut inte koppla in något = Livsfarligt
Men du ska naturligtvis ha ett ojordat vägguttag såvida alla andra uttag i rummet är ojordade inkl lamputtag.

Redigerat:
  • Gilla
arpanet
  • Laddar…
okok.. Hmm.. Kan jag sätta en sockerbit så länge för kablarna o lägga lite eltejp runt så jag har ström till frysen där ute o allt annat..???

Ringer elektrikern i morrn för övrigt..

Tråkigt att det blev så här.. HAHA..

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, det låter tryggare :)

• Gilla
arpanet
  • Laddar…
Jag tycker inte TS kvalar in under gör det själv med lite hjälp från forumet! TS kan uppenbart ingenting om el och bör därmed ringa en elektriker.

Skarva färg på färg med sockerbit och tejpa runt med eltejp så klarar det sig säkert.

Klokt att ringa en el gubbe :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.