Jag är mitt uppe i en omfattande renovering.
Isolerar hela vinden då det knappt fanns någon isolering innan

Köpte 8 pallar cellulosaisolering (iCell) vid årsskiftet för att ha något att börja med, men olika saker gjorde att renoveringen påbörjades först i somras.
Nu har jag kommit så pass långt att jag måste ha mer isolering.
Ser till min fasa att Boverket har förbjudit försäljning av den isoleringen jag har börjat med.
Skulle säga att 1/3 av vinden är färdigisolerad.
Hur gör jag nu!??!
Det börjar bli kallt och jag behöver snabbt hitta en lösning.

Det verkar inte finnas en enda tillverkare av cellulosaisolering på hela marknaden så... hur gör jag nu?
Var är alternativet?
Måste all ångbroms rivas ner och ersättas med diffplast, för att sen fortsätta med mineralull istället eller hur löser jag det här?

Boverket hävdar att såld isolering ej behöver återkallas så jag vet inte... kan man sova gott med detta i väggarna/taket?

Det går väl att köra med träfiber istället, typ huntonit. Annars tror jag att isoleringslandslaget är återförsäljare för någon annan (finsk?) tillverkare av cellulosaisolering.

Jag hade också tänkt använda icell, så jag är lite i samma sits som du. Fast jag har inte kommit lika långt..

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
Använd Hunton istället. Sen Har du också isocell, som också är gjord av cellulosa

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
  • Gilla
sin
  • Laddar…
S sin skrev:
Missat detta. Vad är orsaken till förbudet?

Jag har kört med Hunton lösull vid vindsisolering, samt Hunton Nativo skivor för innerväggar etc. väldigt imponerad av produkterna. Kan vara ett altermativ.
Det ska ha varit pga att varken brandskyddet eller isoleregenskaperna ska ha varit vad man lovat, samt att dokumentationen var bristfällig.

• Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
Hunton säger ni alltså?
Får kolla upp det.

Ni som har svarat ska ha stort tack för att ni tog er tid att skriva. Känns lite lugnare nu 😅

C Chentin skrev:
Hunton säger ni alltså?
Får kolla upp det.

Ni som har svarat ska ha stort tack för att ni tog er tid att skriva. Känns lite lugnare nu 😅
Hoppas verkligen att det löser sig på ett bra sätt för er. Icell har verkat vara ett väldigt seriöst företag utifrån sett, så verkligen tråkigt att hamna i den här sitsen.

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
Kul att man isolerat hela vinden med detta.

Rör det bara lösullen eller även skivor?

S Snubben123 skrev:
Kul att man isolerat hela vinden med detta.

Rör det bara lösullen eller även skivor?
Som jag har fattat det är det framförallt (vad nu det innebär) skivorna det gäller.
Skitkul...

Även om det fortfarande är öppet gör jag _inte_ om det här:

Isolering av vägg med träreglar och skivor i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...eftersom produkten inte återkallas.
Kommer följa trådens råd och fortsätta med hunton istället. Frågan är om man kan sätta 45 mm hunton innanför 2 x 95 mm iCell... 🤔

Verkar vara båda tyvärr. Om du isolerat med det tycker jag du ska kontakta antagligen Boverket eller icell, eller båda och begära ut bakgrunden till beslutet.

• Försäljningsförbud mot cellulosaisolering iCell Skiva och Lösull från RS Ecosaver AB, granskat september 2025, enligt PBL kunskapsbanken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Suck.

Men har man fått fram vad som skiljer. Det är juh en sak om isoleringsegenskapen skiljer sig minimalt, men om det är som natt och dag blir man lite trött.

Nu har jag turen att vi byggde/isolerade något som var i praktiken oisolerat så skillnaden kommer att vara där. Men ändå..

S Snubben123 skrev:
Suck.

Men har man fått fram vad som skiljer. Det är juh en sak om isoleringsegenskapen skiljer sig minimalt, men om det är som natt och dag blir man lite trött.

Nu har jag turen att vi byggde/isolerade något som var i praktiken oisolerat så skillnaden kommer att vara där. Men ändå..
Jag, precis som du, isolerar ett i princip oisolerat hus så skillnaden kommer vara markant oavsett, men väldigt tråkigt ändå.

Jag pratade precis med Boverket. Han jag blev kopplad till sa sig inte vara helt insatt i ämnet, och för att sammanfatta ett samtal på 15 min med en mening, så sa att iom. att produkten inte har återkallats så kan man låta den sitta kvar med gott samvete.

Jag vet inte vilket ben jag ska stå på riktigt, men jag tänker att om det hade varit fara och färde så hade man väl gått ut med att produkten omgående måste plockas väck?

Jag fick nys om förbudet mot iCell 3 dagar innan inbokad tid för sprutisolering.
Ringde därför iCell, inget fel på produkten. Bara ett certifikat som uppdagats saknats (i 10 års tid typ) tror det var för tillverkningen. Dvs en ren dokumentationsproblematik som dom höll på att lösa.

Uppfattade det dock som att dom löst det temporärt genom inköp via andra kanaler, så har du ens ett problem?
Dom finns ju att lägga i varukorgen på Bauhaus?

Min oro visade sig vara helt obefogad då jag beställde jobbet av Isolerab som tydligen kör med Isocell =)
Väldigt nöjd med jobbet dom gjorde, prisvärt och proffsigt.

edit, kan tillägga at tdet tog ju inte ens 3 minuter att få tag i iCell så ring dom istället för Boverket om du vill veta mer.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.