2 149 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Panik, hjälp med nätverket...
Har nu i princip byggt klart det nya huset där nu elektrikern lägger sista touchen på insidan. Tyvärr är han allt ifrån någon stjära på det här med nätverk. Det som är installerat är en patchpanel (tror det heter så) i ett rack samt skärmad cat 6 kabel från denna till 12 punkter runt om i huset. Panelen och uttagen är även de skärmade som jag förstått att de skall vara. Men vad gör jag nu, elektrikern har gett upp?
Det jag önskar är att kunna ansluta telefon eller data till det uttag jag önskar, har förstått att dessa komponenter har samma anslutning? Har en telekabel (uttag 1) som kommer ut i teknikrummet och modem från bredbandsbolaget. Hur kopplar jag nu resten av systemet för att få den funktion jag vill ha?
Fråga 1. Vad behöver jag köpa in och sätta före min patchpanel för att detta skall funka, gärna rackanpassat.
Fråga 2. För att köra 1 gig i nätverket vad måste jag ha före den installerade patchpanelen?
Fråga 3. Har i vissa fall bara ett uttag i vissa rum kan jag ha någon typ av "splitter" så jag får två och kan köra tele och data i dessa (har hört att de inte använder samma tåtar)?
Fråga 4a. Även antennkablarna går uthärifrån i ett stjärnnät, finns det någon patchpanel för koax, som passar 10 tums rack?
Fråga 4b. Måste jag sätta en förstärkare före stjärnnätet när jag kör boxer?
HJÄLP!
:-?
Det jag önskar är att kunna ansluta telefon eller data till det uttag jag önskar, har förstått att dessa komponenter har samma anslutning? Har en telekabel (uttag 1) som kommer ut i teknikrummet och modem från bredbandsbolaget. Hur kopplar jag nu resten av systemet för att få den funktion jag vill ha?
Fråga 1. Vad behöver jag köpa in och sätta före min patchpanel för att detta skall funka, gärna rackanpassat.
Fråga 2. För att köra 1 gig i nätverket vad måste jag ha före den installerade patchpanelen?
Fråga 3. Har i vissa fall bara ett uttag i vissa rum kan jag ha någon typ av "splitter" så jag får två och kan köra tele och data i dessa (har hört att de inte använder samma tåtar)?
Fråga 4a. Även antennkablarna går uthärifrån i ett stjärnnät, finns det någon patchpanel för koax, som passar 10 tums rack?
Fråga 4b. Måste jag sätta en förstärkare före stjärnnätet när jag kör boxer?
HJÄLP!
Han är jättebra på elen men inte på telebiten. Han trodde att cat 6 kabeln skulle täcka in även att skicka tvsignalen på vilket visar sig vara helt inkorrekt varpå han fick slita ut massa nätverkskabel och ersätta med antennkabel. Känns som om jag hellre skulle lösa de överga bitarna utan hans inblandning och han har även påtalat att hans jobb d v s att dra nätverket nu är gjort, tycker att det övriga är någon datakilles jobb. Han säger att han kan prata med någon kollega som kanske vet, pratade om att nätverket måste kalibreras eller nåt...Han känns mao som väldigt osäker på sin sak och det är därför jag behöver er hjälp...
Tja detta har jag väl skrivit lite om på sistånne 
1. Helst en liten patchpanel till finns hos kjell o co eller direktornik tex
2. en gigabit kapabel switch
3. Mjao man kan om man inte ska använda gigabit. Gigabit använder alla åtta trådar.
sen hittar du en hel del i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24360
Bara att fråga på om nått är oklart
1. Helst en liten patchpanel till finns hos kjell o co eller direktornik tex
2. en gigabit kapabel switch
3. Mjao man kan om man inte ska använda gigabit. Gigabit använder alla åtta trådar.
sen hittar du en hel del i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24360
Bara att fråga på om nått är oklart
Klicka här för att svara