Hejsan allihopa.
Jag kan behöva lite goda råd nu.
Mitt problem är som följer. Och här kommer först historien.
När min far isolerade det som blev tv-rummet ,så reglade han upp 3 av fyra väggar.
Den ende han inte gjorde var den bärande väggen som gick mitt i huset.
Övriga väggar blev ju då regel, isolering , ångspärr och spånskiva.
Dock lades taket först med med tretex skivor.
Taket blev då att man fäste ångspärren i något som liknar träplank , sedan isolering uppifrån och till sist vindsgolv.
Några år senare revs tretexen ner och panel spikades upp. Dock kunde man inte då få bort tretexen som stack in ovanför dom reglade väggarna. Så man valde att lägga panelen i kant med väggen.
För att göra det hela lite värre ,så revs en skorsten 5 år senare, vilken innebar att det blev ett hål i takpanelen. Vid detta tillfälle så hade vinden ovanför blivit inredd och således blivit uppvärmd, samt att den sista väggen reglades upp med spånskiva.
Vi kommer nu till nutid nämligen den gångna helgen. Panelen skulle bytas ut.
Detta innebar att vi fick såga av panelen längs med den sista reglade väggen. Vilket innebär att där sitter kvar c:a 80mm långa bitar panel kvar ovanför väggen.
Och det är här mina betänkligheter börjar, för när vi sågade av panelen så gick vi igenom ångspärren också. Denna vägg skiljer grovkök från tv-rum.
På andra sidan rummet finns för att ställa till det ännu mer ouppvärmd krypvind så sträcker sig c:a 1 ½ meter in från ytterväggen.
Så hur gör man nu ?
Ska jag försöka få ut dom kvarvarande bitarna panel och sedan tejpa över revan i plasten
eller bara spika upp panelen ?
Kan man sätta en ny ångspärr utanpå den som redan sitter där, eller måste jag byta ut den också ?
Och hur får man ångspärren tät eftersom jag punkterar den när jag sätter upp panelen?
Det blev mycket text men det är lika bra att försöka få med så mycket som möjligt.