Hej.
Panelen på andra våningen över garagetaket har passerat bäst före datum, och det börjar bli aktuellt för byte av rubbet. Men hösten närmar sig och klockan tickar för att få detta åtgärdat. Min plan var att låta det vara till våren och då ta ett omtag på hela huset, men var uppe och tittade på skicket igår, och panelen i är murken på flera panelskivor längst ned mot garagetaket, samt att läkten är i något sämre skick generellt.
Frågan är om jag kan vänta till våren, eller om detta behöver bytas omgående för att undvika eventuella tråkigheter? Det som skaver är tidsbrist nu under hösten, samt att regn och rusk är på ingång.
Vad tror ni? Ska jag bara dra iväg till bygghandlaren och köpa panel/läkt för att skarva bort de värsta bitarna, väl medveten om att detta bör bytas nästa år. Som ni ser på bilderna har den tidigare husägaren skarvat, så kanske bara ska fortsätta i samma hjulspår och byta dessa. Eller är det bara rycka plåstret och skicka ut lite offertförfrågningar på hela fasaden?
Hade varit skönt att klara vintern, och ta tag i detta nästa är. Men det är kanske en dum idé?
Tack på förhand!
Panelen på andra våningen över garagetaket har passerat bäst före datum, och det börjar bli aktuellt för byte av rubbet. Men hösten närmar sig och klockan tickar för att få detta åtgärdat. Min plan var att låta det vara till våren och då ta ett omtag på hela huset, men var uppe och tittade på skicket igår, och panelen i är murken på flera panelskivor längst ned mot garagetaket, samt att läkten är i något sämre skick generellt.
Frågan är om jag kan vänta till våren, eller om detta behöver bytas omgående för att undvika eventuella tråkigheter? Det som skaver är tidsbrist nu under hösten, samt att regn och rusk är på ingång.
Vad tror ni? Ska jag bara dra iväg till bygghandlaren och köpa panel/läkt för att skarva bort de värsta bitarna, väl medveten om att detta bör bytas nästa år. Som ni ser på bilderna har den tidigare husägaren skarvat, så kanske bara ska fortsätta i samma hjulspår och byta dessa. Eller är det bara rycka plåstret och skicka ut lite offertförfrågningar på hela fasaden?
Hade varit skönt att klara vintern, och ta tag i detta nästa är. Men det är kanske en dum idé?
Tack på förhand!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Jag skulle inte ha panik över skicket men däremot kan det ta flera månader att hitta en bra snickare som har tid att göra jobbet till rätt pris. Jag skulle absolut sätta igång och leta nu. De flesta här omkring är bokade flera månader framåt.
Ligg inte sömnlös över det där, det har varit sådär ganska länge, och vattnet följer brädorna neråt.P phiwid skrev:Hej.
Panelen på andra våningen över garagetaket har passerat bäst före datum, och det börjar bli aktuellt för byte av rubbet. Men hösten närmar sig och klockan tickar för att få detta åtgärdat. Min plan var att låta det vara till våren och då ta ett omtag på hela huset, men var uppe och tittade på skicket igår, och panelen i är murken på flera panelskivor längst ned mot garagetaket, samt att läkten är i något sämre skick generellt.
Frågan är om jag kan vänta till våren, eller om detta behöver bytas omgående för att undvika eventuella tråkigheter? Det som skaver är tidsbrist nu under hösten, samt att regn och rusk är på ingång.
Vad tror ni? Ska jag bara dra iväg till bygghandlaren och köpa panel/läkt för att skarva bort de värsta bitarna, väl medveten om att detta bör bytas nästa år. Som ni ser på bilderna har den tidigare husägaren skarvat, så kanske bara ska fortsätta i samma hjulspår och byta dessa. Eller är det bara rycka plåstret och skicka ut lite offertförfrågningar på hela fasaden?
Hade varit skönt att klara vintern, och ta tag i detta nästa är. Men det är kanske en dum idé?
Tack på förhand!
Ta det i vår.
Byta hela fasaden känns onödigt om den inte är helrutten på för många ställen eller du planerar tilläggsisolera eller byta kulör.
Håller med övriga, inget akut.
Jag skulle inte byta hela panelen ens. Men några paneler är ju skarvade sedan tidigare. Du kan ju titta lite extra på dem i vår. Kanske skarva några fler, om det är nödvändigt.
Skarva är inget man gör vid anläggning av ny panel, men ett bra sätt att förlänga livslängden på den befintliga.
Varför förbruka trä och pengar i onödan?!
Jag skulle inte byta hela panelen ens. Men några paneler är ju skarvade sedan tidigare. Du kan ju titta lite extra på dem i vår. Kanske skarva några fler, om det är nödvändigt.
Skarva är inget man gör vid anläggning av ny panel, men ett bra sätt att förlänga livslängden på den befintliga.
Varför förbruka trä och pengar i onödan?!
Klicka här för att svara

