6 781 läst ·
68 svar
7k läst
68 svar
Panelbyte timmerhus funderingar
men det hjälper inte att du använder hygroskopisk isolering, det mildrar helt klart men inte helt.FlugfiskarniJämtland skrev:
eller hur menar du att hygroskopisk isolering ska hjälpa mot en modern kall vind som du får i ett gammal hus?
Vind har aldrig varit på tal, det är en helt egen fråga. Nu gällde det panel och isolering på en timmerstomme, och då hade jag valt en träbaserad isolering 10/10 gånger.A Aunty skrev:
vi hade ju en generell diskussion där du till och med själv skrev generellt om hus.FlugfiskarniJämtland skrev:
varför gäller det inte vindar helt plötsligt då?
vad gäller vid torpagrundar som är vanligt på hus från den tiden då?
Hela timmerväggen är en isolerande vägg. Finns inga köldbryggor i den, en köldbrygga är ju ett material med sämre isoleringsförmöga, t.ex en genomgående träregel i en mineralullsisolerad vägg. En timmerstomme är massiv, har likvärdigt u-värde och har per definition inga köldbryggor.A Aunty skrev:
fast du kan inte jämnföra en timmervägg lamda värde med isolerings värde.GoC skrev:
bygger du upp en väggkonstruktion med timmer så får du ju självklart köldbryggor.
och en västkustskiva fungerar som ett köldbryggebrytande skikt.
Det mesta gäller ju relativ fuktnivå antar jag att du förstår, sedan handlar det om utförande och materialval. Som sagt, gamla hus måste anpassas och man kan inte köra helt enligt dagens byggnadsstandard.A Aunty skrev:
För att försöka konkretisera lite så vill vi ju hitta en rimlig mellanväg.
Som svar på vanor etc så eldar vi inomhus idag i befintlig murstock, främst vintertid då även 50% av matlagningen sker på vedspis.
Den huvudsakliga uppvärmningen sker i separat pannhus med värmekulvert.
Är det en rimlig väg att upprätta regelverk och lägga i träbaserade isolerskivor och vindduk på det? (Diffusionsöppen)
Samt en luftspalt bakom panelen då.
Som svar på vanor etc så eldar vi inomhus idag i befintlig murstock, främst vintertid då även 50% av matlagningen sker på vedspis.
Den huvudsakliga uppvärmningen sker i separat pannhus med värmekulvert.
Är det en rimlig väg att upprätta regelverk och lägga i träbaserade isolerskivor och vindduk på det? (Diffusionsöppen)
Samt en luftspalt bakom panelen då.
jag är mycket medveten om hur byggnadsfysik fungerar även relativt fuktighet.FlugfiskarniJämtland skrev:
det är ju axakt det jag säger att bygger man om ett gammalt hus till modernt måste det anpassas efter moderna material.
men jag undrar fortfarrande hur du menar att man kan lösa en ombyggd vind eller torpargrund genom att använda hygroskopisk isolering??
använd inte träregelverk, finns ingen anledning.Skogspromenix skrev:
För att försöka konkretisera lite så vill vi ju hitta en rimlig mellanväg.
Som svar på vanor etc så eldar vi inomhus idag i befintlig murstock, främst vintertid då även 50% av matlagningen sker på vedspis.
Den huvudsakliga uppvärmningen sker i separat pannhus med värmekulvert.
Är det en rimlig väg att upprätta regelverk och lägga i träbaserade isolerskivor och vindduk på det? (Diffusionsöppen)
Samt en luftspalt bakom panelen då.
dyrare, mer jobb, massvis med köldbryggor.
kör istället timmer->västkustskiva->läkt->luftspalt->Läkt->panel
Du får gärna utveckla frågeställningen så jag förstår vad det är du vill ha svar på.A Aunty skrev:jag är mycket medveten om hur byggnadsfysik fungerar även relativt fuktighet.
det är ju axakt det jag säger att bygger man om ett gammalt hus till modernt måste det anpassas efter moderna material.
men jag undrar fortfarrande hur du menar att man kan lösa en ombyggd vind eller torpargrund genom att använda hygroskopisk isolering??
30 kubik är endå en del!Skogspromenix skrev:
Min personliga åsikt är att ni kanske ska fundera på att byta panel på utbyggnaden också så ni kan få det lite mer tidstypiskt. Men nu kanske utbyggnaden är gjord så att stilen är "förstörd"
Men gällande västkustskiva eller fasadskiva som det så fint heter. Den är gjord att monteras på vindtät stomme.
Så det innebär att du måste häfta vindskydd innan isolering.
Fördelen med fasadskiva är att du inte får köldbryggor då man sätter gles direkt på isoleringen med hjälp av plastdistanser.
Och jag hade valt att sätta 30mm enbart för en vindtät stomme med lite extra isolering gör väldigt mycket för värmen.
Grunden är en annan femma, går att limma markisolering med fix och sen nät och puts eller köra steni terra skiva som kanske är enklare för en hemmafixare.
Nej du får ingen köldbrygga, du får en vägg med låg isoleringsförmåga.A Aunty skrev:
en köldbrygga är per definition en del av en väggkonstruktion med högre lambda värde än resten av väggen. T.ex en genomgående regel i en mineralullsisolerad vägg.
Däremot så ökat så klart västkustskivan hela väggkonstruktionens isolerande förmåga, därom råder ingen tvivel.
Och så klart får du en fortsatt ”homogen” yttervägg utan reglar som utgör en köldbrygga in till timmerväggen.
fast det stämmer inte, västkustskivan behövs inget extra vindskyddL Lutte skrev:30 kubik är endå en del!
Min personliga åsikt är att ni kanske ska fundera på att byta panel på utbyggnaden också så ni kan få det lite mer tidstypiskt. Men nu kanske utbyggnaden är gjord så att stilen är "förstörd"
Men gällande västkustskiva eller fasadskiva som det så fint heter. Den är gjord att monteras på vindtät stomme.
Så det innebär att du måste häfta vindskydd innan isolering.
Fördelen med fasadskiva är att du inte får köldbryggor då man sätter gles direkt på isoleringen med hjälp av plastdistanser.
Och jag hade valt att sätta 30mm enbart för en vindtät stomme med lite extra isolering gör väldigt mycket för värmen.
Grunden är en annan femma, går att limma markisolering med fix och sen nät och puts eller köra steni terra skiva som kanske är enklare för en hemmafixare.
va pratar du om?GoC skrev:
Nej du får ingen köldbrygga, du får en vägg med låg isoleringsförmåga.
en köldbrygga är per definition en del av en väggkonstruktion med högre lambda värde än resten av väggen. T.ex en genomgående regel i en mineralullsisolerad vägg.
Däremot så ökat så klart västkustskivan hela väggkonstruktionens isolerande förmåga, därom råder ingen tvivel.
självklart får du en bättre vägg med en västkustskiva än utan?
Har jag skrivit det? Jag skrev att det blir en homogen tilläggsisolering utan reglar som ger en köldbrygga in till timmerväggen och timmerväggen är per definition ingen köldbrygga.A Aunty skrev:
Men om det sedan är att rekommendera på timmervägg låter jag vara osagt. Gäller att ha koll på byggningsfysiken innan man ger sig på och isolerar en timmerstomme med oorganiskt material