Vi bor sedan fem år tillbaka i ett hus från 1938. Det lite speciella med huset är att det saknar luftspalt mellan stomme och ytterpanel (panelen är i original). Nu är fasaden i behov av ommålning samt att nedre delen av panelbrädorna är ofta sprucken (ca 15-30cm upp) och att betongsockeln under nog behöver lagas på några ställen. I nuläget är fasaden målad med akrylatfärg med flera underliggande lager av oljefärg. Det snurrar många alternativ på vad som kan göras.

Panelen:
Acceptera sprickorna i änden, eller såga bort och sätta offerbräda/vattbräda? Vid byte till offerbräda samtidigt laga sockeln samt sätta ny vindpapp där man kommer åt. Kanske även låta offerbrädan gå ner längre över sockeln?
Byta panel samt tilläggsisolera?

Ommålning:
Bara skrapa vid sprickorna och sedan grunda och måla nytt med akrylat eller ta bort allt och måla med linoljefärg? Kanske även passa på att byta kulör? Eftersom det inte är luftspalt bakom panelen så behöver ju fukt kunna transporteras ut.

Tid och pengar finns det begränsat av, har en familj att ta hand om också. Just nu lutar det åt att sätta offerbräda, bättra på sockeln där det behövs, samt ta bort gammal färg och måla nytt med linoljefärg.

Men hur mycket ska man värdera att behålla den gamla panelen? Man kanske bara ska bättringsmåla nu för att i framtiden byta panel med tillhörande tilläggsisolering. Som sagt finns mycket att ta ställning till.

Skadad ytterpanel med sprickor och flagande vit färg över en svartmålad betongsockel på ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på sprickor i nedre delen av en gammal fasadpanel och skadad betongsockel som behöver reparation.
Skapa konto
Närbild på sliten ytterpanel med flagnande månglagersfärg och sprickor på ett äldre hus.
Skapa konto

Just nu lutar det åt att sätta offerbräda, bättra på sockeln där det behövs, samt ta bort gammal färg och måla nytt med linoljefärg.

Bra val :-) Kör på det.

De flesta hus från 1938 har panelen spikad direkt i plankstommen, ofta med en enkel asfaltpapp bakom. Behovet av luftspalter i träväggar är ett modernt påfund som kommer av användningen av diffusionstät färg. Ibland förekommer spikläkt bakom panelen i äldre hus, men den har ett annat syfte.

Generellt sett brukar det inte finnas behov av att byta fasadpanelen, om den inte är väldigt uttorkad och upplöst. Lockläkten kan vara av sämre kvalitet. Att såga av nuvarande panels nederdel och ersätta den med en horisontell offerbräda/fotlist kan vara en bra idé. Resultatet blir snyggast om offerlisten är lika tock som panel + lockläkt. Gärna med en 15° snedsägad överdel. Det är olämpligt med akrylatfärg på den här typen av fasad.

• Gilla
fjm och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Då är det bara att ta tag i färgborttagning och monering av offerbräda, får hoppas att träet under färgen är ok. Jag ska söka vidare kring utformningen av offerbrädan. Någon som har erfarenhet av att montera sådan i efterhand? Om man ska ha dropplist ovanpå offerbrädan? och isåfall hur man får fast den under den gamla panelen?

Allt ska ju helst luta lite utåt, även plåt. Ev. plåt bör sitta ovanför offerbrädan. Jag skulle satsa på superkvalitet på offerbrädan. Kärnfur eller norrländsk gran. Gör man det så är plåten rätt onödig. Det gäller att tänka ut hur du får till ett snyggt möte mellan fasadbrädor, offerbräda och lockläkt. Du sågar lättast av panelen nertill med hjälp av en sänksåg eller en handcirkelsåg ställd på rätt djup. En sänksåg med styrskena ger ett otroligt fint snitt. Det går att ställa klingan så att du får lutning.

Nu har jag köpt lackfräs och börjat ta bort färglagrena, hoppas på att lagrena under plastfärgen är någon slags oljefärg som linoljan kan fästa mot, vill helst inte behöva fräsa trärent överallt.

Husfasad med bortfräst färg som avslöjar flera lager på träpanelen.
Skapa konto
Vägg med bortfräst målarfärg i flera lager som avslöjar underliggande träyta.
Skapa konto

Har ännu inte vågat sätta cirkelsågen i panelen men har iallafall köpt en ny klinga med 40t. En fråga är, om man skippar plåt, ska man fortfarande ha luftspalt mellan panelen och offerbrädan/brädorna? Hur får man det vind- och vattentätt mot stommen i den spalten? Eller sätter man brädan dikt an mot panelen och tätar med linoljekitt? En annan fråga att lösa är skarven mot källarsockeln. Nu slutar panelen precis där sockeln börjar och jag tror att med lite överhäng kan man bättre hindra kall vintervind från att blåsa in i golvbjälklaget, samt vatten kan kanske hindras från att piskas upp mot plankstommen ovanför sockeln.

Nej, såga inte i panelen. Sådan kvalitet som den har kan du aldrig få tag på i dag. Min fasad från 1946 är sprucken och dan längst ner.
Jag skulle tro att det bästa är att fylla/spackla sprickorna med fönsterkitt. Så är i alla fall mina gamla sprickor lagade. Virket är fortfarande helt utan rötskador.

• Gilla
rodntrot
  • Laddar…
Det är ju det som bromsar mig, samtidigt tycker jag ju man borde kunna hitta motsvarande kvalitet, bara inte på de vanliga stora byggvaruhusen kanske. Det är röta sista centimetern, iallafall är det sprött på ändträet på några panelbrädor, man har tidigare dragit kablar precis under änden och där har väl vatten kunnat stå. Ska ta en funderarvända till och se hur mycket röta det är och om det kanske går att skarva/laga där det är som värst med lim och plugg

Dränk ändträt rejält med impregnerande grundolja så hårdnat det.

• Gilla
tallstrunt
  • Laddar…
Alltför små springor mellan panel och offerbräda kan vara ett problem. Det bästa tycker jag är att snedsåga panelens underkant och offerbrädans överkant i förslagsvis 15° och montera dem tätt ihop. Linoljeffärgen kommer att täta.

Det går inte fort i projektet...har fortsatt köra med lackfräsen, men gjorde idag en t-sprit kontroll av det färglager fräsen oftast kommer ner till. Det färglagret löstes upp av t-sprit, så det verkar innebära att det också är en akrylatfärg.
Det innebär två saker:
  1. Fasaden har varit målad med plastfärg längre än jag först trodde och det verkar ha fungerat någorlunda bra på stora delar av södersidan, men på några ställen har senaste omgången med akrylatfärg gett upp efter ca tio år.
  2. För att byta till linoljefärg måste även detta färglager bort.
Så fortsättningen blir nog att ta sig ytterligare längre ner genom färglagren tyvärr.

Nu är fasaden snart klar. Det blev till att köpa en spotheater och skrapa av all färg. Ett drygt arbete som tagit många kvällar. Nu ska jag spika upp ny panel under ena fönstret och fastnade vid hur spikarna ska sättas? Ska panelen hjälpa till att hålla ihop stommen? Huset har ingen liggande panel på insidan av plankstommen som stagar upp i horisontalled. Kan man ha överlåtit den funktionen till panelen?
Den gamla panelen sitter nämligen fast med väldigt mycket spik. Underbrädan är spikad med minst fyra spik, dolda under läkten, och läkten sitter också fast med dubbla spikar. Panelen är också spikad i princip helt utan spalt mellan underbrädorna. Vad tror ni? Ska man fortsätta på samma sätt eller spika på det moderna sättet?

Plankstommen behöver inte stagas. Plankorna är skråspikade i varandra, ganska tätt med otroligt kraftiga spikar. Plankstommen fungerar som en skivkonstruktion.

J justusandersson skrev:
Plankstommen behöver inte stagas. Plankorna är skråspikade i varandra, ganska tätt med otroligt kraftiga spikar. Plankstommen fungerar som en skivkonstruktion.
Ja, det borde ju vara så, då spikar jag med färre spik, en uppe och en nere, i mitten av brädan och i mitten på läkten så att huset och brädan kan röra på sig utan att brädan spricker.

På en annan sida av huset har jag frilagt ca 1,5m rötskadad stomme, den hängde fritt utan kontakt med syllen, så det är ju trots allt en stadig konstruktion. Samtidigt sitter spikarna till panelen på den sidan otroligt hårt. Då funderade jag på om panelen hjälper till att bära en del av lasten.

T Träentusiasten skrev:
Då funderade jag på om panelen hjälper till att bära en del av lasten
Jag tror faktiskt inte det. men rötskadan kanske borde lagas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.