371 läst · 7 svar
371 läst
7 svar
Pallkrage
Hej, är ny på trädgård, finns gamla ruttna pallkragar. Önskar tips hur jag ska anlägga nya. Problemen, jag jag tror fler problem, de ska stå intill en syrenhäck som skjuter rötter och jorden i de gamla är fulla av myror. Vad kan jag ha under pallkragarna så inte syrenerna skjuter igenom rötter? Myrorna är kanske ett mindre problem.. ska fixa ny jord. Tack för tips!
Vad planerar du att odla i lådorna?V Vreta22 skrev:Hej, är ny på trädgård, finns gamla ruttna pallkragar. Önskar tips hur jag ska anlägga nya. Problemen, jag jag tror fler problem, de ska stå intill en syrenhäck som skjuter rötter och jorden i de gamla är fulla av myror. Vad kan jag ha under pallkragarna så inte syrenerna skjuter igenom rötter? Myrorna är kanske ett mindre problem.. ska fixa ny jord. Tack för tips!
En lösning är ju att ha en lastpall eller något annat under som separerar jorden i lådan från underlaget.
Men, då blir det betydligt känsligare för uttorkning.
En rabattkant i zink, eller en stålplåt, som grävs ned i jorden på pallkragens utsida håller en del av rötterna borta.
Att odla i pallkragar som saknar kontakt med jorden är som sagt något som snabbt torkar ut jorden så du behöver säkert vattna minst en gång per dag under högsommaren för att växterna ska överleva.
Ska du bara odla sådant som har det ätbara ovan jord så har syrenens rötter ingen påverkan. Mer än att de tar näring från jorden.
Myror i jorden är sällan ett problem, för växterna i alla fall. Det blir en del jordhögar där de bosätter sig samt lite obehag när du stör dem när de försvarar sig.
Att odla i pallkragar som saknar kontakt med jorden är som sagt något som snabbt torkar ut jorden så du behöver säkert vattna minst en gång per dag under högsommaren för att växterna ska överleva.
Ska du bara odla sådant som har det ätbara ovan jord så har syrenens rötter ingen påverkan. Mer än att de tar näring från jorden.
Myror i jorden är sällan ett problem, för växterna i alla fall. Det blir en del jordhögar där de bosätter sig samt lite obehag när du stör dem när de försvarar sig.
Enklast är i så fall att byta de dåliga pallkragarna mot nya på samma plats, fylla med lämplig jord och prova att odla kommande säsong.
Under hösten kan du sedan fundera på om det behövs djupare odlingsdjup eller mer plats för odlingsramar som du bygger själv till exempel.
Under hösten kan du sedan fundera på om det behövs djupare odlingsdjup eller mer plats för odlingsramar som du bygger själv till exempel.
Ja, kan du inte vattna dagligen eller ha en automatisk bevattning så skulle jag inte rekommendera dig att odla ovanpå en lastpall eller liknande om du inte är väldigt sugen på kaktusar och eterneller. 
Om det odlats där tidigare så finns det en chans att jorden redan är bra. I de flesta fall räcker det antagligen att tillsätta någon form av gödsel så blir det skapligt.
När du byter ut kragarna så ta en vass spade och trampa ner runt varje jordhög så kapar du de ytliga rötterna.
När du byter ut kragarna så ta en vass spade och trampa ner runt varje jordhög så kapar du de ytliga rötterna.
Klicka här för att svara