12 542 läst ·
45 svar
13k läst
45 svar
Påkörd mur, vad gäller?
Troligen smitning och luktar väldigt mycket rattfylla, men det kommer aldrig gå att bevisa.
Vänta inte på att grannen ska höra av sig, det är det inte säkert att han gör, utan ring på och konfrontera grannen.
Vänta inte på att grannen ska höra av sig, det är det inte säkert att han gör, utan ring på och konfrontera grannen.
Det är ju inte omöjligt att grannen har minnesluckor. Det vore inte första gången en festdeltagare glömt vad som hänt under festen.Pumba skrev:
Så har han inte kommit redan så är det nog dags att påminna honom.
Smitning är när en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägnsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder vartill olyckan skäligen bör föranleda.
Det finns ett rättsfall som beskriver ganska exakt ett sånt här händelseförlopp. I NJA 1980 s 681 körde en kvinna på en tegelmur kl 23 på kvällen och anmälde inte saken till fastighetsägaren förrän kl. 8 på morgonen därefter. Hon dömdes för vårdslöshet i trafik men klarade sig från smitning eftersom hon intygat att hon haft för avsikt att klara upp saken morgonen därefter "efter att ha rådgjort med sin fästman".
Nedan saxat från HD:s domskäl. Se särskilt om syftet med underrättelseskyldigheten.
Det finns ett rättsfall som beskriver ganska exakt ett sånt här händelseförlopp. I NJA 1980 s 681 körde en kvinna på en tegelmur kl 23 på kvällen och anmälde inte saken till fastighetsägaren förrän kl. 8 på morgonen därefter. Hon dömdes för vårdslöshet i trafik men klarade sig från smitning eftersom hon intygat att hon haft för avsikt att klara upp saken morgonen därefter "efter att ha rådgjort med sin fästman".
Nedan saxat från HD:s domskäl. Se särskilt om syftet med underrättelseskyldigheten.
Riksåklagaren har i HD uppgivit sig dela HovR:ns uppfattning att det ej kan anses styrkt att NN, när hon avlägsnade sig från olycksplatsen, hade för avsikt att undandraga sig följderna av påkörningen. Han har vidare förklarat att vad som läggs NN till last är att hon ej i samband med olyckan vidtog åtgärder för att underrätta ägaren till den fastighet, vars mur hon påkört.
Syftet med underrättelseskyldigheten i ett fall som det förevarande måste antagas vara främst att bereda den skadelidande möjlighet att utkräva ersättning av skadevållaren. Såsom domstolarna funnit har NN väl haft möjligheter att redan på olycksplatsen vidtaga åtgärder för att underrätta fastighetsägaren. Emellertid bör även beaktas att olyckan inträffade omkring kl 23. Det saknas anledning till antagande att det med hänsyn till skadans beskaffenhet eller av annan orsak var påkallat att redan denna sena timme underrätta fastighetsägaren. Vid åtta-tiden följande morgon meddelade NN fastighetsägaren om det inträffade. Visserligen har, när skada vållats på parkerad bil, i rättspraxis ansetts erforderligt att skadevållaren genast lämnar ett skriftligt meddelande på fordonet (NJA 1974 s 115). Detta ståndpunktstagande synes vara betingat främst av att det påkörda fordonet inom kort kan komma att föras från olycksplatsen och att den möjlighet att snabbt komma i förbindelse med den skadelidande som det angivna förfaringssättet innebär därför ansetts böra utnyttjas. När som i detta fall en mur skadats ter sig dock kravet på en motsvarande underrättelseskyldighet inte lika berättigat.
Bör tilläggas att alla inte har samma "tur". Har en bekant som blev dömd för smitning i en mycket snarlik situation där en garageport var inblandad.Plåthuset skrev:
Ja det är löst, det var en trasig handbroms som orsakat det hela, det var inte bilägaren som körde bort bilen så han var ovetande om skadan tills han såg bilen i dagsljuset dagen efter.injonil skrev:
Nu återstår det ju bara hur man lagar en nätmur som är nedgrävd 30cm i marken och asfalterad runt, väntar på att försäkringsbolaget ska höra av sig gällande detta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra att det löste sig, trots alla olyckskorpars profetior.
Slutet gott allting gott
Slutet gott allting gott
Visst är det underligt att negativa synsätt med böcker i högsta hugg och pekande med allvarlig min alltid kommer upp så lätt. Det mesta brukar lösa sig med lite mänsklig dialog, första olyckshändelsen i tex trafik är inte alla så rationella som bakom tangentborden.KnockOnWood skrev:
Skönt att det löste sig så långt, bara nu muren går att laga på något vettigt sätt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan föreställa mig hur jag själv skulle agerat om jag varit på fest hos en vän några kilometer bort, lite mer än gångavstånd, och "råkat" backa in i något vid hemfärden.
Om jag var lite (obekant hur mycket) på örat hade jag nog snabbt som ögat fått undan bilen och in i garaget hemma.
Det där med skador och pengar kan man göra upp sedan när man nyktrat till.
Att åka fast för rattfylleri (= mer än en enda pilsner) är ett fruktansvärt socialt stigma, så det försöker man nog undvika till varje pris.
Har inte varit där själv, men en vacker dag sitter man där.
Det är nog lätt hänt när inte haspen är på
Om jag var lite (obekant hur mycket) på örat hade jag nog snabbt som ögat fått undan bilen och in i garaget hemma.
Det där med skador och pengar kan man göra upp sedan när man nyktrat till.
Att åka fast för rattfylleri (= mer än en enda pilsner) är ett fruktansvärt socialt stigma, så det försöker man nog undvika till varje pris.
Har inte varit där själv, men en vacker dag sitter man där.
Det är nog lätt hänt när inte haspen är på
Som granne till TS vill jag bara poängtera att föraren absolut inte körde onykter! Föraren hämtade, bland annat mig, för att skjutsa oss till Harrys. Jag fick reda på vad som hänt först senare när vi åkt från platsen. Alla vi som är inblandade vill inget hellre än att lösa situationen och göra rätt för oss.
Att kasta ut sådana anklagelser som vissa personer i denna tråd har gjort, tycker inte jag är acceptabelt när man inte vet vad som hänt. Ett mynt har alltid två sidor!
Färdigdiskuterat!
/Granne till TS
Att kasta ut sådana anklagelser som vissa personer i denna tråd har gjort, tycker inte jag är acceptabelt när man inte vet vad som hänt. Ett mynt har alltid två sidor!
Färdigdiskuterat!
/Granne till TS
Nu var det ju TS själv som skrev att någon hade backat bilen i full fart rakt in i stenmuren och sedan kört iväg, och hade det förhållit sig på det sättet så är det svårt att se det som något annat än en smitning. När det gäller forumdiskussioner så utgår man av nödvändighet från den känt ensidiga information som finns, och sedan ändra sig om den visade sig felaktig.
Skönt iallafall att det löste sig på ett snyggt sätt. Hoppas bara TS får ordning på muren nu.
Skönt iallafall att det löste sig på ett snyggt sätt. Hoppas bara TS får ordning på muren nu.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Söderen, välkommen till Bygga Hus-forumet!
Nu har du sannerligen gett begreppet Efterhandskonstruktion ett ansikte!
Tack för att du klargjorde detta för oss.
Så smitningen berodde på att alla hade så bråttom till krogen
Så här skrev trådskaparen

Nu har du sannerligen gett begreppet Efterhandskonstruktion ett ansikte!
Tack för att du klargjorde detta för oss.
Så smitningen berodde på att alla hade så bråttom till krogen
Så här skrev trådskaparen
Det kan nog dröja ett tag till innan detta är färdigdiskuterat, det tror jag nog att du förstårPumba skrev: