Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
det jag har beställt är en gång där det ska vara en inramning på 3 rader sten på ytan och sen ska mittenstenarna gå i bågar från grinden till entrén.

jag tycker att det börjar ok med en tydlig båge men sen blir det lite mer huller om buller.
Är det jag som tittar för noga eller ska jag kräva att de gör om och rätt?

Gång av gammal gatsten under anläggning, med bågformat mönster och tre rader som inramning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utsikt från fönster med pågående arbete på trädgång med gammal gatsten och otydlig bågdesign.
Skapa konto

Vy över en gång under konstruktion med omlagd gammal gatsten och början till en bågform.
Skapa konto

• Wow
  • Haha
  • Ledsen
Jörgen H och 8 till
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
det jag har beställt är en gång där det ska vara en inramning på 3 rader sten på ytan och sen ska mittenstenarna gå i bågar från grinden till entrén.

jag tycker att det börjar ok med en tydlig båge men sen blir det lite mer huller om buller.
Är det jag som tittar för noga eller ska jag kräva att de gör om och rätt?

[bild]
[bild]
[bild]
Sorry, men ser ut som man har kastat ut stenarna på måfå Jag hade inte heller varit nöjd med detta.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Snicklas och 18 till
  • Laddar…
S
Det ser inte klokt ut ju :O

det där skulle man t.o.m skämmas för att visa sina bekanta ju :/

• Gilla
  • Ledsen
Annieellionore och 6 till
  • Laddar…
Det där kan till och med jag se är kass. Bromsa på stört eller var beredd på att bli sur varje gång du kommer hem.

• Gilla
  • Arg
Skrutten18 och 9 till
  • Laddar…
EddieHansson
Det här blivit 4 rader istället för 3 så då får bågen inte plats och blir ihopklämd och då blir det fel. Behövs läggas om. Kanske utan båge nästa gång?

• Gilla
  • Haha
Guvald och 7 till
  • Laddar…
Har redan bromsat. Men börjar misstänka att killen aldrig lagt gatusten förut.
Gissar också att det finns tips för hur skarp båge man lägger, så att den inte blir mer och mer "ihopklämd" eller hur?

Har jag begärt för mycket av firman som ska lägga om gammal sten?

• Gilla
DjTall och 1 till
  • Laddar…
wildeside
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Är dom stenläggare som säger sej kunna sätta gatsten så vet i f om inte jag är astronaut.
Har i alla fall sett en rymdraket och flugit med flygplan.
Säg åt dom att göra om och göra rätt.
Eventuellt kan dom leta reda på någon som kan sätta gatsten.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
henric78 och 39 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Är dom stenläggare som säger sej kunna sätta gatsten så vet i f om inte jag är astronaut.
Har i alla fall sett en rymdraket och flugit med flygplan.
Säg åt dom att göra om och göra rätt.
Eventuellt kan dom leta reda på någon som kan sätta gatsten.
HAHAHA

• Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Gör om och gör rätt…..
”Googla” fram en bild på förväntat resultat :thinking:

• Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
A
Om han stått där uppe där bilderna är tagna och kastat ut stenarna, så tycker jag att resultatet är helt ok. Har han varit på marken så är det uselt.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
henric78 och 17 till
  • Laddar…
Nej du ska inte vara nöjd. Det är inte jättelätt att lägga bågar, men inte heller jättesvårt. Här har det ju rätt snabbt spårat ur rejält. Jag kan väl tycka att det redan är på första bågen det spårat då den har för liten storlek. Det är ju inte tänkt att de tänkta cirklarna ska få plats på bredden utan vara något större…här har cirklarna blivit mindre ju längre mot grinden man kommer…
Om/att det är lite ojämnt höjdmässigt är ingen större fara, det blir planare när man vibbar, men just formerna måste ju finnas där från början.

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Nej du ska inte vara nöjd. Det är inte jättelätt att lägga bågar, men inte heller jättesvårt. Här har det ju rätt snabbt spårat ur rejält. Jag kan väl tycka att det redan är på första bågen det spårat då den har för liten storlek. Det är ju inte tänkt att de tänkta cirklarna ska få plats på bredden utan vara något större…här har cirklarna blivit mindre ju längre mot grinden man kommer…
Om/att det är lite ojämnt höjdmässigt är ingen större fara, det blir planare när man vibbar, men just formerna måste ju finnas där från början.
Noob-fråga: Vibbar man PÅ stenen efter att den är lagd?

För jag har redan varit på dem för att det är ojämnt... de blandar dessutom kvadratiska stenar med gamla hörnstenar och vänder dem upp och ner.

• Gilla
leffeisala
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Noob-fråga: Vibbar man PÅ stenen efter att den är lagd?

För jag har redan varit på dem för att det är ojämnt... de blandar dessutom kvadratiska stenar med gamla hörnstenar och vänder dem upp och ner.
Jag har ingen superkoll, och har bara lagt en mindre stengång. Då hade jag på sand på stenarna och sen vibbade jag, mer sand, vibba, … gången jag la "böljar" lite i höjd men stenarna närmast varandra ligger bra i höjd. Kanske kan gå och fota istället för att beskriva iof, vänta lite…

Stengång med ojämn höjd som slingrar sig genom en trädgård, omgivet av grönt gräs.
Skapa konto

• Gilla
Thomas.M och 21 till
  • Laddar…
Finns det inte någon slags riktlinje för vilken radie man ska lägga gatsten inom en viss yta/bredd?
Någon stenläggare här som vet?

Rent logiskt kan man ju inte lägga en båge med samma diameter som ytan där den ska läggas, för då kommer ju bågarna till slut "växa in i varandra" och forma hela halvcirklar till slut, tänker jag.

• Gilla
Bear75 och 1 till
  • Laddar…
Är inga stensättare, möjligtvis att de tar arbeten som det.
Att sätta båge är grunden för då kan stenarna lättare användas beroende av form och storlek, sätta rakt och få det snyggt är svårare.

• Gilla
Rönnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.