Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
det jag har beställt är en gång där det ska vara en inramning på 3 rader sten på ytan och sen ska mittenstenarna gå i bågar från grinden till entrén.
jag tycker att det börjar ok med en tydlig båge men sen blir det lite mer huller om buller.
Är det jag som tittar för noga eller ska jag kräva att de gör om och rätt?
det jag har beställt är en gång där det ska vara en inramning på 3 rader sten på ytan och sen ska mittenstenarna gå i bågar från grinden till entrén.
jag tycker att det börjar ok med en tydlig båge men sen blir det lite mer huller om buller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sorry, men ser ut som man har kastat ut stenarna på måfå Jag hade inte heller varit nöjd med detta.D DarrenB skrev:Jg har en stenläggare som lägger sten (gammal gatsten som läggs om. Jag vet inte om det är jag som har för höga förväntningar på resultatet eller om det är stenläggaren som inte gör ett tillräckligt bra jobb.
[bild]
[bild]
[bild]
Har redan bromsat. Men börjar misstänka att killen aldrig lagt gatusten förut.
Gissar också att det finns tips för hur skarp båge man lägger, så att den inte blir mer och mer "ihopklämd" eller hur?
Har jag begärt för mycket av firman som ska lägga om gammal sten?
Gissar också att det finns tips för hur skarp båge man lägger, så att den inte blir mer och mer "ihopklämd" eller hur?
Har jag begärt för mycket av firman som ska lägga om gammal sten?
Är dom stenläggare som säger sej kunna sätta gatsten så vet i f om inte jag är astronaut.
Har i alla fall sett en rymdraket och flugit med flygplan.
Säg åt dom att göra om och göra rätt.
Eventuellt kan dom leta reda på någon som kan sätta gatsten.
Nej du ska inte vara nöjd. Det är inte jättelätt att lägga bågar, men inte heller jättesvårt. Här har det ju rätt snabbt spårat ur rejält. Jag kan väl tycka att det redan är på första bågen det spårat då den har för liten storlek. Det är ju inte tänkt att de tänkta cirklarna ska få plats på bredden utan vara något större…här har cirklarna blivit mindre ju längre mot grinden man kommer…
Om/att det är lite ojämnt höjdmässigt är ingen större fara, det blir planare när man vibbar, men just formerna måste ju finnas där från början.
Om/att det är lite ojämnt höjdmässigt är ingen större fara, det blir planare när man vibbar, men just formerna måste ju finnas där från början.
Noob-fråga: Vibbar man PÅ stenen efter att den är lagd?S Svante Svenson skrev:Nej du ska inte vara nöjd. Det är inte jättelätt att lägga bågar, men inte heller jättesvårt. Här har det ju rätt snabbt spårat ur rejält. Jag kan väl tycka att det redan är på första bågen det spårat då den har för liten storlek. Det är ju inte tänkt att de tänkta cirklarna ska få plats på bredden utan vara något större…här har cirklarna blivit mindre ju längre mot grinden man kommer…
För jag har redan varit på dem för att det är ojämnt... de blandar dessutom kvadratiska stenar med gamla hörnstenar och vänder dem upp och ner.
Jag har ingen superkoll, och har bara lagt en mindre stengång. Då hade jag på sand på stenarna och sen vibbade jag, mer sand, vibba, … gången jag la "böljar" lite i höjd men stenarna närmast varandra ligger bra i höjd. Kanske kan gå och fota istället för att beskriva iof, vänta lite…D DarrenB skrev:
Logga in
Skapa konto
Finns det inte någon slags riktlinje för vilken radie man ska lägga gatsten inom en viss yta/bredd?
Någon stenläggare här som vet?
Rent logiskt kan man ju inte lägga en båge med samma diameter som ytan där den ska läggas, för då kommer ju bågarna till slut "växa in i varandra" och forma hela halvcirklar till slut, tänker jag.
Någon stenläggare här som vet?
Rent logiskt kan man ju inte lägga en båge med samma diameter som ytan där den ska läggas, för då kommer ju bågarna till slut "växa in i varandra" och forma hela halvcirklar till slut, tänker jag.