5 290 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Padda Marksten?
Sida 1 av 2
Hej! Ska/ måste/ bör man padda den lagda markstenen INNAN man lägger på fogsanden/ -mjölet? Nu har jag råkat börja lägga på fogsanden innan jag hade tänkt padda. Med fogsand mellan markstenarna så kan ju inte stenarna röra sig så mycket vid paddningen!? Kanske också risk att stenar knäcks när man paddar? Hade ju från början tänkt att justera stenarna lite med slutpaddningen. Vad gör jag nu? Tacksam för snabbt svar!
Fast markstenen kan ju skilja +/- ett par mm, att padda med gummimatta gör att överkant på plattorna livar bättre och det har ju inte med underarbetet att göra.
Vid fogning hjälper paddandet även med att få fogen att sjunka så att man kan sopa i mer fog direkt.
Vid fogning hjälper paddandet även med att få fogen att sjunka så att man kan sopa i mer fog direkt.
Tack för snabbt svar!wildeside skrev:
Nej, själva underarbetet är bra och stenarna ligger rakt, utom på ett visst ställe! Stenarna ligger lite som en böjd rygg, en ås, inte helt rakt. Det är den närmsta metern närmast huset som lutningen är plan och nästan inåt på något ställe. De som la stenarna sa att man kunde påverka ytan på något sätt genom att padda på den. KAN man ta upp den närmsta metern stenar och lägga till lite fogsand för att höja ytan?
Ja jag tycker definitivt att su ska höja intill huset det ska luta ut feån huset så att vattnet rinner bprt från huset. Ligger inte stenen plant med rätt lutning så har det blivit en miss i underarbetet anser jag iaf. Enstaka stenar som man vill rätta till höjden på använder man en sandslägga till när man lägher stenen.P pfalck skrev:Tack för snabbt svar!
Nej, själva underarbetet är bra och stenarna ligger rakt, utom på ett visst ställe! Stenarna ligger lite som en böjd rygg, en ås, inte helt rakt. Det är den närmsta metern närmast huset som lutningen är plan och nästan inåt på något ställe. De som la stenarna sa att man kunde påverka ytan på något sätt genom att padda på den. KAN man ta upp den närmsta metern stenar och lägga till lite fogsand för att höja ytan?
Du vill ju inte att stenarna skall röra sig i sidled. Om man nu skall padda på stenarna så skulle jag haft i fogsanden först så att den sjunker ihop också.P pfalck skrev:Hej! Ska/ måste/ bör man padda den lagda markstenen INNAN man lägger på fogsanden/ -mjölet? Nu har jag råkat börja lägga på fogsanden innan jag hade tänkt padda. Med fogsand mellan markstenarna så kan ju inte stenarna röra sig så mycket vid paddningen!? Kanske också risk att stenar knäcks när man paddar? Hade ju från början tänkt att justera stenarna lite med slutpaddningen. Vad gör jag nu? Tacksam för snabbt svar!
Som några sagt så skall du inte behöva padda på stenarna. Enda fördelen jag ser är att du kan få fogen hårdare, vilket gör det svårare för ogräs att etablera sig.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Risken med att padda med fogsand på stenarna är att sanden inte ligger lämnt fördelat och packat, då slår paddan ner stenarna ojämnt och att stenen kan knäckas om inte underlaget är jämnt. Inga problem med att soppa o vattna ner fogsanden, den kommer att packa sig tillräckligt. Fogsanden kommer att krypa ner i springorna när man går på stenen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Sopa bort överskottet på det du lagt och padda på, sen är det bara att foga
Det är för ingen besiktningsman eller B tittat efter det. Klart plattor ska paddas efteråt och det är två olika moment förarbete och efterarbete.wildeside skrev:
Du och alla andra får göra hur ni behagar med era markstens projekt, men jag anser att behöver man padda uppe på markstenen så är underarbetet mindre bra utfört.B Bastasi skrev:
Att padda på lagde stenar är för att få dom att ligga helt jämnt nedslagna, då ska det vara en speciell duk som är under paddan. Annars blir det åverkan på stenarna, med repor och annat otyg som man inte vill ha.wildeside skrev:
Jag har en jämn och hårdgjord yta att lägga stenen på eventuella mindre skillnader på tjockleken på stenen justeras jag med sandslägga när stenen läggs. Men som jag skrev.J jonaserik skrev:
"Du och alla andra får göra hur ni behagar med era markstens projekt"
Finns inget direkt rätt eller fel sätt angående padda på markstenen.
Nog tjatat om det ingen ide att fortsätta den här diskussionen för min del.
Rätt är att följa lev rekommendationer.wildeside skrev:
Jag har en jämn och hårdgjord yta att lägga stenen på eventuella mindre skillnader på tjockleken på stenen justeras jag med sandslägga när stenen läggs. Men som jag skrev.
"Du och alla andra får göra hur ni behagar med era markstens projekt"
Finns inget direkt rätt eller fel sätt angående padda på markstenen.
Nog tjatat om det ingen ide att fortsätta den här diskussionen för min del.
Fel är att inte följa utan bara frilansa
Tycka en massa kan man göra när man pular hemma .
