Hej!
I somras anlade jag en boulebana på tomten. Problematiskt nog så fick jag rött stenmjöl 0-5 partition med för lite 0 partition vilket ledde till att mjölet aldrig packade sig utan förblev mjuk trots 8 omgångar av paddning.
Jag löser problemet där och då genom att fylla på med annan typ av stenmjöl 0-4, vilket snabbt blev hårt. Det låg då ovanpå det undre mjukare lagret. Nu en vinter senare har det övre lagret mjuknat och är inte längre hårt som en boulebana skall vara. Därmed är även det undre mjukare skikten ”öppet”.
Har ngn en tanke om vad man bör göra för att få tillbaka den hårda ytan?
Vill verkligen inte tömma banan och börja om.
Kan man strössla plintbetong? Skall man packa med paddan igen? Funkar effekt salt?
Blanda in ngt med det mjukare skiktet som kan binda ihop allt?
Tacksam för kloka tankar för dem som förstår sig på detta..
/Micke

• Boulebana i en trädgård med en grusig yta och en glasväggad paviljong i bakgrunden, omgiven av växter och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Boulebana med ett lager grus omgiven av träd och ett växthus i bakgrunden, mot en klarblå himmel.
    Skapa konto
Blanda upp dom två lagerna med en kratta eller något. Se till att det är genomfuktigt innan du paddar.

Men du lär behöva gå över det med en padda varje vår.

C
Problemet är väl att paddning i sig inte gör underlaget hårt på något beständigt sätt om inte materialet har de rätta förutsättningarna. Att tillföra stenmjöl är nog minst lika bra som något annat, problemet är att få det att blanda sig med bärlagret på ett bra sätt så att det inte bara blir en skorpa ovanpå.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Har du testat att packa det i år? Det är bara att gå över ytan med små steg och se vad som händer.
Funkar inte det så kratta, på med rejält med stenmjöl 0-2, kratta igen och sedan vattna. Upprepa vid behov.
Salt binder mestadels så det inte dammar
Betong eller snarare cement (balasten har du redan) kan bli rejält ned problem då det kan bli skorpor, bitar etc då du inte kan styra var det börjar brinna.

Min erfarenhet är att rött grus av någon anledning verkar ha svårt att binda ihop oavsett om det är bärlager eller stenmjöl

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Min erfarenhet är att rött grus av någon anledning verkar ha svårt att binda ihop oavsett om det är bärlager eller stenmjöl
Kanske är så.. Det översta skiktet som packade sig bra var av vit kvartsit. Men har som sagt nu blivit mjukt igen. Förmodligen pga det under laget som är som sandlådesand. Frågan är om det kan funka med att blanda de båda lagren för att få en hård yta?

C
W Wisting skrev:
Frågan är om det kan funka med att blanda de båda lagren för att få en hård yta?
Det blir säkert bättre iallafall, men riktigt bra blir det nog bara när man har den där magiska sammansättningen av olika kornstorlekar som gör att det blir riktigt stenhårt och beständigt.
Tråkigt på en så fin yta, men nånstans får man ju fundera på om det går fortare att börja om på ruta ett.

Har nu skottat bort 4/8 lagret och visar på bilden de båda lagren av stenmjöl 0/2 samt 0/5 röd/svart. Tänker att jag har tillräckligt med 0-partition för att blanda med det undre lagret. Sedan släta ut och padda 5-8 ggr.
Någon som har annan idé, tanke eller tips?

• Bilden visar två lager av stenmjöl, ett ljusare och ett mörkare, efter att ha skottats bort till hälften, med strukturen tydligt synlig.
    Skapa konto
  • Man framför en yta med två lager stenmjöl av 0/2 och 0/5, omgiven av träd och hus i bakgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.