Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

På tal om elpriset...

1. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 863 inlägg
  2. J
    Medlem · 256 inlägg

Jerfed

Medlem
    18000kr och dom har bergvärme. Då bör dom ha förbrukat nånstans kring 7000kWh el räknat på ett högt elpris. Vet inte om bergvärmen klarar cop på 3, men i så fall har dom förbrukat 21000kWh för uppvärmning mm. Låter helt galet för en månad i ett nybyggt hus.

Det hade varit intressant med en artikel med ytterligare fakta kring borrdjup, husets och garagets yta mm.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 356 inlägg
    Det var väl 5000:- för el plus 13000:- i nätkostnad varav en stor del är på grund av att elbolaget har fakturerat för lite tidigare?

4. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 890 inlägg
    Snyggt, först läser man artikeln, sen kommenterar man :)

5. kitco
    Renoverare · södermanland · 232 inlägg

kitco

Renoverare
    Kommer den nya abbonemangsavgiften som beräknas att införas genom att mäta högsta förbrukningen under en månad att bli dyrare än dagens system? Finns det möjligheter att planera sin förbrukning o betala mindre än dagens system. Eller har de räknat ut att alla kommer att få betala ett högre pris än förrut och förlorarna är alltid förbrukarna?

• Laddar…
    Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

6. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 863 inlägg
    Skulle tro att konsumenten alltid blir förlorare....

7. useless
    Elbolaget behöver dra in 70 miljoner. Det finns inte så många sätt att göra det på.

8. J
    Medlem · 256 inlägg

Jerfed

Medlem
    Jo, jag var lite snabb där. Saknar ändå uppgifter kring den faktiska elförbrukningen.

Sen tycker jag att du kan läsa lite i länken här under så kanske även du blir en bättre människa någon dag.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Härskarteknik

• Laddar…
  9. useless
    Anledningen till att det saknas information om förbrukningen är nog för att den inte var anmärkningsvärd. Det artikeln egentligen handlar om är att elbolaget dels har infört någon form av effektbaserad taxa som gör att det blir dyrare på vintern och dels efterfakturerat ett antal felfakturerade månader.
    Man kan ju tycka att det vore lite snyggare om elbolaget inte hade lagt på båda pålagorna på samma faktura...

10. J
    Medlem · 256 inlägg

Jerfed

Medlem
    Förvisso sant. Dock tycker jag det känns som lite sensationsjournalistik över hela den artikeln när man inte riktigt redovisar för vad som ryms inom de summor som nämns.

Men jag håller med dig om att det inte är schysst att lägga på ytterligare på det som förmodligen är årets största räkning.

11. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    5000kwh låter mycket också, kallt visserligen..

Ja med dessa avgifter skulle jag skippa Bergvärme och börja bränna nåt, men även kolla över hur jag ”sparar” många har ingen aaaaning...

12. useless
    Svårt att säga så mycket om förbrukningen utan att veta förutsättningarna. Dom kanske kör motor-/kupévärmare flera timmar om dan t ex?
    Får man 5000kWh för 5000:- med dagens priser?

13. G
    Medlem · 1 085 inlägg
    Ja jävlar, nu börjar det. Höga elkostnader kommer vi få se mycket mer av framöver. Någon måste ju betala för regeringen och elbolagens snedvridna syn på el produktion.

14. J
    Medlem · 256 inlägg

Jerfed

Medlem
    Ja, känns svårt att komma runt effekttaxan också. Det skulle vara väl vara att köra tung konstruktion med temperaturhöjning nattetid eller ackumulatortankar då.

I det här specifika fallet får jag en känsla av att man valt att borra för lite.

15. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    Då har de alltså ingen fast avgift? Fasta avgiften styrs alltså av effekten..

Men låter ändå hutlöst med 13000:- i fasta kostnader för en enda vintermånad.

Är nog bara att börja elda...skulle aldrig i livet acceptera detta, men taskigt när man borrat..

Eller skaffa ett elverk..

Redigerat 23 feb 2019 22:11
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.