4 297 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
På skrivet kontrakt vid hus köp, vad gäller?
Har precis i dagarna skrivit på ett kontrakt på ett hus som är varudeklarerat. Dock visade det sig i efterhand att besiktningen till varudeklarationen varit bristfällig. Kom bla upp att delar av grunden inte hade gått att besiktiga men det stod ingenting i protokollet om det. Mer info finns här http://www.byggahus.se/forum/foersaekringar/157467-vad-skall-jag-goera.html .
Frågan är nu bara hur det funkar när man precis har skrivit på ett kontrakt. Går det att bryta upp det eller är det svårt? Har enligt villkoren från varudeklarationen så som jag kan läsa den tydligen rätt att bryta upp kontraktet om det finns delar utav besiktningsprotokollet som jag inte har förstått. Detta skall i så fall ske skriftligen till mäklaren resp säljaren senast två veckor efter det att man skrivit på. Frågan är bara om någon lyckats med detta?
Finns det andra vägar man kan ta? Som tex att säljaren har brustit i sin upplysnings plikt att informera mig om att grunden inte gick att besiktiga?
Skall även tillägga att jag givetvis vill ha huset om nu det är så bra som det verkar (men iom att huset är 20år gammalt så räknar givetvis med att det finns brister). Området känns perfekt och både storlek och energideklarationen stämmer med vad jag har letat efter.
Men givetvis blir man orolig när man märker att besiktningen inte verkar ha gått helt rätt till.
Någon som har lite tips eller råd hur jag skulle kunna gå till väga?
Frågan är nu bara hur det funkar när man precis har skrivit på ett kontrakt. Går det att bryta upp det eller är det svårt? Har enligt villkoren från varudeklarationen så som jag kan läsa den tydligen rätt att bryta upp kontraktet om det finns delar utav besiktningsprotokollet som jag inte har förstått. Detta skall i så fall ske skriftligen till mäklaren resp säljaren senast två veckor efter det att man skrivit på. Frågan är bara om någon lyckats med detta?
Finns det andra vägar man kan ta? Som tex att säljaren har brustit i sin upplysnings plikt att informera mig om att grunden inte gick att besiktiga?
Skall även tillägga att jag givetvis vill ha huset om nu det är så bra som det verkar (men iom att huset är 20år gammalt så räknar givetvis med att det finns brister). Området känns perfekt och både storlek och energideklarationen stämmer med vad jag har letat efter.
Men givetvis blir man orolig när man märker att besiktningen inte verkar ha gått helt rätt till.
Du har en besiktningsplikt!!!!! Du skall anställa en egen besiktningsman som besiktigar huset för dej. Du har fått 2 veckor på dej att besiktiga och meddela säljaren om du hittar fel som inte fanns i varudeklarationen.
Man kan diskutera priset när nya och dyra fel upptäcks. Hittar du inga allvarliga fel så blir du i alla fall lugnare inför köpet
.
gaia
Man kan diskutera priset när nya och dyra fel upptäcks. Hittar du inga allvarliga fel så blir du i alla fall lugnare inför köpet
gaia
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Naturligtvis ska du göra en egen besiktning med en expert som du själv har anlitat. I nuläget litar du på vad Säljande partens avlönade partners säger om huset för att besluta om du ska genomföra affären. Jämför med att du ska köpa en begagnad bil och inte kan ett skit. Skulle du då inte ta med en kunnig person som kan hjälpa dig att hitta de potentiellt värsta problemen med bilen?
Om jag vore dig skulle jag även betala extra för att få fuktmätningar genomfört. Vad jag vet ingår detta inte i standarderbjudandet från firmor som genomför besiktningar. Du får förmodligen lägga ut mellan sex och tiotusen kronor. Men det är det helt klart värt för att få en bra genomgång av huset tillsammans med en expert.
På så vis får du också oftast en bra koll på vad som kan vara "akuta" brister och vad som kan behöva åtgärdas på några års sikt.
Kontrollera dock att firman har en ansvarsförsäkring så att du ka n få ersättning om din besiktningsman missar något viktigt som dyker upp efter att du tagit över huset.
Som du själv skriver så är huset 20 år. Så det lär säkert dyka upp lite brister som kan vara bra att känna till.
Om jag vore dig skulle jag även betala extra för att få fuktmätningar genomfört. Vad jag vet ingår detta inte i standarderbjudandet från firmor som genomför besiktningar. Du får förmodligen lägga ut mellan sex och tiotusen kronor. Men det är det helt klart värt för att få en bra genomgång av huset tillsammans med en expert.
På så vis får du också oftast en bra koll på vad som kan vara "akuta" brister och vad som kan behöva åtgärdas på några års sikt.
Kontrollera dock att firman har en ansvarsförsäkring så att du ka n få ersättning om din besiktningsman missar något viktigt som dyker upp efter att du tagit över huset.
Som du själv skriver så är huset 20 år. Så det lär säkert dyka upp lite brister som kan vara bra att känna till.
Ok, så om det kommer upp brister då jag gör en egen besiktning borde även de gälla för att ev diskutera pris eller i värsta fall häva köp om de är allvarliga?
Någon som vilka bolag man skall använda sig utav? Antar att Anticimex inte är ett bra val?
Någon som vilka bolag man skall använda sig utav? Antar att Anticimex inte är ett bra val?
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Anticimex gör en, vad de kallar, "nivå 2-besiktning" (okulär besiktning med fuktmätning) när ett hus är varudeklarerat (eller vad nu mäklarfirman väljer att kalla det...) och de gör samma besiktning oavsett om det är köpare eller säljare som beställer den. Så nu vet du det. Däremot anser jag definitivt att du ska ta din en egen gubbe (eller gumma) om du inte känner förtroende för besiktningen/besiktningsmannen. Det är du skyldig dig själv!bebbe skrev:
Om du har skrivit på kontraktet så gäller självfallet kontraktet. Det är därför man skriver på det.bebbe skrev:Har precis i dagarna skrivit på ett kontrakt på ett hus som är varudeklarerat. Dock visade det sig i efterhand att besiktningen till varudeklarationen varit bristfällig. Kom bla upp att delar av grunden inte hade gått att besiktiga men det stod ingenting i protokollet om det. Mer info finns här [länk] .
Ingen här kan, egentligen, hjälpa dig om du inte delger oss hela kontraktet.
Eller åtminstone relevanta delar. Ordagrant.
Det är därför man skriver kontrakt och inte sluter muntliga avtal.
Att det finns formuleringar i kontraktet som tillåter hävande (dvs återgång?) om du inte har förstått besiktningsprotokollet låter exceptionellt märkligt (och högst otroligt). Det skulle isf vara likställt med öppet köp. Bevisföringen är lite svår.
Eftersom husköp är en av de största affärerna man gör i livet är min rekommendation till dig att omedelbart i morgon ta kontakt med någon med dokumenterad kunskap i fastighetsjuridik (nej! inte en mäklare!!!)
Även om det kostar pengar är det ändå vettigare att lita på informationen i ett internetforum som inte ens har alla detaljerna i er uppgörelse.
Än mindre det påskrivna kontriaktet...
En seriös mäklare (finns det sådana?) bör tydligt påpeka vikten av köparens undersökningsplikt och ALLTID rekommendera en ordentlig besiktning. Antingen av en kompetent köpare eller av dennes kompetente besiktningsman.
För övrigt är det fel att särskriva "påskrivet", "husköp" & "undersökningsplikt"... Nä, jag kan inte låta bli att gnälla,
Eftersom huset köptes i fjol kan det nog vara lite sent nu...llehs skrev:
Ska man rätta ska man i alla fall ha rätt.llehs skrev:
woops...
Distriksmästerskap i trådlyft.
Sorry!
Distriksmästerskap i trådlyft.
Sorry!
Klicka här för att svara