251 864 läst ·
3 373 svar
252k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Så blir det säkerligen, ganska ironiskt miljömässigt när VI har fossilfri el, många kommer säkert leta alternativa uppvärmningsmetoder till hemmet i framtiden, vedeldning mm.
För övrigt snöar(snöblandat) det i norrland idag(kusten) +3 grader...
För övrigt snöar(snöblandat) det i norrland idag(kusten) +3 grader...
olja är billigare än el, tibber säger just nu 162 öre och stigande 
Finns inte nåt mer jag kan stänga av heller, kanske dags att leta efter en beggad oljepanna eller bygga en ångmaskin med generator som jag alltid drömt om. Tror iofs grannarna inte uppskattar den iden
Finns inte nåt mer jag kan stänga av heller, kanske dags att leta efter en beggad oljepanna eller bygga en ångmaskin med generator som jag alltid drömt om. Tror iofs grannarna inte uppskattar den iden
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Nej, då skall du ju i så fall köra en dieselmotor och generera både el och värme till huset.I ikeo skrev:
(Har en fd kollega som gjorde det. Körde rapsolja i en dieselmotor med generator och kylsystemet kopplat till accumulatortankar/uppvärmningssystemet).
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
En mycket relevant kommentar. Itället för att klaga över höga elpriser i söder bör man glädja sig att elpriserna har kunnat hållas nere i norr.D Daniel 109 skrev:
El är en kontinental handelsvara och då brukar priserna jämna ut sig över landsgränserna.Vill man inte det bör man kapa alla utlandsförbindelser med mycket sämre försörjningssäkerhet som följd, ch förmodligen ännu högre elpriser.
Fast underhållsvärme i ett isolerat dubbelgångare med förrådsutrymme kostar inte mycket. Ungefär 2-3 tkr/år, 350 kr/m (pumpen inräknad) men då är det 20 grader, att ha 10 grader kan inte alls va dyrt. Och en luft luft värmepump ca. 100 kr/m om den håller i 15år. Dubbla elpriset, 600 kr/m hyfsat billigt ändå. Investerar man då de där 108.000 kr, då kan det låta dyrt. 276.000 kan det bli på 15 år om avkastningen är 10%/årT Thomas_Blekinge skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Hur ska jag i söder med ett elpris på 3 kr inkl allt i dag vara glad att det är billigare i norr.T Thomas_Blekinge skrev:En mycket relevant kommentar. Itället för att klaga över höga elpriser i söder bör man glädja sig att elpriserna har kunnat hållas nere i norr.
El är en kontinental handelsvara och då brukar priserna jämna ut sig över landsgränserna.Vill man inte det bör man kapa alla utlandsförbindelser med mycket sämre försörjningssäkerhet som följd, ch förmodligen ännu högre elpriser.
El importen som är möjlig är ytterst begränsad på grund av flaskhalsar.
Möjlig import i från Norge kommer i princip vara noll i vinter till SE 3 där elen behövs för dom 2 stamnätsledningarna den skulle gått i används till att få ner el ifrån norr för att ersätta bortfallet av 2 Ringhals aggregat.så där är i princip ingen kapacitet kvar.
Tyskland och Danmark har el underskott så där kan vi inte heller få el ifrån i någon större omfattning ifrån om det inte stormar så dom får ett överskott tack vare vindkraften.
Möjlig import ligger någonstans runt 2000 MW som mest tack vara flaskhalsar och elbrist på kontinenten.
Teckande 3 års fastpris avtal hos vattenfall med enbart kärnkraftsel, mitt lilla bidrag till att mota bort idiotin, samt säkrad ett par år framåt ifall priserna börjar dra iväg. (93 öre /kWh, upp 50% från mitt förra avtal :/ )
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Men det måste väl vara typ standardpris där, så dom har löner och utgifter därefter, ingen här hade ju kunnat lösa ett sånt elpris, förutom ”di rige”.berisen skrev: