249 493 läst ·
3 373 svar
249k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Tyvärr inte i Sverige men det är på gång ett flertal SMR-kraftverk i närtid inom EU:Nötegårdsgubben skrev:
- 55 nya kärnreaktorer på gång i Europa
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Intressant att det internationellt tycks finns flera än vi som är här i denna tråden som är intresserade av konceptet Baskraft, och som till skillnad från tex Tysklands styrande energipolitiker inte anser att det är en särskilt god idé att ersätta tidigare dylik (i form av existerande kärnkraft) med kol/gas.
Här i Sverige så har man konstigt nog kommit fram till att man ersätta all baskraft med vindkraft, fantastiskt. Inte nog med det: vindkraftsparker (ev. med hjälp av importel från söder/öster dvs kol/gas) ska även driva storskaliga industrisatsningar på eldrivna masugnar uppe i norr, att driftsättas inom bara några år. I tillägg till alla dessa strömslukande serverhallar som dragits dit redan. Plus kraftfull utbyggnad av laddnät för batteridrivna fordon.
Lysande plan.
Här i Sverige så har man konstigt nog kommit fram till att man ersätta all baskraft med vindkraft, fantastiskt. Inte nog med det: vindkraftsparker (ev. med hjälp av importel från söder/öster dvs kol/gas) ska även driva storskaliga industrisatsningar på eldrivna masugnar uppe i norr, att driftsättas inom bara några år. I tillägg till alla dessa strömslukande serverhallar som dragits dit redan. Plus kraftfull utbyggnad av laddnät för batteridrivna fordon.
Lysande plan.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Ja, Ryssarna har redan börjat iom att Akademik Lomonosov har starta drift. Två små fartygsreaktorer på en pråm som bogserats på plats.S Soltorp40 skrev:Att dra ut detta "till en spets" vore att tillverka ett antal mindre enhetsreaktorer på fartyg/pråmar, som förtöjs vid kajerna vid Ringhals, Oskarshamn, (Barsebäck...) etc, kopplas in till el och styrning och får tuffa på avsett antal år, innan man bogserar iväg dem till fabriken för omladdning eller demontering eller ... Kanske bygger man torrdockor vid verken för att slippa underhålla skroven under produktionsfasen - då behövs det kylvattenkanaler i stället.
(Om man inte skall flytta så ofta så blir det nog billigare med att bogsera än att ha egen maskin som mest är still).
De planerar fler, men ligger efter originalplanen. Så vi får väl se. Nu är det inte moderna SMR:er, utan små PWR:er som har sitt ursprung i atomisbrytarreaktorer, men ändå.
Jo ligga still några år under renovering/bygge/hur-kunde-det-bli-så-här - tiden är på pråm, men ligga stilla många år så är det nog vettigt att lyfta av lådan från pråmen, eller lägga pråmen torrt för att slippa underhålla skrovet.
Men skall man flytta 2 ggr/år så lönar det sig nog med en egen motor. Jag räknar med en enkel elmotor/podd - elenergi finns ju att hämta i "lastrummet"!
Men varför låsa sig från början... Bygg anläggningen i lådor (tänk container, men ta lämpligt mått). Placera lådorna på en pråm. Skall den gå själv sätt till en låda för "brygga", (förslagsvis högt upp, kanske i framkant...) 2 för besättningsboende och 1 för framdrivning. Häng ner "poddar" på utsidan som en utombordare på varje kant eller i aktern...
Om dessa "servicelådor" verkligen håller måtten av 40 ft standardcontainer så kan de lätt skeppas tillbaka för att köra nästa pråm söder/norr-ut beroende på årstid. En uppsättning "fartyg" borde alltså kunna frakta typ 5 nyttolaster på ett par månader.
Men skall man flytta 2 ggr/år så lönar det sig nog med en egen motor. Jag räknar med en enkel elmotor/podd - elenergi finns ju att hämta i "lastrummet"!
Men varför låsa sig från början... Bygg anläggningen i lådor (tänk container, men ta lämpligt mått). Placera lådorna på en pråm. Skall den gå själv sätt till en låda för "brygga", (förslagsvis högt upp, kanske i framkant...) 2 för besättningsboende och 1 för framdrivning. Häng ner "poddar" på utsidan som en utombordare på varje kant eller i aktern...
Om dessa "servicelådor" verkligen håller måtten av 40 ft standardcontainer så kan de lätt skeppas tillbaka för att köra nästa pråm söder/norr-ut beroende på årstid. En uppsättning "fartyg" borde alltså kunna frakta typ 5 nyttolaster på ett par månader.
A Anders_Nilsson skrev:
Hur mycket personal är det som snurrar runt våra ca 1GW reaktorer idag? Någon som vet?Nötegårdsgubben skrev:
Och som tillägg: hur många sysslar med verklig drift och hur många konsulter är där hela tiden för att bygga om anläggningarna för att möta nya krav som någon kommit på skall ställas, eller producera nya rapporter som någon annan kommit på att han vill fylla sitt arkiv med?
Kanske 100 per block, plus 1000 i stödpersonal/teknik/analys och ytterligare nått 300 för att dessa stödpersoner ska få mat och städning och annan kontorsservice...
Under revision, runt 1000 till beroende på omfattning
Edit: Alltså, 100 driftpersonal för driften, 1000 för att hantera tillkommande krav och annan administration som krävs och sen övriga för att det är kontor som kräver normal kontorsservice. Eftersom de ligger där de ligger finns inga normala restauranger i närheten och därmed krävs ytterligare personal för denna service
Under revision, runt 1000 till beroende på omfattning
Edit: Alltså, 100 driftpersonal för driften, 1000 för att hantera tillkommande krav och annan administration som krävs och sen övriga för att det är kontor som kräver normal kontorsservice. Eftersom de ligger där de ligger finns inga normala restauranger i närheten och därmed krävs ytterligare personal för denna service
OK.
Är det såpass mycket personal så kan alltså även personal skalas ner om man bygger mindre reaktorer med mer sköta-sig-själv-teknik.
Kanske inte proportionellt mot nedskalningen av produktionen, men det säger sig självt att det inte kan klämmas in 1000 personer under någon revision.
Är det såpass mycket personal så kan alltså även personal skalas ner om man bygger mindre reaktorer med mer sköta-sig-själv-teknik.
Kanske inte proportionellt mot nedskalningen av produktionen, men det säger sig självt att det inte kan klämmas in 1000 personer under någon revision.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Lustigt, jag reagerade precis tvärtom: är det så mycket personal måste det finnas stordriftsfördelar!
Det var ungefär så man tänkte på 80-talet, att man bara skulle köra och inte ha så mycket arbete i anläggningen så fasta kontorsplatser finns till kanske runt 100-200 personer, övriga har plats i paviljonger, ombyggda verkstadslokaler och modulbyggnader av mindre permanent karaktär... Med detta i åtanke tror jag ändå att någon typ av fast personal i samma omfattning faktiskt krävs. Däremot är jag inte säker på att denna nödvändigtvis behöver sitta på plats, utan kanske kan sitta lite mer centralt. Detta kräver dock ändringar i SSMfs, någon av dem, som kräver konstruktionskontor på plats(vad jag har hört).Mikael_L skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Precis, man använder RAINC (Redundant Array of Independent Nuclear Reactors) dvs riktigt små prefab-moduler på typ någon kubikmeter som man parallell- eller seriekopplar efter effektbehov. När det är dags för underhåll ersätter man bara med nya moduler från lagret och skickar de gamla för omladdning. Driftsäkert och underhållsvänligt.Mikael_L skrev:
Om man drar en metafor är det motsvarande de gamla stordatorerna som var väldigt dyra i både inköp och drift. Numera bygger man superdatorer med massor av småmoduler. Driftsäkert och underhållsvänligt.
Redigerat:
Även om detta är en annons så verkar framtiden snart vara här:M Millox skrev:Vi kan ta nästa kul problem med frekvensstyrning. Vilken är aktuell börfrekvens?
Vi ska i snitt över dygnet ligga på 50 Hz, men i varje givet tillfälle ska frekvensen inte med nödvändighet ligga på exakt 50 Hz, utan ett värde som beror på dels prognos men också på tidigare mätningar... Med andra ord krävs kommunikation för att kommunicera aktuellt börvärde.
Det är relativt enkelt med frekvensreglering för kontinuerliga laster, så visst, en värmepump borde kunna bidra med viss del i det här och givet några uppdateringar per dygn, men vi har rätt många andra laster i våra hem som inte är kontinuerligt styrbara, dessa kommer enbart att bidra med instabilitet om vi försöker oss på något, oavsett vad man gör för lösningar i form av hysteres, tidsfördröjningar eller liknande.
Det är många här som nog skulle må bra av både lite eldynamik och reglerteknik som breddkurs för att på riktigt förstå vilka problem som förekommer med detta.
Vi kan för övrigt också ta jämförelsen med kommunikationsprotokollen där slumpvis backdown tillämpas. Detta skulle funka jättebra, under förutsättning att man också likställer leveranstillgängligheten... Men jag vet få som skulle acceptera den frekvensen av avbrott på elnätet som i snitt drabbar datakommunikation... Dags att dra igång dieseln och köra den kontinuerligt, så mycket dyrare än elnätets el är den inte...
https://branschaktuellt.se/sponsor/...g-far-betalt-for-sin-forbrukningsflexibilitet
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
En fråga jag ställer mig är hur stor roll denna länk kan komma att spela i ett när-scenario av att det fattas betydande elproduktion för att möta behoven söderut.M Martin_ skrev:
Men jag räknar med att man har fullt utvecklade planer för detta.
Det är nog många som funderar över, jag tror att den betyder ganska lite redan runt 2030. Nu i år kommer Northvolts fabrik ha flera produktionslinjer igång och 2023 är utbyggnaden klar. 2025 kommer Oxelösunds masugnar att vara ombyggda för el. Just fosilfritt stål verkar konsumera mycket effekt.H Harald Blåtumme skrev:
50 000MW havsbaserad vindkraft har ansökts om att byggas, ganska många i södra Sverige (nåja söder om Stockholm). Nu lär det knappast bli så många bl.a. för elnätet kan inte hantera det, men kanske kan ses som lite positivt att ha något mer som generar el när vädret tillåter.