Antalet meter mellan byggnader beror också brandkårens insatstid och hur brandklassade väggar och sånt man bygger.Om ni går in och tittar längs gatorna i valfri Svensk stad så inser ni snabbt att det inte alltid krävs några 8 meter mellan husen.
Låt mig förtydliga.
1) BBR kap 5s allmänna råd eller schablondimensionering tolkas gälla vid "normal insatstid" vilket jag som jobbar med räddningstjänst översätter till mellan 10-30 min (även om förmågan att hantera en brand sjunker drastiskt vid så långa tider som 30 min). Vid onormalt lång insatstid, kan andra bedömningar och krav på skyddsåtgärder bli aktuella.
2) Grundregeln ÄR 8 m men vid byggnation UTAN andra krav/skyddsåtgärder, dvs ytterväggar som inte ens håller EI30. I en svensk innerstadsmiljö är ofta två byggnader sammabyggda med brandmur emellan och avståndet är 0 cm. Men det är inte möjligt utan en brandavskiljande konstruktion som också är mekanisk motståndskraftig (i praktiken ska den byggas så kraftig att den står kvar om ena huset rasar vid brand).
TS får ursäkta urspårningen. Till dig gäller: vill du uppföra ny byggnad ska hänsyn tas till dessa regler, men det finns oftast sätt att bygga säkert även om avstånden inte blir över 8m.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.