Hej,

Fick i slutet november en kontrollavgift / P-bot, på 600kr, utanför ett köpcentrum.
P-skiva krävs där och Hojab/Europark sköter parkeringsövervakningen.

Jag har elektronisk P-skiva, den var korrekt inställd och allt, men den sitter placerad i lilla sidorutan fram vid förarplatsen, sidan om klämman för just p biljetter.
(Anledningen till att jag har den där är att vindrutan på bilen är så flack att manicken trillar av, klisterkuddarna håller inte (vi har en "modern" bil som ofta har flacka vindrutor, i vårt fall en liten vw))
Och ja det ska vara OK att ha pskivan där https://lagen.nu/dom/nja/2014s755, som jag tolkar det iallafall.

Dagen efter jag fått p-boten loggar jag in på Hojab / Svea och bestrider p-boten, skriver ett trevligt meddelande typ " lite slarvigt av vakten att missa p-skivan, men sånt händer väl..", skickar med foton jag tog nån minut efter jag såg den gula lappen på bilen.

Hojab skickar inget meddelande eller så (fastän de har både min mejl och tfn), utan man får manuellt logga in och kolla om något har hänt i ärendet. Så igår loggade jag in och det stod "bestridan ej godkänd", ingen förklaring varför!
Så jag ringde upp kundtjänst (de har faktiskt telefonnummer - bra där), en trevlig ung kundtjänstperson, sa ungefär "du kan ju alltid bestrida igen..", tydligen med samma förfarande som 1sta gången. Så jag gjorde det, skrev ett nytt trevligt meddelande, skickade med länkar till trafikförordningen (https://lagen.nu/1998:1276, 3 kap. 49 a § 2 st. 3 p.) och domen / länken ovan.

Som autosvar på mejlen fick jag:

"Hej,
Vi har tagit emot din invändning
..."
och sen detta:
"Om du bestridit kontrollavgiften sen tidigare:
Parkeringsbolaget beslutar då om rättsliga åtgärder ska vidtas eller inte. Vid rättsliga åtgärder överlämnas ärendet omedelbart till inkasso inför prövning och något svar på ditt senaste bestridande kommer inte att skickas. Om du vill undvika inkassokostnader och rättsliga åtgärder kan du betala kontrollavgiften men det innebär också att du godkänner den.
"

Tycker detta är riktigt fult. De kommer alltså med stor sannolikhet (som jag tolkar det iallafall), att skicka direkt till inkasso nu, och utan att meddela mig!

Hojab har ju dessutom en egen inkassoverksamhet, som de enkelt och bekvämt fixar uppdrag till så här.

Man kan ju bara bli ursinning på dessa maffia-metoder!

Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)

Nån som vet? Har erfarenhet av liknande? (tänker att såna här fall måste det finnas mängder av?)
Jag kan inte juridiken (men känner att jag har rätten på min sida)

Redigerat:
Klaga till butiken du handlade i. Varför håller de sig med egen inhyrd personal som har som arbetsuppgift att trakassera deras kunder.

Sådana butiker väljer man bort.

H hempularen skrev:
Klaga till butiken du handlade i. Varför håller de sig med egen inhyrd personal som har som arbetsuppgift att trakassera deras kunder.

Tack för svar! Bra ide, ska ringa till butiken jag var inne i och fråga. Men köpcentrat har massor av butiker, och skulle tro de bara säger "sorry men vi har ingenting med parkeringen att göra", men får se.

J jras skrev:
Men är villrådig, vad ska jag göra? (har aldrig haft med inkasso att göra, obehagligt)
Det finns ingen anledning till oro. När du parkerade ingick du ett avtal genom konkludent handlande, men eftersom du bestridit att du brutit mot villkoren är ärendet nu tvistigt.

Inkassobolaget måste följa god inkassosed. Om du mottar ett inkassokrav ska du skriftligen bestrida det och hänvisa till att fordran är tvistig. Bolaget måste då ta saken till domstol för att kunna gå vidare.

Sannolikheten att de går till tingsrätten är låg, men om de gör det har du ett starkt utgångsläge tack vare din bevisning och prejudikatet. Vid en eventuell förlust klassas målet som ett förenklat tvistemål, vilket innebär att rättegångskostnaderna du riskerar att få betala är kraftigt begränsade, ett par tusenlappar som mest.

• Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Sannolikheten att de går till tingsrätten är låg, men om de gör det har du ett starkt utgångsläge tack vare din bevisning och prejudikatet. Vid en eventuell förlust klassas målet som ett förenklat tvistemål, vilket innebär att rättegångskostnaderna du riskerar att få betala är kraftigt begränsade, ett par tusenlappar som mest.
Tack för svar! Det låter ju mycket bra!

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
H hempularen skrev:

Det är kanske fel väg. Vid köpcentret här ägs parkeringsplatsen av en annan firma som upplåter jaktmarkerna till P-bolaget. Dom har börjat lappa folk för att bilen står på vita linjen. ICA-handlaren är ursinnig på P-bolaget men kan inget göra eftersom marken tillhör någon annan.

• Gilla
eBlues
  • Laddar…
Ska tillägga att bevisbördan ligger ho Hojab.
Folk är ofta rädd när dom hör ordet inkasso. Men inkasso och KF tar aldrig beslut i sak utan upprepar bara P-bolagets fordran. Det går fortfarande att bestrida, och då är det upp till fordringsägaren att ta nästa steg som globaljuggler har beskrivit det.
Jag har vunnit några P-tvister pga formfel, eller att P-vakten var dum i huvudet.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Kan du visa på vart din P-skiva finns? :)

Jag har för många år sedan gjort en likadan resa mot Aimo Park (Då hette dem Q-Park) och precis som dig kände jag att de mesta var till min favör både lagen och mina invändningar mot deras påståenden och det slutade upp med att jag gav dem två alternativ via e-post;

1. Avskriva kravet
2. Gå vidare till domstol så ses vi där då samtliga krav bestrids

Det slutade upp med att dom valde #1.

Du bör absolut aldrig ringa dem igen utan hålla allt skriftligt. Bestrid samtliga krav, både från dem och inkasso så har de bara ett enda val att därefter ta det vidare till domstol.

• Gilla
jras och 1 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Kan du visa på vart din P-skiva finns? :)
Tack för svar - bra att veta! Det är en vw id3 som har små sidorutor framtill, och på vä. sida / förarsidan i den lilla rutan sitter vår elektroniska pskiva. Borde vara ok?

T Thomas_Blekinge skrev:
Ska tillägga att bevisbördan ligger ho Hojab.
Folk är ofta rädd när dom hör ordet inkasso. Men inkasso och KF tar aldrig beslut i sak utan upprepar bara P-bolagets fordran. Det går fortfarande att bestrida, och då är det upp till fordringsägaren att ta nästa steg som globaljuggler har beskrivit det.
Jag har vunnit några P-tvister pga formfel, eller att P-vakten var dum i huvudet.
Tack, skönt att höra!

Från lawline:
Bestämmelser om parkeringsskivor finns i Trafikförordningen. Enligt 3 kap. 49 a § 3 p. ska skivan placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån.

Så det finns inga krav att skivan ska vara monterad på vindrutan. Som vanligt är Hojabs pirater okunniga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.