Jag har en owl energimätare som jag ska installera. den har tre sensorer som ska sitta med en klämma runt varsin fas. enda stället jag kommer åt faserna på är i elskåpet under ett plåtlock. där är tre kablar som sitter i nån slags plint med kabelskor sen vidare in till elmätaren. Jag vågar inte stoppa in händerna där . Är det någon som har tips på vart man kan komma åt kablarna annars ?eller hur man ska gå till väga. Ska man ta bort kåpa till proppskåp och komma åt dom där ?
tacksam för svar
tacksam för svar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Du ska givetvis bryta strömmen först och sedan leta efter ett lämpligt ställe. Det brukar ofta vara lite trångt. Går strömtransformatorerna att snäppa på eller måste du lossa ledarna och trä igenom?
Här är en bild på elskåpet. bakom luckan till höger är där man kan komma åt de tre kablarna. är inte säker på om elen är avstängd när man knäpper av till vänster?? står att man inte ska stänga av där för då fungerar inte mätaren ?
. elen från nätet kommer in i den vänstra lådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Du får bryta strömmen den tid det tar att installera strömtransformatorerna. Där bör också finnas plats runt de ledare som kommer från elmätaren. Lita dock inte på enbart brytaren utan mät! Eller dra de tre säkringarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Pilla försiktigt. Du behöver väl inte lossa på några ledare?
Sedan ska strömtransformatorernas kablar förläggas på ett säkert sätt, kanske avskiljt från de andra.
Sedan ska strömtransformatorernas kablar förläggas på ett säkert sätt, kanske avskiljt från de andra.
Hejsan, gammal tråd men...
Jag har precis köpt en OWL micro +. Har rekat så att jag kommer åt alla kablar i huvudcentralen. Kanske dum fråga men spelar det roll på vilken av kablarna jag sätter klämman på? Antar att det bara är en kabel jag ska klämma?
Mvh
Jag har precis köpt en OWL micro +. Har rekat så att jag kommer åt alla kablar i huvudcentralen. Kanske dum fråga men spelar det roll på vilken av kablarna jag sätter klämman på? Antar att det bara är en kabel jag ska klämma?
Mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Vet inte om owl presenterar strömmen per fas, och då kommer den ju kanske att säga fas "1", "2" och "3". Där kan det vara bra att veta vilken som är fas 1. Kolla bruxet. Det innebär samtidigt att du måste ha koll på vilken fas som den "första" ledaren är. Även om den ligger "först" på plinten så kan det vara omkastat i husets elcentral...
Varje strömtrafo över en (1) fasledare.
Varje strömtrafo över en (1) fasledare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Enfas räcker ju inte till nåt vettigt i Sverige...men jag tycker mig tre st strömtrafo som tillval vid en snabb googling.