Hej, jag bor i hyreshus och försökte begripa mig på den första ovk kontrollen.
Det har monterats ett helt nytt ventilationssystem i byggnaden, bytt från självdrag till ngt som kallas FTX.

Under byggtiden justerades ventilationen in och en injusteringsrapport upprättades för systemet.

Ett år senare utfördes ngt som kallas ovk 1, dvs den första ovk-kontrollen.
Fråga 1: Ska luftflöden mätas ändå i alla lägenheter vid ovk 1?

Fråga 2: ska ljud från ventilationen, mätas vid ovk 1, besiktningsmannen sa att det ej ingick i hans uppdrag.

Dvs det handlar om den allra första ovk-besiktningen efter utbytet av systemet.

Den allra första provmätningen inkl ljud skall göras i samband med installationen. Detta skall finnas dokumenterat av installatören.

Inklusive ljud?
Tror inte det ingår..

Sorry, tänkte fel. Men om installatören har lite feeling och yrkesstolthet försöker han hålla sig till godkända ljudnivåer.

Tack för svar.
Så injusteringstrapporten där luftflöden mätts ersätter inte första provmätningen vid ovk,n?
Det är här jag blir lite förvirrad.

Har begärt ut protokollet från byggnadsnämnden men inga mätningar finns med där.

När man gör en förstagångs besiktning på ovk skall man mäta ljudet. Det finns det inga som helst oklarheter om.
Håller det inte ljudkravet för tex sovrum, wc eller kök så är det ett solklart underkännande.
Underkännde senast idag en skola där man hade 54 dba i ett klassrum som har kravet 30 dba

Nej.
Det kan vara olika protokoll. Injusterings protokollet kan vara gjort av en injusterare.
Och vid ovk besiktning så upprättar funktionskontrollantrn ett eget.
Om funktionskontrollanten finner att injusteringsprotokollet stämmer kan han ibland bara hänvisa till injusteringsprotokollet.
Eller ibland gör funktionskontrollanten injusteringen och då är det bara ett protokoll.

Ok, Tack!

Någon har inte inte gjort sitt jobb eller någon har inte velat betala för annat en en vanlig ovk. Ett år mellan injusteringsrapport och ovk 1 i ett nybyggt hus känns för en lekman långt.

Att ovk sker ett tag efter installation borde vara standard istället för att kräva den vid slutbesiktning. På den tiden jag gick ovk-kurs skulle även brukarnas synpunkter tas med i kontrollen vilket torde inbegripa att de borde hunnit flytta in.:)

Det var just problemet att detta inte togs med då ljud inte ingick i uppdraget.

Vid den första ovk'n som utfördes OVK1. så har man beräknat besökstiden till 15 minuter per lägenhet enligtt utskicket till bostäderna. Är det ett rimligt antagande vid den första besiktningen?

Hur lång tid tar OVK1 resp. vanlig ovk?

BirgitS
Det gjordes en vanlig OVK här för några år sen och det tog kanske 10 minuter och då mättes flödet på tre ventilationsdon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.