5 321 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
OVK - Vem av oss har rätt om luftflödet
Fortfarande ett antagande/gissning.Henrik.woll skrev:
Upp till dig, ja. Det är väl ditt hus.
Men.
Det är väl knappast någon som kollar på bränsleförbrukningen i en bil med 5:an i, låt säga 0.72liter / 10 km och säkert påstår: Hastigheten är 97 km/h.
Mät undertrycket om du vill vara säker.
H Hybro skrev:
Man ska alltid eftersträva undertryck om man inte har problem med radon. Frånlutsfiltret blir smutsigt mycket fortare än tilluft och har man då justerat in jämnt flöde får man fort övertryck i huset och riskerar att trycka ut fuktig luft i konstruktionen.Henrik.woll skrev:
Men jag vet ju att jag har 67 i frånluftsventilerna och 54 i tilluftsventilerna så jag har ju full koll på mitt undertryck tycker jag, men visst kan jag öka på mer i tilluften med mer sus i ventilerna, men det borde inte vara det som ovkn bedömer, utan bara att frånluftsventilerna levererar tillräckligt med liter och sammanlagd korrekt värde för husets omsättningskrav.H Hybro skrev:
Skriv det i projekteringshandlingarna som OVK-teknikern ska kontrollera systemet utifrån:G Gutsy skrev:
"Ventilationssystemet är projekterat så att uteluftsflödet om totalt 67 l/s tillförs dels via särskilda tilluftskanaler (55 l/s) och dels genom diffus tillförsel (12 l/s) som säkerställs med hjälp undertryck i byggnaden. För att säkerställa korrekt flöde verifieras således frånluftsflödet om 67 l/s genom mätning."
Med denna projektering så får OVK-teknikern snällt foga sig och kontrollera baserat på detta. OVK-teknikern har ju ingen befogenhet att själv projektera någonting.
Redigerat:
Ok. Hur stort är då undertrycket uttryckt i nån enhet för tryck. T ex Pascal.G Gutsy skrev:Men jag vet ju att jag har 67 i frånluftsventilerna och 54 i tilluftsventilerna så jag har ju full koll på mitt undertryck tycker jag, men visst kan jag öka på mer i tilluften med mer sus i ventilerna, men det borde inte vara det som ovkn bedömer, utan bara att frånluftsventilerna levererar tillräckligt med liter och sammanlagd korrekt värde för husets omsättningskrav.
Nu måste jag dock tillägga att undertrycket i mitt hus har jag justerat in till 2 Pa, enligt rekommendation från en tidigare miljökonsult. Vilket motsvarar ett mycket litet undertryck.
(Dagligt eldandet i min täljstenskamin påverkar inte trycket i huset, då den tar förbränningsluft utifrån.)
(Dagligt eldandet i min täljstenskamin påverkar inte trycket i huset, då den tar förbränningsluft utifrån.)
[QUOTE="
"Ventilationssystemet är projekterat så att uteluftsflödet om totalt 67 l/s tillförs dels via särskilda tilluftskanaler (55 l/s) och dels genom diffus tillförsel (12 l/s) som säkerställs med hjälp undertryck i byggnaden. För att säkerställa korrekt flöde verifieras således frånluftsflödet om 67 l/s genom mätning."
[/QUOTE]
Men här skrivs ju att frånluft är lika stor som all tilluft. Alltså inget undertryck i huset!
Basic matte.
Har jag fel?
"Ventilationssystemet är projekterat så att uteluftsflödet om totalt 67 l/s tillförs dels via särskilda tilluftskanaler (55 l/s) och dels genom diffus tillförsel (12 l/s) som säkerställs med hjälp undertryck i byggnaden. För att säkerställa korrekt flöde verifieras således frånluftsflödet om 67 l/s genom mätning."
[/QUOTE]
Men här skrivs ju att frånluft är lika stor som all tilluft. Alltså inget undertryck i huset!
Basic matte.
Har jag fel?
Undertrycket beror väl till stor del på hur tätt huset är. Har man bra koll på sina flöden så känns undertrycket extremt oviktigt. Bara man ser till att ha undertryck. Jag ställde mitt tillflöde 5 kbm/h lägre än frånluften.H Hybro skrev:
Men här skrivs ju att frånluft är lika stor som all tilluft. Alltså inget undertryck i huset!H Hybro skrev:[QUOTE="
"Ventilationssystemet är projekterat så att uteluftsflödet om totalt 67 l/s tillförs dels via särskilda tilluftskanaler (55 l/s) och dels genom diffus tillförsel (12 l/s) som säkerställs med hjälp undertryck i byggnaden. För att säkerställa korrekt flöde verifieras således frånluftsflödet om 67 l/s genom mätning."
Basic matte.
Har jag fel?[/QUOTE]
ja, du har fel. All luft som sugs ut måste in igen. Du får ett undertryck om frånluften är större än tilluften men det kommer alltid in lika mycket som det sugs ut. Tänk dig ytterligheten, hus med frånluftsvärmepump. Bara en fläkt som suger ut men det kommer garanterat in lika mycket som det sugs ut.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fast man har väl inget filter i tilluften, det sitter ju i uteluften...Iceman255 skrev:
min FTX mäter och kompenserar upp för tryckfallsförändringar så jag kan ligga jävligt tight med till- och frånflöde.Iceman255 skrev:
Inlägg 26.
Jag förstår vad du skriver.
Men kommer det in tillräckligt med tjuvluft så har du inget undertryck i huset.
Stryper du det tillfödet mer eller mindre då först får du ett undertryck.
För att överdriva detta. Antag att du öppnar ett fönster på vid gavel. Har du då ett undertryck i huset.
Varför, varför inte?
Vidhåller att, det enda rätta är att mäta undertrycket i huset, om det nu ska vara något.
Jag förstår vad du skriver.
Men kommer det in tillräckligt med tjuvluft så har du inget undertryck i huset.
Stryper du det tillfödet mer eller mindre då först får du ett undertryck.
För att överdriva detta. Antag att du öppnar ett fönster på vid gavel. Har du då ett undertryck i huset.
Varför, varför inte?
Vidhåller att, det enda rätta är att mäta undertrycket i huset, om det nu ska vara något.
Om jag får spåna på hur OVK-mannen kanske resonerar. Visst är ett frånluftsflöde egentligen det samma som ett tilluftsflöde i en byggnad men det är okänt var den saknade tilluften tillförs. I BBR finns regler om att luft skall föras från renare rum mot smutsigare som WC och kök. I ditt fall *kan* ju eventuellt hela underskottet på tilluft från aggregatet täckas upp från en otäthet i WC. Då faller det på att luften kan ha fel riktning i mellan rummen. Alltså måste tilluften vara det som skall klara 0,35 och balansen i övrigt stämma med mer frånluft i kök och WC.
Är detta vettigt resonemang för ett småhus? Nope.
Är detta vettigt resonemang för ett småhus? Nope.