Borde inte det vara upp till mig var min tilluft kommer ifrån? Omsättningen är ju likadan och uppfyller kravet. Eventuell tjuvluft från en fönstersmyg är också uteluft/tilluft
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Nja, tillför man 55l/s och tar ut 65l/s så skapar maj ju ett medvetet undertryck. De 10l kommer ju tas i dörr/fönster lister, imkanal osv det är ju ett oönskat flöde på ett oönskat ställe som kan medföra kondens på rutor mm
Fortfarande ett antagande/gissning.
Upp till dig, ja. Det är väl ditt hus.

Men.
Det är väl knappast någon som kollar på bränsleförbrukningen i en bil med 5:an i, låt säga 0.72liter / 10 km och säkert påstår: Hastigheten är 97 km/h.

Mät undertrycket om du vill vara säker.
 
H Hybro skrev:
Fortfarande ett antagande/gissning.
Upp till dig, ja. Det är väl ditt hus.

Men.
Det är väl knappast någon som kollar på bränsleförbrukningen i en bil med 5:an i, låt säga 0.72liter / 10 km och säkert påstår: Hastigheten är 97 km/h.

Mät undertrycket om du vill vara säker.
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Nja, tillför man 55l/s och tar ut 65l/s så skapar maj ju ett medvetet undertryck. De 10l kommer ju tas i dörr/fönster lister, imkanal osv det är ju ett oönskat flöde på ett oönskat ställe som kan medföra kondens på rutor mm
Man ska alltid eftersträva undertryck om man inte har problem med radon. Frånlutsfiltret blir smutsigt mycket fortare än tilluft och har man då justerat in jämnt flöde får man fort övertryck i huset och riskerar att trycka ut fuktig luft i konstruktionen.
 
H Hybro skrev:
Fortfarande ett antagande/gissning.
Upp till dig, ja. Det är väl ditt hus.

Men.
Det är väl knappast någon som kollar på bränsleförbrukningen i en bil med 5:an i, låt säga 0.72liter / 10 km och säkert påstår: Hastigheten är 97 km/h.

Mät undertrycket om du vill vara säker.
Men jag vet ju att jag har 67 i frånluftsventilerna och 54 i tilluftsventilerna så jag har ju full koll på mitt undertryck tycker jag, men visst kan jag öka på mer i tilluften med mer sus i ventilerna, men det borde inte vara det som ovkn bedömer, utan bara att frånluftsventilerna levererar tillräckligt med liter och sammanlagd korrekt värde för husets omsättningskrav.
 
Claes Sörmland
G Gutsy skrev:
Borde inte det vara upp till mig var min tilluft kommer ifrån? Omsättningen är ju likadan och uppfyller kravet. Eventuell tjuvluft från en fönstersmyg är också uteluft/tilluft
Skriv det i projekteringshandlingarna som OVK-teknikern ska kontrollera systemet utifrån:

"Ventilationssystemet är projekterat så att uteluftsflödet om totalt 67 l/s tillförs dels via särskilda tilluftskanaler (55 l/s) och dels genom diffus tillförsel (12 l/s) som säkerställs med hjälp undertryck i byggnaden. För att säkerställa korrekt flöde verifieras således frånluftsflödet om 67 l/s genom mätning."

Med denna projektering så får OVK-teknikern snällt foga sig och kontrollera baserat på detta. OVK-teknikern har ju ingen befogenhet att själv projektera någonting.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
G Gutsy skrev:
Men jag vet ju att jag har 67 i frånluftsventilerna och 54 i tilluftsventilerna så jag har ju full koll på mitt undertryck tycker jag, men visst kan jag öka på mer i tilluften med mer sus i ventilerna, men det borde inte vara det som ovkn bedömer, utan bara att frånluftsventilerna levererar tillräckligt med liter och sammanlagd korrekt värde för husets omsättningskrav.
Ok. Hur stort är då undertrycket uttryckt i nån enhet för tryck. T ex Pascal.
 
Nu måste jag dock tillägga att undertrycket i mitt hus har jag justerat in till 2 Pa, enligt rekommendation från en tidigare miljökonsult. Vilket motsvarar ett mycket litet undertryck.

(Dagligt eldandet i min täljstenskamin påverkar inte trycket i huset, då den tar förbränningsluft utifrån.)
 
[QUOTE="

"Ventilationssystemet är projekterat så att uteluftsflödet om totalt 67 l/s tillförs dels via särskilda tilluftskanaler (55 l/s) och dels genom diffus tillförsel (12 l/s) som säkerställs med hjälp undertryck i byggnaden. För att säkerställa korrekt flöde verifieras således frånluftsflödet om 67 l/s genom mätning."
[/QUOTE]

Men här skrivs ju att frånluft är lika stor som all tilluft. Alltså inget undertryck i huset!

Basic matte.

Har jag fel?
 
Claes Sörmland
H Hybro skrev:
Men här skrivs ju att frånluft är lika stor som all tilluft. Alltså inget undertryck i huset!

Basic matte.

Har jag fel?
Om tilluft och frånluft steady-state inte är lika stora så får ju vakuum i byggnaden efter en tid.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
Ok. Hur stort är då undertrycket uttryckt i nån enhet för tryck. T ex Pascal.
Undertrycket beror väl till stor del på hur tätt huset är. Har man bra koll på sina flöden så känns undertrycket extremt oviktigt. Bara man ser till att ha undertryck. Jag ställde mitt tillflöde 5 kbm/h lägre än frånluften.
 
F
H Hybro skrev:
[QUOTE="

"Ventilationssystemet är projekterat så att uteluftsflödet om totalt 67 l/s tillförs dels via särskilda tilluftskanaler (55 l/s) och dels genom diffus tillförsel (12 l/s) som säkerställs med hjälp undertryck i byggnaden. För att säkerställa korrekt flöde verifieras således frånluftsflödet om 67 l/s genom mätning."
Men här skrivs ju att frånluft är lika stor som all tilluft. Alltså inget undertryck i huset!

Basic matte.

Har jag fel?[/QUOTE]

ja, du har fel. All luft som sugs ut måste in igen. Du får ett undertryck om frånluften är större än tilluften men det kommer alltid in lika mycket som det sugs ut. Tänk dig ytterligheten, hus med frånluftsvärmepump. Bara en fläkt som suger ut men det kommer garanterat in lika mycket som det sugs ut.
 
Iceman255 Iceman255 skrev:
Man ska alltid eftersträva undertryck om man inte har problem med radon. Frånlutsfiltret blir smutsigt mycket fortare än tilluft och har man då justerat in jämnt flöde får man fort övertryck i huset och riskerar att trycka ut fuktig luft i konstruktionen.
Fast man har väl inget filter i tilluften, det sitter ju i uteluften... :rofl:
 
F
Iceman255 Iceman255 skrev:
Man ska alltid eftersträva undertryck om man inte har problem med radon. Frånlutsfiltret blir smutsigt mycket fortare än tilluft och har man då justerat in jämnt flöde får man fort övertryck i huset och riskerar att trycka ut fuktig luft i konstruktionen.
min FTX mäter och kompenserar upp för tryckfallsförändringar så jag kan ligga jävligt tight med till- och frånflöde.
 
Inlägg 26.

Jag förstår vad du skriver.

Men kommer det in tillräckligt med tjuvluft så har du inget undertryck i huset.
Stryper du det tillfödet mer eller mindre då först får du ett undertryck.

För att överdriva detta. Antag att du öppnar ett fönster på vid gavel. Har du då ett undertryck i huset.
Varför, varför inte?

Vidhåller att, det enda rätta är att mäta undertrycket i huset, om det nu ska vara något.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Om jag får spåna på hur OVK-mannen kanske resonerar. Visst är ett frånluftsflöde egentligen det samma som ett tilluftsflöde i en byggnad men det är okänt var den saknade tilluften tillförs. I BBR finns regler om att luft skall föras från renare rum mot smutsigare som WC och kök. I ditt fall *kan* ju eventuellt hela underskottet på tilluft från aggregatet täckas upp från en otäthet i WC. Då faller det på att luften kan ha fel riktning i mellan rummen. Alltså måste tilluften vara det som skall klara 0,35 och balansen i övrigt stämma med mer frånluft i kök och WC.

Är detta vettigt resonemang för ett småhus? Nope.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.