1 683 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Övervakningssystem IP - erfarenheter?
Hej.
Jag tänkte skaffa ett övervakningssystem baserat på IP-kameror, 4 st utomhus.
Jag söker ett paket som är enkelt att installera och handha, och kan tänka mig att lägga runt 6-8000 kanske. Har tyvärr bara hittat dyrare än så!
Har så klart kollat runt på nätet i forum, butiker och annat men blir inte klokare.
Köper gärna från eBay eller motsvarande men vill ju inte köpa grisen i säcken.
Min fråga, finns det någon här med erfarenheter av liknande som kan ge mig tips eller idéer?
Mvh
Jag tänkte skaffa ett övervakningssystem baserat på IP-kameror, 4 st utomhus.
Jag söker ett paket som är enkelt att installera och handha, och kan tänka mig att lägga runt 6-8000 kanske. Har tyvärr bara hittat dyrare än så!
Har så klart kollat runt på nätet i forum, butiker och annat men blir inte klokare.
Köper gärna från eBay eller motsvarande men vill ju inte köpa grisen i säcken.
Min fråga, finns det någon här med erfarenheter av liknande som kan ge mig tips eller idéer?
Mvh
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 195 inlägg
Har du tittat på iSpy? (http://www.ispyconnect.com) Det är fri programvara så ingen kostnad (om du inte skall SMS-funktion osv. då kostar det). Jag har inte använt det själv, men hört bra omdömen om det.amfaren skrev:Hej.
Jag tänkte skaffa ett övervakningssystem baserat på IP-kameror, 4 st utomhus.
Jag söker ett paket som är enkelt att installera och handha, och kan tänka mig att lägga runt 6-8000 kanske. Har tyvärr bara hittat dyrare än så!
Har så klart kollat runt på nätet i forum, butiker och annat men blir inte klokare.
Köper gärna från eBay eller motsvarande men vill ju inte köpa grisen i säcken.
Min fråga, finns det någon här med erfarenheter av liknande som kan ge mig tips eller idéer?
Mvh
Jag har precis installerat en NVR och en 3megapixel kamera för runt de pengarna du vill lägga. (Är påväg att komplettera med mer kameror nu när jag vet hur det fungerar.)
Vilka kameror du tänker köpa beror till största delen vad du ska ha dem till och vad du vill identifiera på filmen?
Inspelningsfunktion?
Vilka avstånd ska spelas in?
Ska du se något nattetid?
Mina erfarenheter är att trots hög upplösning är det svårt att identifiera ansikten på mer än 15 meters avstånd med 3,2mm lins dagtid och ännu svårare nattetid då IR inte täcker ytterkanterna när man använder vidtäckande linser. Kameran jag har har zoom men har fixerat den på ca 3,2 mm då jag vill ha mer vidvinkel än djup.
Vilka kameror du tänker köpa beror till största delen vad du ska ha dem till och vad du vill identifiera på filmen?
Inspelningsfunktion?
Vilka avstånd ska spelas in?
Ska du se något nattetid?
Mina erfarenheter är att trots hög upplösning är det svårt att identifiera ansikten på mer än 15 meters avstånd med 3,2mm lins dagtid och ännu svårare nattetid då IR inte täcker ytterkanterna när man använder vidtäckande linser. Kameran jag har har zoom men har fixerat den på ca 3,2 mm då jag vill ha mer vidvinkel än djup.
Klicka här för att svara