lars_stefan_axelsson skrev:
Fel. Du har alltså då i lagens mening beväpnat dig inför en konfrontation med ett gatustridsvapen som är förbjudet att både införa i landet och bära på allmän plats
Det är förbjudet att bära på allmän plats, men det är knappast förbjudet att föra in i landet eller att äga. Den faller under knivlagen om jag inte minns fel. Det är alltså helt OK att köpa, äga och förvara i hemmet.

Om man *skall* beväpna sig (och det är inte klart) så skall man i så fall göra det med något "dual use" föremål, eller ännu hellre med ett föremål som redan finns på platsen, så ligger man *mycket* bättre till juridiskt sett.
En god tanke! Själv stod jag i valet och kvalet att köpa ett basebollträ (dual use). Men formatet på batongen kändes mer lockande.

OBS! Jag uppmanar ingen att följa mitt exempel. Jag ville bara visa vilka olika alternativ som står till buds. Sedan är jag medveten om att inte alla gillar detta, men det får stå för dem.

Jag kommer alltid att ta mig rätten att försvara mig själv, min familj och min egendom.

eviljava skrev:
Det är förbjudet att bära på allmän plats, men det är knappast förbjudet att föra in i landet eller att äga.
Jopp, så in i bänken förbjudet att införa (se https://lagen.nu/1990:415 och kommentarerna till HD-domen https://lagen.nu/dom/nja/1996s696). Så man får iofs äga, men som sagt inte bära på allmän plats, och inte införa om inte särskilt tillstånd medgivits.

Jopp, så in i bänken förbjudet att införa (se [länk] och kommentarerna till HD-domen [länk]). Så man får iofs äga, men som sagt inte bära på allmän plats, och inte införa om inte särskilt tillstånd medgivits.
Nu behöver man ju de facto inte "föra in" dem i landet eftersom de redan säljs av svenskregistrerade företag i Sverige. När det gäller återförsäljarna (nu gissar jag) tror jag att man "rundat" införselreglerna genom att hävda att det är ett "samlarvapen"?

Det kan även vara så att de får föra in dem eftersom de primärt säljer till vissa yrkesgrupper som bär batong i yrkesutövningen (väktare, osv). Eftersom det inte är förbjudet att sälja till privatpersoner, är det fritt fram.

Fjäderbatonger verkar fortfarande vara förbjudet, dock inte teleskopbatonger (som jag länkade till).

Edit: Denna sido-diskussion börjar kännas aningen offtopic. TS efterfrågade en kamera för att förhindra stöld av sin MC. Jag gjorde ett litet avsteg genom att länka till ett skivbromslås med larm samt en batong. Nu börjar det dra iväg för långt från huvudämnet...

Redigerat:
eviljava skrev:
Nu behöver man ju de facto inte "föra in" dem i landet eftersom de redan säljs av svenskregistrerade företag i Sverige.
Nej, det är riktigt att du kan köpa en i Sverige om den redan finns här. Du får inte föra in en, vilket var allt jag sade. Att det nämns i lagen (vilket ju många andra föremål *inte* görs) är den försvårande omständigheten.

eviljava skrev:
När det gäller återförsäljarna (nu gissar jag) tror jag att man "rundat" införselreglerna genom att hävda att det är ett "samlarvapen"?
Nej, det finns vad jag vet ingen dom än, så jag tror de kör "fly by night" så länge. De flesta som säljer sådana kräver t ex väktarlegitimation eller dylikt för att sälja till dig. Undantaget för samlarvapen skulle inte hålla i rätten, det kan jag i stort sett lova. (Det finns gott om domar som rör vad som är att avse som samlarvapen och inte.)

eviljava skrev:
Det kan även vara så att de får föra in dem eftersom de primärt säljer till vissa yrkesgrupper som bär batong i yrkesutövningen (väktare, osv). Eftersom det inte är förbjudet att sälja till privatpersoner, är det fritt fram.
Då är jag ganska övertygad om att de skulle få problem med sitt införseltillstånd eftersom detta är prejudicerat på just att batongerna är ägnade åt att användas i särskilt tjänst. Om man då också säljer till privatpersoner så har man definitivt bundit ris åt egen rygg. Men det är ju lätt att få prövat. Anmäl säljaren till tullkriminalen vet jag! :) (Jag orkar inte.)

eviljava skrev:
Fjäderbatonger verkar fortfarande vara förbjudet, dock inte teleskopbatonger (som jag länkade till).
Jo. Lagen nämner bara "batong", om den är teleskopisk eller inte spelar ingen roll, särskilt inte som polisen gått över till teleskopiska batonger. Fjäderbatonger är dock "extra" förbjudna eftersom polis/väktare inte får använda sådana, så det finns alltså ingen som lagligt kan ta in/använda dem (i tjänst) eftersom det inte finns någon avnämare.

eviljava skrev:
Edit: Denna sido-diskussion börjar kännas aningen offtopic. TS efterfrågade en kamera för att förhindra stöld av sin MC. Jag gjorde ett litet avsteg genom att länka till ett skivbromslås med larm samt en batong. Nu börjar det dra iväg för långt från huvudämnet...
Det är helt riktigt. Men eftersom den är påbörjad så måste vi hålla på tills den blir rätt. Att avsluta den när den innehåller direkt felaktig information vore att göra andra läsare en stor otjänst, eller hur? (Rätt ställe att avsluta den hade varit innan batongen ens kom upp i sammanhanget, eftersom det var där avsteget skedde. Om moderator vill stryka from det, så är jag inte emot). Men, sedan så handlar ju tråden ändå fortfarande om skyddet av egendom, om än i lite vidare bemärkelse, även om det mer handlar om juridik än teknik, så en flytt går ju också bra.

Det är helt riktigt. Men eftersom den är påbörjad så måste vi hålla på tills den blir rätt. Att avsluta den när den innehåller direkt felaktig information vore att göra andra läsare en stor otjänst, eller hur?.
Ok, då kan jag för egen del konstatera att jag helt lagligt införskaffat min batong hos en svenskregistrerad firma. Batongen ligger helt lagligt i min byrå fram till dess att den eventuellt behöver brukas.

Eventuella efterföljande juridiska konsekvenser av ett brukande är svårare att uttala sig om eftersom det beror på var den använts (inne i mitt hus, på garageuppfarten, på gatan, etc.) samt i vilken situation (en vanlig försäljare som ringer på dörren, en inbrottstjuv dyker upp i sovrummet, en beväpnad galning stormar in i mitt hem, etc.).

För min del är det inte heller relevant, eftersom jag tar konsekvenserna om det så krävs.

Redigerat:
Okej okej okej!!! :D En liten update från TS dårå... Jag har inte hunnit införskaffa någon kamera, ej heller någon fasadlampa. Jag har nog börjat stryka idén med kameran för som påpekats så är nyttan tveksam. Min tanke - tänkt i viss affekt - var att även om det inte går att använda som bevis så kanske jag kan se personen själv fast vad ska jag med den kunskapen till? Fasadlampa med rörelseaktivering kommer det troligtvis att bli men jag skall ta mig tid att hitta rätt. TIlls vidare är den ordinarie svaga fasadlampan tänd nattetid.
Det jag faktiskt gjort hittills är något jag borde gjort för länge sen, nämligen att sätta lås på bakhjulet också (har haft lås på främre bromskivan plus det vanliga styrlåset.) Det visar sig ju vid lite tänkande från min sida att det är fullt möjligt - om än fortfarande jävligt bökigt - att rulla iväg med en låst motorcykel på ett olåst bakhjul. Dock bör man vara antingen jädrigt stark , tålmodig eller fler än 2. Är man fler än 2 börjar man dessutom få svårt att få plats. Hur som, jag fick hjälp av kollegan Sven att flytta tillbaka cykeln den knappa metern som den flyttats. Det var inte lätt.... Sven är en kraftig person och jag är inte kraftig men seg. Vi fick ta tag i varsin styrända och liksom ryckförflytta den ett par decimeter , flytta på oss och ryckförflytta ett par decimeter till. Att göra detta med två rätt kortväxta människor, nattetid och minst 25-30 meter innan de skulle befinna sig någonstans där VI inte skulle se dem längre, ter sig som ett rätt märkligt företag. Tror inte de hade tänkt tillräckligt långt på detta....
Anyway, jag har nu lås även på bakhjulet som sagt så om de försöker igen så kommer de inte längre än de första 2 decimetrarna. Förhoppningsvis tar det tvärstopp mitt i rycket varpå balansen tappas och någon av dem får 200+kg motorcykel över sig. Fan vad grymt det hade varit att lugnt strosa ut i det läget.... :D

Tack för alla tips och tankar! Nu återstår "bara" att baxa upp cykeln på ett släp på något sätt och köra iväg till Biscaya med den....

Skulle jag sno en MC som hade lås på främre bromsskivan skulle jag nog demontera framhjulet.

Grabbens moppe låser vi med lås på bakre bromsskivan.

Skulle jag sno en mc skulle en sådan där snöleksak som är en hårt stoppad galonmadrass ligga högt upp på listan över användbara tillbehör.. dual use även där. :p

Skulle jag ha något "dual use" att angripa med är ett stort bygellås kanske lämpligt.. man borde också kunna hävda att man var på väg ut för att sätta på ett extra lås. :D

Skulle jag vilja vara säker på att ingen baxar bort min hoj skulle jag låsa fast den eller låsa in den. :beer::)

Nerre skrev:
Skulle jag sno en MC som hade lås på främre bromsskivan skulle jag nog demontera framhjulet.
Varför då?

Oavsett om det sitter ett skivbromslås på framhjulet, eller om hela hjulet avlägsnas vid stöldtillfället måste du transportera bort den m.h.a. ett annat fordon (skåpbil, släp, etc.)? Varför då göra sig besväret med att först demontera framhjulet? Det är väl bara att frakta bort den direkt?

Precis är framhjulet låst är det ju dessutom lite lättare att hålla i det när man lyfter.. :cool:

Köpte en Samsung Smartcam HD för motsvarande SEK 1500:- under en USA-resa häromdagen. Mycket nöjd. Den är rörelseaktiverad och skickar bilder direkt in i "molnet", i mitt fall till Picasa på Google. Tar skarpa bilder. Kostar inget i drift och tjuven kommer inte åt datakällan. Trasslade en halv dag med en D-Link-kamera köpt på Clas Ohlson men konstaterade ett det var trassligt skit och lämnade tillbaka.

Mao tack vare wifi behövs ingen NAS. Själva kameran behöver anslutas till eluttaget, det är allt. Installationen var enkel till skillnad från D-Link-kameran som jag inte lyckades installera. Kan styra kameran från min i-phone.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.