28 618 läst ·
95 svar
29k läst
95 svar
Övervakning från vardagsrum till hall och ytterdörr, kränkande?
Så en åtelkamera är okej i skogen som filmar svampplockarna som får lite vårkänslor på mitt skogsskifte?🫣J jysd skrev:Jo det får man sålänge det är din egen tomt. Olåst eller ej spelar ingen roll. Du får filma på din egen tomt och i ditt eget hus, men du får inte filma någonting dit allmänheten har tillträde. Du får alltså inte filma en privat väg för även om ingen annan får lov att köra bil på vägen så gäller allemansrätten för gående.
Din tomt har inte allmänheten tillträde till, därav får du filma den.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det är märkliga lagar, du får stå och filma nästan hur som helst och vad som helst med en mobil. Lagarna har inte uppdaterats. Idag när biltjuvar t.ex. kan stå utanför din dörr och knycka koden till bilnyckel så borde mer omfattande kameraövervakning vara tillåten. Även för den enskilde.Xz4R skrev:
Jag tänkte inte på att kameran hade 90 grader tilt funktion så nu kan jag inte se grannens dörr och endast skorna framför vår ytterdörr så om personen ska synas måste de gå in minst 50cm innanför våran dörr. Då är väl problemet löst så länge inte grannen blir upprörd av att deras skor kan synas på film.
Om jag ställer en skrotbil på tomten och fyller den med kameror som filmar allt som händer hos grannen då?T TypRätt skrev:
Vad sägs om att du googlar lite innan du fortsätter trolla här? Skogsmark != tomt. Man kan exempelvis också ha betydligt större areal mark än vad man har tomt, det betyder inte per automatik att du har rätt att filma på all din mark…M Markarbetaren skrev:
Jag trollar inte! Jag frågar, det är ett forum. Vad specifika skillnaden på tomt, mark, åtelkamera, övervakningskamera?J jysd skrev:
Google är din vän. Förslag på söktermer ”lag åtelkamera”, ”lag övervakningskamera”, ”skillnad tomt mark”. När du gjort egen basal research så är nog folk glada i att svara på frågor 👍M Markarbetaren skrev:
Javisst, men det är du som avgör om du blir kränkt eller inte.J jysd skrev:Skillnaden i denna fråga är dock att det finns lagar som reglerar vad som får och inte får göras när det kommer till fast monterad kameraövervakning. Det finns i princip noll utrymme till tolkning efter flera prövningar i högre instanser. Så summa summarum: vad man får och inte får göra är tydligt i lagen, resten (såsom tycke och smak) är irrelevant. Punkt.
Du generaliserar så grovt att det du säger blir tämligen meningslöst. Vissa gör som du säger. Andra skulle inte ta i Facebook och liknande "sociala medier" med ens en lång tång och asbesthandskar.G Guzzen1 skrev:
@ Alfredo frågade efter källa på att det fanns mer att se än suddiga bilder på grannfrun. Jag gav 1 källa, har du någon invändning mot att det visas mer än suddiga bilder på den källan jag angav?A ajn82 skrev:
Och var är din egen noggranna undersökning och jämförelse mellan de källor du bidragit med kontra den jag hade???
Det har varit lite fram och tillbaka vad det gäller "dash cams" jag vet att det har varit domar som dömt det till att ligga under kameraövervakning och likställas med fast installation, dvs inte tillåtet. Men samtidigt har ju Tesla och liknande funnits ett tag vilket får mig att anta att någon dömande instans högre upp i kedjan valt att inte likställa det med fast installation. Det avgörande i vilket fall är hur vida det är "passiv" övervakning dvs när den bara spelar in allt som händer utan givet mål att filma något speciellt. Om du fyller din bil med kameror och kör upp den utanför grannen för att filma en särskild händelse är det ok, det är samma som att du ställer en filmkamera på ett stativ och filmar en vigsel. Har grannen ett WC fönster och du filmar personen under vad som kan anses privata förhållanden är det dock brottsligt, kommer inte ihåg om det är ofredande eller har något eget. Men det blir ju samma som när någon sätter upp kameror i ventilen på damernas WC på gym o liknande. Aja baja helt enkelt. Så upplägget att ställa en skrotbil full av kameror eller parkera din Tesla där blir nog snarlikt men jag kan faktiskt inte svara på varför det är ok, enligt vad jag läser mig till borde Teslan inte få passivt filma runt omkring sig när det inte finns någon förare i den. Möjligt att den inte gör det heller utan enbart om någon kommer nära den?M Markarbetaren skrev: