Svar till rog_ohl
Hej rog.
Ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt hur ett "övertrycksfritt" system funkar men jag har hört talas om dom. Övertrycksfria system har behöver alltså inga säkerhetsventiler eller syrvent. Det är ingen risk att nåt går galet? Varför finns det då andra system? Eller är det en massa säkerhetsprylar på det? Kokar en panna så kan det hända förskräckliga saker som explosion. Vad jag vet så byggs det inte upp övertryck i ett system som funkar, det lilla "övertryck" som byggs upp när man eldar en kall panna kallar jag för expansion, det ska ju kärlet ta upp. Vatten expanderar med 4% max vid 100 grader men när en panna kokar så blir vattnet till gas och då bildas övertryck... Men allt det vet du säkert redan, blir mycket tacksam om du ger mig en update på "övertrycksfritt" system..
En skjutventil är egentligen en avstängningsventil av äldre modell.
Ang. funderingen om trycksättning av din tank så har du väl samma tryck i den som resten av systemet det är ju samma vatten som går runt. Har du öppet kärl kan du bara få det trycket i förhållande till höjden på kärlet resten av vattnet rinner ut i signalledningen eller imröret om det blir för varmt/hett.. det går inte att "strypa" trycket med hjälp av en strypventil eller nånting annat heller för den delen, men flödet kan man strypa.. om du vill ha mindre tryck får du tappa ur lite vatten ur systemet men då är risken att det bildas luft lite större, eller att det blir dålig värme på radiatorerna längst bort från pannan.. Hej å hå! nu kom jag på det här med "övertrycksfritt" ett gammalt försäljningstrick från hus tillverkarna. Alla system som är godkända idag är "övertrycksfria" Det är ju det säkerhetsventilen och syrventilen är till för.... Borde ha tänkt på det direkt men det såg så avancerat ut med "övertrycksfritt... ;) Och lite för ung för dom uttrycken är jag också...
mvh/p
 
Redigerat:
Har tänkt att bygga ett system enligt ovan och ska beställa lite delar från rinkaby, men hittar inte någon strypventil. Har även letat efter trimventil och gruppventil som jag förstått ska vara samma..
Ringde även dit men hon visste inte alls vad jag pratade om. Är det någon vänlig själ som kan visa vad jag ska beställa för något, alt från någon annan lev?
Mvh
 
Dahl o Ahlsell brukar ha det mesta hemma på hyllan.:)
 
Tackar för svaret, men dessa firmor säljer väl inte till privatpersoner..
Vore ju smidigt att kunna beställa den samtidigt som dom andra varorna.
Mvh
 
På Dahl handla ja sist som kontant kund,brukar inte va nåt problem.:)
 
peter Edin skrev:
Fyll upp systemet och lufta innan du sätter igång pumpen, om pumpen är igång fördelar den bara luften till små bubblor vilket innebär att det blir svårare att få bort luften. Pumparna man använder till värmen är bara cirkulationspumpar dom höjer inte trycket i systemet. Dom pumpar som höjer trycket heter tryckstegringspump.. Trycket i värmesystemet höjer du med hjälp av tappvattnet eftersom det vattentrycket från kommunen ligger på mellan 3,5 - 5,5 bar och värmesystemet behöver oftast 1-1,5 bar beroende på hur högt huset är.. Ni pratar om en tryckregulator, den används enbart på tappvatten där det kan förekomma tryckstötar, blir det tryckstötar på värmesystemet då är nåt riktigt galet. Storleken på expkärl är: slutet kärl 10%, öppet kärl 5% av den totala vattenmängden i värmesystemet, alltså rör,radiatorer,acktankar och panna..
mvh
Du har fått ur dig mycket, men har mycket fel också :) Kanske du ska läsa tråden innan du börjar tala om hur saker "är"...

Tex används cirkulationspumpen i ett övertryckfritt system just till att bygga upp ett tryck mot strypventilen för att trycksätta radiatorkretsen. Övriga dumheter orkar jag inte kommentera utan rekommenderar att du läser tråden från början så klarnar det nog.
 
Har byggt ett övertrycksfritt som fungerar kanon får jag säga. På radiator-returen har jag en vanlig kulventil som jag förlängt handtaget på så att det bildar en pil. pilen går sedan att ställa mot en bakgrundstavla med markeringar så man kan finjustera in den för att få cirkpumpen att arbeta mot ett visst tryck, och (efter vad jag förstått) få ett litet övertryck i systemet.
Undran: Skall man ha en tryckmätare för att se trycket innan denna ventilen? Var?
Hur strort tryck i så fall till ett tvåplanshus?
Hur fungerar det med luftning av radiatorer? Har fram till nu varit livrädd för att lufta radiatorerna för risk att det är undertryck, och det därmed suger in luft.
Är det över eller undertryck?
(har i och för sig gjort en special-specialare som sitter på radiatorkretsen. Om det blir luft i systemen så stänger jag till-lopp och frånlopp till radiatorerna, sedan har jag kopplat in en 5liters trycktank som jag fyller halvvägs med vatten, ända ner mot ventilen som sitter mot radiatorkretsen. När tanken är halvfull så trycksätter jag den till ngt bar eller så, och öppnar ventilen till kretsen. Voila, ett trycksatt system som man kan luft med bra tryck!
Några tips om ovanstående?
 
Har du inga läckage kan du väl ha undertryck i hela radiatorkretsen, men vill du ha den lite trycksatt så stänger du bara ventilen tills det kommer luft/vatten ur luftningen på högsta radiatorn.
 
Kanske dags att göra ett förtydligande, verkar som det råder lite begreppsförvirring rätt mig gärna om jag har fel, men man kan säga att i huvudsak finns 3 sätt att arbeta med expansionskärl och tryck i systemet:

1. Övertrycksfritt system = ett system som bara sätts under tryck av meter vattenpelare och skvallerrör från högsta punkt alltid är öppen, kallas ofta för "öppet system" , alltså meter från lägsta punkt till översta punkt dit vatten står / 10 = bar

Expempel: ett 1½-plans hus med källare där pannrum är placerat i källarplanet och högsta element placerat på övervåningen ~ 6 meter från golvet i källaren som är = lägsta punkt i systemet (botten på tank/panna) trycket är alltså 6 meter / 10 = 0,6 bar, expansionskärl är placerat ovanför högsta element och har öppen avluftning, detta är " urtypen" som är absolut vanligast förekommande

2. Övertryckssystem = ett system som inte har någon öppet skvallerrör vid högsta punkt och som utsätts för högre tryck än motsvarande meter vattenpelare i systemet, trycket i systemet varierar med vattnets expansion under uppvärmning och avsvalning, tryckutjämning regleras av ett slutet expansionskärl med en blåsa och ett mottryck i förhållande som tar upp vatten och skickar tillbaka till systemet efter behov, expansionskärlet kan vara placerat var som helst i systemet, högsta tryck i systemet bestäms av en förutbestämd tryckventil vanligen förekommande 1,5bar eller 2,5bar

3. Tryckfrittsystem = Ett system där trycket i ackumulatortank inte får överskrider 0.03 bar, dvs maxhöjd på expansionskärl över tankens vattennivå får vara max 3 dm
detta system är en sanning med modifikation, tryckfritt(<0.03bar) behöver inte gälla för hela systemet utan vissa delar vanligen radiatorkrets trycksätts med en cirkulationspump och trycket hålls med en strypventil för att skapa erfoderlig meter vattenpelare för att översta elementet ska få vatten, huvudskälet tilll tryckfritt system är för att kunna använda en klenare byggd/stagad tank, utan ackumulatortank faller vitsen med tryckfritt i huvudsak

Ungefär så, det finns varianter på dessa system förstås när man jobbar med kulvert osv , men nu kanske det klarnar något för någon iallfall :D

/R
 
Rätt förutom namnen.

1. heter öppet system

2. heter slutet

3. övertrycksfritt som är en variant av öppet system.

4. sen finns varianten lågtryckssystem som är min benämning när man väljer ett lågt tryck över 0,03 bar
 
kärt barn har många namn ;)

Vi får väl sammanställa en synonymordlista också :rolleyes:

/R
 
Funderar över om jag vågar öppna bara...
Lite orolig för att det skall suga in luft om jag öppnar luftskruven på radiatorn.
Hur mycket skall jag stänga ventilen på returen? (man hör ju att ljudet ändras beroende på hur ventilen står?
om jag monterar en tryckmätare på returen, skall den då sitta exakt innan ventilen, och vilket tryck är optimalt?
 
Är ny på forumet. Har samma idé att bygga om mitt solfångare & vedeldade system med att lägga till en outnyttjad oljetank på 3000 liter. Jag har redan en tekniktank och slavtank på 500 liter vardera. Det enda jag behöver få reda på är vad det krävs för rörlängd i tanken för att kunna ta emot panneffekten som är max 35 KW. Allt annat är ju väl beskrivet redan.
 
Då bygger du ett värmeväxlarsystem, det är inte det tråden handlar om och är inget jag rekommenderar.
 
Sant Matss, att tråden inte har behandlat värmeväxling mot tank.Varför är det inte rekommendabelt att växla värmen? Oljetanken blir ju ändå inte trycksatt. Kan tänka mej att ändra hela systemet om det finns ett bra argument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.