Jag skulle tänka på två saker.
  1. Källare är inte boyta. Att mäklaren låtsas som det ska ni inte låta lura er av. Behöver ni rummen i källaren till annat än kontor eller gästrum är huset för litet.
  2. Att bygga till stjäl ofta effektivt planerad boyta i små hus. Fundera därför på hur ni kan bygga till, i vilka väderstreck, och hur det påverkar såväl hus som tomt.
Att huset är ett renoveringsobjekt är väl i övrigt uppenbart, så rimligen bör ni förstås se till att ha utrymme i budgeten för detta, och då även utrymme för oförutsedda kostnader, för sådana är sannolikare i ett hus än i en lägenhet.

Men oavsett om andra tycker att det är stort eller bra nog är 50 kvm + källare inte en omöjligt liten bostad, många bor rent av mindre.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Verkar vara mycket funderingar om lön osv. Kan dra det i lite grova drag.

Vi har över 80 000:- i lön innan skatt. Har drygt 1,5miljoner i cash om vi säljer lägenheten utan vinst(Köpt för tre år sedan).

Har renoverat några lägenheter innan, bland annat 40kvm för 25 000:- med nya väggar, kök och utskick. Så vi är bra på att vara kostnadseffektiva.
Det låter som om ni har bättre förutsättningar än många andra att klara av det helskinnade, även om löner kan vara vanskliga att bygga på. Jag vet själv, det bolag jag jobbade för blev uppköpt och sedan valde nya ägaren att köpa alla som jobbade med "fel" produkt. Där insåg jag att anställningstrygghet inte finns i IT-branschen (och så startade jag eget istället ;-) )

Problemet är ju att om ni hamnar i ekonomisk knipa pga ett förlorat jobb då kommer det sannorlikt att sammanfalla med att räntan går upp och många blir arbetslösa. Då har proppen plötsligt gått ur marknaden. Lägg en skilsmässa på det...

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Visst kan alla möjliga olyckor drabba en på samma gång, men inte troligt. Och Sthlm har dyra bostadspriser men har samtidigt flest arbetstillfällen. Man kan inte tänka och förbereda sig på allt elände. Det mesta brukar ordna sig med tiden.

AXS
Grattis alla och framförallt mig själv; det blir inget köp!

Trotts att säljaren prutade på sig själv gång på gång. Om någon lägger 5 200 000:- och skriver direkt så kan den nog få det.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Grattis alla och framförallt mig själv; det blir inget köp!
Bra för dig men trist för huset. Både tomt och hus behöver en rejäl dos TLC.

Grattis! Firar här med en kopp te Röd termosmugg med Lipton tepåse hängande över kanten och en sked i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AXS
  • Laddar…
harry73
AXS AXS skrev:
Inga bud från oss, fortfarande intresserad av liknande hus men 5,2 var nog max för oss för att kunna bygga ut och renovera.

Tack för all respons!
Då börjar det kanske bli dags för att komma med ett skambud? Lägger du ett bud på 4,8 eller 4,9 ligger du 300-400 tkr under din smärtgräns

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Spännande, kanske var TS som slog till ändå? En tomt på 530m2 för 4750 är ju ett riktigt fynd!

• Ledsen
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
AXS
Inte vi! Men bra pris.

harry73
Måste kännas sur för säljaren att de till slut fick nöja sig med ett mycket lägre pris än ni och många andra var beredd att betala.

• Gilla
  • Haha
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
AXS
harry73 harry73 skrev:
Måste kännas sur för säljaren att de till slut fick nöja sig med ett mycket lägre pris än ni och många andra var beredd att betala.
Sjukt dålig mäklare enligt mig. Lärt mig att inte snåla när jag ska sälja.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.